اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مجلس و دولت در رابطه با جاده ابریشم مقصر هستند/شاهد فرصت سوزی اقتصادی هستیم

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مجلس و دولت هر دو در رابطه با جاده ابریشم و عدم توجه به آن مقصر هستند اما اکنون آمادگی داریم تا به حوزه حمل و نقل کمک کنیم.

مجلس و دولت در رابطه با جاده ابریشم مقصر هستند/شاهد فرصت سوزی اقتصادی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در اولین همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی» با اشاره به اینکه در سراسر دنیا شاهد توجه به مسیر تولید تا مصرف یک کالا هستیم، اظهار کرد: برای ارائه خدمات با کیفیت و سرعت مطلوب در حوزه حمل ونقل،  با برنامه‌ها و نگاهی که داشته‌ایم، فاصله زیادی داریم. راه حل چیست؟

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم توجه به بخش خصوصی، تصریح کرد: فرصت دادن به بخش خصوصی برای ورود به این حوزه، برای رقابت، انگیزه جدی ایجاد کرده و کیفیت خدمات را افزایش می‌دهد.

وی گفت: من امروز به عنوان رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی اعلام می‌کنم مجلس و به ویژه 18 نماینده استان این آمادگی را داریم تا در رابطه با موضوع حمل و نقل، بسته پیشنهادهایی را که می‌تواند برخی مشکلات را حل کند و مساعدت‌هایی را که نیاز به قانون‌گذاری است خواهیم داشت.امیدوارم خروجی این همایش بسته‌ای عملیاتی باشد و ما بتوانیم پیشنهادات و راهکارهای تخصصی شما را ملاک قرار دهیم.

پژمانفر تاکید کرد: اگر برای یک اقدام همه چیز را فراهم نکنیم فرصت‌ها نیز ممکن است از دست ما خارج شود و رقبا آن فرصت‌ها را از دست ما بگیرند که حوزه حمل و نقل یکی از آن فرصت‌ها است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی متذکر شد: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد بودیم که دولت‌ها تلاششان این بوده که تمام امور را در قبضه خود داشته باشند متاسفانه این یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مشکلات ما بوده است.

وی با بیان اینکه نگاه امروزه دنیا به حفظ زنجیره از تولید تا مصرف تاکید دارد، ادامه داد: دنیا به سمت سرعت پیش می‌رود حال آنکه با صدور بخشنامه‌های متعدد ما شاهد زمان سوزی هستیم.

پژمانفر افزود: گیت‌ مرزهای ما به ساعت کار اداری محدود می‌شود در حالیکه این‌ها نه به تحریم ربطی دارد و نه به قوانین‌. تنها به بهانه اینکه ساعت اداری تمام شده شاهد ایجاد صف طولانی کامیون‌ها در مرزها هستیم.

 با بیان اینکه بخشی از مسائل نیازمند تدبیر خودمان است، اظهار کرد: در رابطه با نفت هم همین مشکل را داشتیم. در مجلس بارها اعلام کردیم باید شرایطی را ایجاد کنیم که  این بسته‌های نفتی را کوچکتر کنیم نه اینکه ما بسته‌های بزرگ نفتی درست کنیم و بگوئیم فقط و فقط با این روش نفت صادر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: مجلس و دولت هم در رابطه با جاده ابریشم و عدم توجه به آن مقصر هستند اما اکنون آمادگی داریم تا به حوزه حمل و نقل کمک کنیم.

ترانزیت بعد از نفت و گردشگری بزرگترین مزیت اقتصادی کشور است

در ادامه عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از عناصر کلیدی و زیربنای توسعه اقتصادی «حمل و نقل» است، اظهار کرد: امروز جایگاه حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست. امروز آلمان شرقی به تنهایی 18 هزار کیلومتر راه و اتوبان برای تقویت حمل ونقل دارد.

محمود امتی تصریح کرد: اگر بخواهیم مشابهت‌های جغرافیایی را در نظر بگیریم، ترکیه با تدوین یک نظام جامع توانسته است رتبه اول را در بسیاری از شاخه‌های حمل و نقل و صادرات با اروپا به دست آورد چرا که شرکت‌های بخش خصوصی این کشور تقویت شده اند. ترکیه علاوه بر چین و آسیای میانه برای اروپا نیز برنامه‌ریزی کرده است و عملا به کریدور شرق و غرب از مسیرهای ریلی و جاده‌ای تبدیل شده است.

وی هدف از برگزاری این همایش را  گفت و شنود و بیان مشکلات همراه با ارائه راهبرد عنوان کرد و افزود: می‌خواهیم در این همایش به بیان مسائلی بپردازیم که تا کنون جزیره‌ای به آن پرداخته شده و نتوانسته‌ایم به آنچه می‌خواهیم برسیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از مؤلفه‌های توسعه اقتصادی، حمل و نقل است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

امتی با انتقاد از کمرنگ شدن نقش جاده ابریشم برای توسعه اقتصادی، تصریح کرد: در سایر کشورها سهم خدمات بیشتر است و یکی از این خدمات حمل و نقل است اما متاسفانه در چندین سال گذشته مسیر جاده ابریشم با وجود اینکه در مسیر کریدور‌ بین‌المللی قرار دارد،  کمرنگ شده است.

وی اهمیت و نقش ترانزیت در اقتصاد ایران و مقایسه با کشورهای همسایه، قوانین و مقررات مخل در ترانزیت و چالش‌های پیش رو، تعدد سازمان‌های دخیل و نقش متولی واحد در توسعه ترانزیت و نقش دانشگاه در توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی را از محورهای برگزاری این همایش برشمرد‌.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با طرح این سوال که چرا شاهد عدم شکل‌گیری رونق هستیم؟ اظهار کرد: امروز شاهدیم که تداخل در انجام وظایف و امور اجرایی ارگان‌ها باعث شده است که حوزه ترانزیت و حمل و نقل دچار کشمکش شود.

امتی عدم ورود فعالانه دانشگاهیان و کارشناسان برای ارائه راهکار مشکلات را از دیگر آسیب‌های این حوزه اعلام کرد و افزود: امروز نداشتن دیپلماسی قوی و گران بودن ناوگان، حمل و نقل را دچار آسیب کرده است. در کنار این موارد فرسودگی ناوگان حمل و نقل مانع رشد حمل و نقل داخلی و بین‌المللی شده است که اگر راهکاری اندیشیده نشود باید ترانزیت کشور را به ناوگان خارجی بسپاریم.

اعتماد مهم‌ترین مؤلفه در توسعه است

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: اعتماد مهم‌ترین مؤلفه در توسعه است و تنها با ایجاد اعتماد بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانیم در حوزه حمل و نقل بین‌المللی ارتقا ایجاد کنیم.

ابراهیم نصری گفت: ستاد تدبیر که اخیرا در خراسان رضوی شکل گرفته و نگاه اقتصادی استاندار از فرصت‌هایی هستند که می‌توانند بحث‌های مرتبط با حمل و نقل را عملیاتی کنند تا بهتر از ظرفیت‌های استان استفاده کرد.

وی متذکر شد: ما تا امروز بسیار زمان سوزی کرده‌ایم، حرف زده‌ایم و مصوبات داشته‌ایم که اجرایی نشده است اما امروز در این همایش باید بسته‌های عملیاتی داشته باشیم و این برنامه‌ها اجرایی شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در بحث ترانزیت و حمل و نقل در 30 سال گذشته جایگاه ویژه‌ای داشته‌ایم که البته باید برای این جایگاه رقابت کنیم.

نصری نبود امنیت در کشورهای همسایه را ویژگی مثبت برای کشورمان برشمرد و افزود: اینکه کشورهای همسایه امنیت ندارند یا از اروپا تا آسیا با بعد مسافت مواجه هستند، ویژگی مثبت ماست اما اگر بخواهیم به این دو ویژگی تکیه کنیم  فرصت سوزی است.

وی متذکر شد: باید از فرصت‌های موجود بهترین استفاده را برد چرا که همسایگان ما در حال استفاده از فرصت‌ها هستند و در بسیاری از موارد از ما پیشی گرفته‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ترانزیت‌ می‌تواند جایگزین نفت باشد، اظهار کرد:  ما اکنون جبر اقتصادی داریم و آن محدود شدن نفت است باید از آن در جهت توسعه راه‌های جایگزین از جمله حمل و نقل استفاده کنیم.

نصری با اشاره به وجود امکانات زیر ساختی خوب ترانزیت کشور، افزود: ما در  استفاده از  زیر ساخت‌ها کمبود داریم ما مسیرهای ترانزیتی داریم که به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به تاثیرات روابط دیپلماتیک در توسعه ارتباطات، گفت: دو نگاه در توسعه کشورها مهم است یکی امنیت و دیگری توسعه اقتصادی، توسعه اقتصادی امنیت پایدار را به دنبال دارد.

انتهای پیام/ 70061/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول