اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فارس من| بازارگاه فروش بلیت اتوبوس نداریم/4 راه شکایت از تخلف شرکت‌های اتوبوسرانی

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: فعلا بازارگاه مورد تأییدی که از سوی سازمان راهداری مجوز فروش بلیت اتوبوس داشته باشد، نداریم و مسافران برای تهیه اینترنتی بلیت فقط به سایت شرکت‌های اتوبوسرانی مراجعه کنند.

فارس من| بازارگاه فروش بلیت اتوبوس نداریم/4 راه شکایت از تخلف شرکت‌های اتوبوسرانی

‌‌داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره نظارت بر عملکرد ناوگان اتوبوسی جاده‌ای کشور و نحوه شکایت مسافران از کیفیت نامناسب خدمات، اظهار داشت: نظارت بر عملکرد ناوگان از سوی نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین مدیران فنی شرکت‌ها وجود دارد.

* چهار راه ارتباط مسافران اتوبوس با ناظران؛ شکایات به کجا اعلام شود 

و‌ی اظهار کرد: کانال‌های ارتباطی ما با مسافران، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین دفاتر نمایندگی سازمان راهداری وحمل و نقل جا‌ده‌ای در پایانه‌های مسافری است.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: نمایندگان سازمان راهداری در این دفاتر ‌استقرار دارند و یکی از راه‌های ارتباط مسافران اتوبوس بابت اعلام مشکلات اتوبوس‌ها و شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی‌ مراجعه به این دفاتر مستقر در پایانه‌های مسافری است.

باقرجوان افزود: همچنین مسافران در صورت بروز مشکل پیش، حین و بعد از سفر، می‌توانند پیشنهادات و انتقادات خود را به سامانه  پیام کوتاه 1000141 و تلفن گویای 141 به صورت 24 ساعته اعلام کنند؛ مسافران مطمئن باشند انتقادات ،‌  پیشنهادات ،  نظرات و شکایات آنها در  این سامانه حتما رسیدگی می‌شود. 

وی تاکید کرد: به محض برقراری ارتباط مسافر و ارائه مدارک لازم بابت ارائه خدمات با کیفیت نامناسب، ما به سرعت پس از طرح موضوع با مسافر ارتباط می‌گیریم از طریق استان‌ها و ستاد نیز‌ قطعا احقاق حق مسافر انجام می‌شود. 

* بازارگاه فروش بلیت اتوبوس نداریم؛ فقط سایت شرکت‌ های تعاونی معتبر است

بنابراین گزارش تعدادی از کاربران فارس من در این‌باره اعلام کرده‌اند: در برخی ‌سایت‌های فروش بلیت اتوبوس،‌ ‌ویژگی‌هایی درباره اتوبوس‌ها مطرح شده است که واقعیت ندارد، ‌به عنوان مثال عنوان می‌شود اتوبوس مذکور ‌مانیتور، اینترنت و پذیرایی ویژه دارد در حالی که وقتی سوار اتوبوس می‌شویم، چنین خدماتی وجود ندارد.

باقرجوان در این‌باره نیز توضیح داد:‌‌‌ یک موضوع بسیار مهم که همه مسافران اتوبوس باید به آن توجه کنند این است که ما فعلا بازارگاه مورد تأییدی که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای مجوز داشته باشد، برای فروش بلیت اتوبوس نداریم.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: بارها اعلام شده است که مسافران برای تهیه اینترنتی بلیت اتوبوس، فقط به سایت شرکت‌های تعاونی حمل و نقل مراجعه کنند و مستقیما از سایت آن شرکت‌ها که مورد تأیید سازمان راهداری نیز است، خریداری کنند. 

* مصادیق تخلف شرکت‌‌های حمل و نقلی چیست؟

باقرجوان اضافه کرد: مسافران دقت کنند که اگر در هر مقطعی‌ بلیت اتوبوس از مراجع رسمی و قانونی (نظیر دفاتر شرکت‌ها یا سایت آنها) دریافت کردند، ولی کیفیت خدمات مطرح شده با کیفیت خدمات ارائه شده متفاوت است، حتما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را از طریق چهار روشی ‌که ذکر شد، با ارائه مستندات، مطلع کنند.

وی تأکید کرد: اگر ‌مغایرتی بین مشخصات عنوان شده با مشخصات خدمات ارائه شده وجود داشت، ‌نوع وسیله نقلیه و ناوگان مغایر بود، ‌نحوه برخورد راننده و مهماندار مناسب نبود، ‌توقف برای ادای فریضه نماز ‌انجام نشد یا زمان توقف برای نماز مناسب نبود،‌ توقف در مکان‌های نامناسب انجام شد و یا انجام رانندگی خطرناک و ناایمن تشخیص داده شد، همه این موارد قابل پیگیری و رسیدگی است.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: مواردی که ذکر شد همه از مصادیقی است که مسافران می‌توانند در صورت مواجهه با آن‌ حتما موضوع را به ما اطلاع‌رسانی کنند و مطمئن باشند به این موضوع رسیدگی می‌شود. 

وی ادامه داد: به هر حال در طول سال، میلیون‌ها نفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در حال انجام است و قطعا سازمان راهداری پرسنلی که بخواهند روی تک تک این سفرها نظارت کنند، ندارد؛ مردم خود نماینده ما هستند و البته  نظارت‌های  ما  هم به گونه‌های مختلف در حال انجام است.

* برخورد قاطع با شرکت‌هایی که ‌اعتماد مردم را به ناوگان عمومی سلب می‌کنند 

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقلی نیز این مصاحبه را خواهند خواند گفت: شرکت‌های حمل و نقلی هم مطمئن باشند اگر در خدمات‌دهی و ایجاد ارتباط بین خود و مسافر، کم‌کاری کنند و کاری کنند که موجب شود‌ استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کاهش یابد، اعتماد در این صنعت از بین رود و یا ایمنی سفر ‌به خطر بیفتد، ‌قاطعانه با آنها برخورد می‌شود.

باقرجوان افزود: قطعاً کم‌کاری شرکت‌های حمل و نقل و بی‌توجهی به ارائه خدمات مناسب، ‌موجب شود مسافران از حوزه حمل و نقل عمومی جاده‌ای دور شوند و اعتماد آنها سلب شود در این راستا مطمئن باشند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از این کم‌کاری نمی‌گذرد؛ به هر حال توسعه استفاده از ناوگان عمومی یک موضوع ملی است و کاهش خدمات در این صنعت، ‌مغایر با اهداف وزارت راه و شهرسازی در حوزه افزایش ضریب نفوذ ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای است. 

وی ادامه داد: ‌شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی سعی کنند ‌موارد مذکور را رعایت کنند و بدانند در صورت ثبت شکایات در این موارد، سازمان راهداری مقابله جدی با قانون‌گریزان دارد.

* شرکت‌‌های اتوبوسرانی در صورت کم‌کاری موظف به جبران خسارات مسافر هستند

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سوال که آیا پس از رسیدگی به‌ حقوق مسافر ممکن است مابهالتفاوت خدمات دریافتی به مسافر برگردانده شود؟ گفت: حق و حقوق از دست رفته مسافر باید از سوی شرکت تعاونی احیا شود و این اصل اول ما است، اصلاً شرکت حمل و نقلی در گام اول موظف است رضایت مسافر ‌را به دست آورد‌ یعنی همه خساراتی که به مسافر وارد کرده است را جبران کند.

باقرجوان اضافه کرد: از سوی دیگر چون شرکت‌های حمل و نقلی در صورت بروز این مشکل برای مسافر، نوعی عدم اعتماد به حمل و نقل عمومی جاده‌ای در کل این مدل حمل و نقلی ایجاد می‌کنند، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در کمیسیو‌ن‌های مربوط به راننده و شرکت حمل و نقلی (کمیسیون ماده 11 و کمیسیون ماده 12) به این تخلفات فراخور نوع آن،‌ رسیدگی می‌کند؛ این در راستای ارتقای قانون‌مداری و افزایش ضریب نفوذ حمل و نقل عمومی جاده‌ای است.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به سهم پایین ناوگان عمومی جاده‌ای در آمار کلی سوانح رانندگی، ‌اظهار کرد: ‌افزایش ایمنی تردد، کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلودگی زیست محیطی و کاهش سوانح رانندگی از مزیت‌های استفاده از ‌ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای است. 

به گزارش فارس، کاربران این خبرگزاری در بخش «فارس من» با طرح موضوعی با عنوان «نه به حذف حق مشتری در تهیه بلیت‌های اتوبوس بین شهری» خواستار پیگیری در این‌باره شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول