اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

وزیر فرهنگ تاجیکستان: اسلام دشمن تروریسم است

وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت: اسلام دشمن تروریسم است و همواره بر وحدت وهمدلی بین مسلمانان تاکید می‌کند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان: اسلام دشمن تروریسم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «شمس الدین آروم بیک زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان در یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو ایسیسکو در پایتخت تونس شرکت و مطالبی را در مورد فرهنگ اسلامی بیان کرد.

وی در این کنفرانس گفت: دین اسلام پیش از همه به موضوع وحدت و همبستگی بشر اشاره می کند که نمونه عالی آن را امروز در کنفرانس شهر تونس مشاهده می‌کنیم.

آروم بیک زاده یادآور شد: دولت تاجیکستان با سازمان های آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و در مجموع با کلیه سازمان ها و انجمن های مذهبی همکاری نزدیک داشته و همیشه تلاش می کند تا مناسبات را در چارچوب همکاری های سودمند با این سازمان ها هرچه بیشتر تقویت و گسترش بخشد.

وی گفت: مردم تاجیکستان خوب می دانند که اسلام دشمن تروریسم است و همواره بر وحدت وهمدلی بین مسلمانان تاکید می‌کند.

آروم بیک زاده تصریح کرد: رئیس جمهور تاجیکستان بارها از تریبون های مختلف سازمان‌های بین المللی دین اسلام را دین مسالمت آمیز و متحد اعلام کرده است.

وی افزود: ده سال قبل، در سال 2009 میلادی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان کنفرانس بین المللی به مناسبت 1130 سالگی «امام اعظم ابوحنیفه» برگزار شد که در کار آن بیش از 500 متفکر و فقهای اسلامی از کشورهای مختلف دنیا شرکت و در مورد شخصیت ایشان سخنرانی های پرمحتوای ارائه کردند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت: همزمان، با ابتکار مستقیم رئیس جمهور تاجیکستان تعداد زیادی از کتاب های قرآن با ترجمه تاجیکی به طور رایگان در دسترس شهروندان این کشور قرار داده شده است.

وی گفت: در حال حاضر در قلمرو تاجیکستان تعداد مساجد جامع پنج وقت نماز برگزار کرده و انجمن های مذهبی به 5 هزار رسیده و همزمان درب دانشگاه اسلامی تاجیکستان بر روی طلاب  باز بوده و سالانه دانشجویان زیادی جهت تحصیل به آن وارد می شوند.

آروم بیک زاده افزود: همچنین در قلمرو تاجیکستان کمیته در امور دین و جشن و مراسم‌های ملی و مرکز اسلام شناسی وابسته به ریاست جمهوری این کشور به عنوان نهاد دولتی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: سالانه از تاجیکستان زائران زیادی جهت انجام مناسک حج به جده سفر می کنند که طبق آمار نهاد مرتبط در سال جاری میلادی تعداد حجاج تاجیک بیش از 5 هزار نفر برآورد شده است.

آروم بیک زاده افزود: امروزه نسبت به گروه و جنبش های تروریستی و افراط گرایی که از سوی برخی کشورهای قدرتمند سازمان داده شده، سرمایه گذاری می شوند و با استفاده از نام دین مبین اسلام که دین پاکی است به اقدامات تروریستی دست می زنند، خون ناحق می ریزند و به آرامی و ثبات جامعه بشری اخلال وارد می کنند که باید در این زمینه با این گروهها مبارزه کرد.

وی اضافه کرد: تمام مسلمان دنیا در این عمل خیر باید همدل و متحد باشند و مقدسات دین اسلام را چون دوستی و برادری، رفاقت و معرفت، ایمان و اخلاق، پاکی و پاکیزگی و سایر ارزش های والای انسانی را محافظت نمایند.

وی در پایان سخنان خود با بیان این که فرهنگ اسلامی باید همچون یک سپری محافظت از پاکیزگی و انسان دوستی اسلام باقی بماند، گفت: خداوند اولین آیه قرآن را با خطاب «اقراء» نازل نمود و آن باید دستور فعالیت هر یک مسلمان اصلی باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول