اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نگاه مدیران به حوزه پژوهش تشریفاتی است

رئیس سازمان بسیج علمی در پیامی به مناسبت روز پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی گفت: نگاه مدیران به حوزه پژوهش تشریفاتی است، باید مردم تاثیر پژوهش‌ها را در زندگی حس کنند.

نگاه مدیران به حوزه پژوهش تشریفاتی است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، رئیس سازمان بسیج علمی در پیامی به مناسبت روز پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی، نگاه مدیران به حوزه پژوهش را تشریفاتی برشمرد.

در متن این پیام آمده است:                                                       

«اینجانب به نوبه خود هفته پژوهش و فناوری را به همه پژوهشگران و فناوران کشور به ویژه پژوهشگران بسیجی تبریک عرض می کنم، پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای حرکت به سمت پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است، قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است.

افزایش تولید علم در جهان، در طول ۲۰ سال اخیر ۲٫۱ برابر (۲۱۰ درصد) بوده است. این در حالی است که میزان رشد سالانه تولید علم جهان در این مدت ۳٫۷ درصد بوده است و میزان تولید علم ایران در این ۲۰ سال از ۹۸۳ مقاله بیش از ۵۰ برابر افزایش داشته و به عددی بالغ بر 60هزار مقاله صرفا در یکی از مراجع استنادی مقالات رسیده است.

 اما پرسش مهم این است که چرا امروز مردم تاثیری از این پژوهش ها را در زندگی خود احساس نمی کنند؟

گزارش ها نشان گر آن است که تنها ۵ تا ۱۰ درصد پژوهش های کشور  تقاضا محور و کاربردی است و عملا حاصل کار ۹۰ درصد از پژوهش ها به شکل مستقیم و کوتاه مدت تاثیری بر زندگی مردم ندارد.

 برای دریافت سطح نوآوری هر پژوهش و فناوری میتوان به اندیشه‌گواه ها (پتنت ها) مراجعه کرد. این در حالی است که در سال ۸۷ در کشور از هر سه هزار مقاله تنها یک اندیشه‌گواه استخراج شده است. اما در حال حاضر این رقم حدود ۶۰۰ مقاله رسیده و به ازای این تعداد، یک اندیشه‌گواه خواهیم داشت. با این حال این ارقام هم چندان قابل توجه نیست و باید مدنظر داشت که چینی‌ها از هر ۳۴ مقاله خود، یک اندیشه‌گواه بیرون می‌دهند و در آمریکا نیز خروجی هر ۳.۵ مقاله، یک اندیشه‌گواه است. همچنین در ژاپن و کره از هر ۱.۵ مقاله، یک اندیشه‌گواه استخراج می‌شود.

 اقدامات مدیران دستگاه های مختلف نیز طی سالهای گذشته محل نقد بسیار در حوزه پژوهش بوده است. عموما نگاه مدیران به حوزه پژوهش تشریفاتی است. دستگاه ها به شکل جدی از ظرفیت های پژوهشگران استفاده نمی کنند. سند این مدعی همین که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۰.۷ یا ۰.۸ درصد است و به یک درصد نمی‌رسد. این در حالی‌است که رقابت جدی در این عرصه بین بسیاری از کشورها، حتی کشورهای همسایه ما که سابقه علم و تحقیق نداشته‌اند، برقرار است و برخی از آن‌ها چهار الی پنج درصد از تولید ناخالص ملی را به تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند.

امید آن که بیش از پیش پژوهشگران با رویکرد تعهد محور و بر اساس مسئولیت اجتماعی نیازسنجی و فعالیت کرده و مدیران نیز خریداران و مصرف کنندگان اصلی پژوهش های کشور باشند و توجه به ظرفیت های داخلی و استعدادهای ملی را وظیفه خود قلم داد کنند.

درپایان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش از خداوند متعال توفیق و سربلندی برای همه ی پژوهشگران و فناوران کشور به ویژه پژوهشگران متعهد و بسیجی را مسئلت دارم و امید وارم بتوانیم با شناخت مسائل کشور نسبت به هدف مند سازی و اثربخشی تحقیقات علمی گامی بلند در رفع نیاز های کشور برداریم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول