اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مشکل ساختاری بودجه به قوت خود باقی است/ ناگفته‌های دیدار نمایندگان ولی فقیه با امام خامنه‌ای

امام جمعه تبریز گفت: حال که به لحاظ زمانی بودجه سر وقت به مجلس رسید، اصالت و درستی‌اش در چه وضعیتی است و آیا آن چیزی که باید، باشد بوده و با مطالباتی که رهبری انتظار دارد، مطابقت دارد؟ این‌ها سوال‌های مطروحه‌ای است که باید جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشند.

مشکل ساختاری بودجه به قوت خود باقی است/ ناگفته‌های دیدار نمایندگان ولی فقیه با امام خامنه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی (ره) به مطالبات رهبری از بودجه کشور اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سال قبل اشاره فرموده بودند که یکی از مسائل مهم اصلاح ساختاری بودجه است و قرار بر این بود تا در چهار ماه اول سال‌جاری،  مجلس و دولت با همکاری یکدیگر مشکل ساختاری بودجه را برطرف کنند ولی متاسفانه امروز این مشکل ساختاری بودجه به قوت خود باقی است. 

وی افزود: بودجه سالانه کشور از جمله مواردی است که در سال‌های مختلف حاشیه‌ساز در حوزه رسانه‌ها بوده است و در دوره‌هایی با نتیجه به تقدم و تأخر تحویل مجلس می‌شد، این تقدم و تأخر زمانی خود موجب تنش بود. 

امام جمعه تبریز با طرح سوالی بیان کرد: حال که  به لحاظ زمانی بودجه سر وقت به مجلس رسید، اصالت و درستی‌اش در چه وضعیتی است، آیا آن چیزی که باید باشد بوده و با مطالباتی که رهبری انتظار دارد، مطابقت دارد؟ این‌ها جای سوال دارد. 

وی، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان محترم مجلس، شما وظیفه سنگینی در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس دارید و باید نسبت به بودجه سال ۹۹ اقدام جدی از سوی شما انجام گیرد. 

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره بر اینکه طبق وعده‌هایی که در هفته قبل داده بودم، قرار است تا هر هفته یک مورد از گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم مطرح کنم، افزود: گفتمان‌های ماندگار معمولا برآمده و مرتبط با دغدغه و مسائل جامعه می‌باشد و بیانیه گام دوم انقلاب نیز قابلیت‌هایی را در ذیل مباحث عدالت، مبارزه با فساد، بهبود وضعیت اقتصادی و گسترش معنویت دارد که باید مورد توجه نخبگان و مسوولان قرار گیرد. 

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: دو روز پیش به همراه نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها به خدمت رهبری رسیدیم که ایشان در پایان فرمودند تبریز در این قضایای اخیر و راهپیمایی باشکوه بعد از اغتشاشات خوش درخشید و ما هم بار دیگر اعلام می‌کنیم که " ای رهبرا مردم همانگونه که تاکنون برای پیشبرد اهداف پیشقدم بودند بار دیگر اعلام می‌داریم که تا آخرین قطره خون، آماده  بوده و پا در رکاب هستیم." 

خطیب نماز جمعه تبریز در بخش دیگر صحبت‌های خود به  رای آوردن استیضاح ترامپ در مجلس اشاره کرد و گفت:  با اینکه دعوای ۲۰۰ ساله حزبی بین دموکرات و جمهوریخواهان است ولی همچنان یکی از رویدادهای مهم هفته بود زیرا رای موافق اکثریت نمایندگان به استیضاح ترامپ نکات مهمی دارد زیرا  این سومین رئیس جمهور آمریکا در طول تاریخ آن کشور است که در دوره اول به استیضاح محکوم می‌شود. 

وی با بیان اینکه در موضوع استیضاح دو ماده اصلی اعم از سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره مطرح شده است، ادامه داد: در استیضاح ترامپ دیدیم که تعداد رای موافق بیش از ۲۲۰ تن بود که نشان‌دهنده این است که سیاست‌ها و اقدامات ترامپ نه تنها در سطح جهان طرفداری ندارد بلکه در داخل نیز سیاست‌مداران و مقامات آمریکایی به سیاست‌ها و برنامه‌های وی معترض هستند. 

امام جمعه تبریز یادآور شد: خبرها حاکی از آن است که مردم آمریکا با برپایی تظاهرات، خواستار استیضاح ترامپ و برکناری از قدرت شده‌اند و با اینکه مجلس سنا بعید است رای به این استیضاح دهد زیرا سناتورها قاضی هستند و اکثرا از حزب خود رئیس‌جمهور هستند ولی در همین حد که ترامپ در داخل مجلس با ۲۲۰ رای مورد استیضاح قرار می‌گیرد، مهم بوده و همان چیزی است که رهبری ما حضرت امام خامنه‌‌ای عزیز بدان وعده داد بود، یعنی " افول آمریکا ". 

وی ادامه داد: جا دارد تمام مردم مسلمان ایران و کشورهای اسلامی بار دیگر شعار همیشگی و فراموش نشدنی خود را تکرار کنیم و با هم مرگ بر آمریکا در اینجا طنین‌انداز کنیم. 

نماینده ولی‌فقیه در استان برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و حضور رئیس جمهور در آن مجلس را مورد اشاره قرار داد و گفت: رئیس جمهور برای این منظور به مالزی سفر کرده که با حدود ۴۰۰ نفر از رهبران مقام‌ها از ۵۲ کشور جهان در مالزی برگزار شد به‌طوریکه ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی جزو کشورهایی بودند که در سطح سران در اجلاس شرکت کردند. 

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش‌های اسلامی و مسائل تاثیرگذار و ارائه راهکارهایی برای چالش‌ها در این اجلاس مطرح شد، بیان داشت: سفر رئیس‌جمهور در چارچوب سیاست نگاه به شرق تعریف می‌شود که این سیاست‌ها پس از فشار آمریکا و متحدان غربی در دستور کار دیپلماسی کشور قرار دارد. 

خطیب نماز جمعه تبریز ابراز کرد: البته رئیس‌جمهور با سفر به ژاپن نیز خواهان گسترش  دیپلماسی شرقی ایران است همچنین راهکاری برای کم شدن فشارهای ظالمانه می‌باشد، از این‌رو  انتظار می‌رود در این اجلاس گامی در جهت یافتن راه‌حل‌های جدید برای مشکلات تاثیرگذار و کمک به بهبود اوضاع باشد زیرا وضعیت مسلمان در شرایط کنونی به مرحله‌ای رسیده است که در شرایط حاد بوده و مسلمانان مورد ستم قرار می‌گیرند.  

وی توضیح داد: در حال حاضر مسلمانان را در برخی کشورها به‌عنوان تروریست معرفی می‌کنند در حالیکه با توجه به جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن مسلمان و که با وجود این توانمندی گسترده، همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. 

امام جمعه تبریز در تذکر انتخاباتی هر هفته خود با اشاره بر اینکه از مصادیق تقوا، تقوای انتخاباتی است، ابراز کرد: کاندیداهایی که اصلح و در تراز انقلاب است را انتخاب کنید. 

آل‌هاشم افزود: نماینده تراز انقلاب باید پایبند به آرمان‌های امام راحل باشد و به فردی رای دهیم که مقام معظم رهبری را در همه روزها و امور کشور فصل‌الخطاب بداند و به فردی رای بدهیم که متعهد به آرمان‌های شهدا باشد و کاردان و کارشناس و متعهد باشد و خود را خادم ملت بداند و بر آن افتخار کند. 

 

اتوبوسرانی تبریز فرسوده است/ شهرداری و شورای شهر  تجدیدنظر کنند

وی با اشاره به فرارسیدن هفته و حمل و نقل و بازدیدهای خود از مجموعه‌های ذی‌ربط اذعان داشت: سامانه ناوگان اتوبوسرانی تبریز نیاز به تجدیدنظر دارد یعنی ناوگان اتوبوسرانی شهری فرسوده شده است و از سال ۹۲ به این طرف هیچ اتوبوسی واگذار نشده است، امیدواریم شهرداری و شورای شهر این موضوع را پیگیری کنند و اتوبوس و ناوگان جدید وارد کنند زیرا عامل بخش زیادی آلودگی هوا به این اختصاص دارد. 

امام جمعه تبریز با تأکید بر اینکه آب، هوا و مسائل زیست محیطی بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: دیروز اطلاعی از پتروشیمی تبریز به دست من رسید که دود سفید حجیمی دیده شده است که مدیریت بحران و محیط زیست دقت جدی داشته باشند. 

وی، به بارندگی شدید در اهواز اشاره کرد و گفت: آب به خانه مردم رسیده است و در برخی مناطق، فاضلاب شهری نیز وارد منازل شده است، از این‌رو امیدواریم پیش‌بینی لازم در ستاد بحران انجام گیرد تا در مواقع بحران با بحران روبه رو نشویم. 

وی، در بخش خطبه‌های عبادی با بیان اینکه ذکر الهی مانند نسیم فرحبخش حیات به انسان داده و قلب خسته را با نام یاد خدا طراوت می‌بخشد، توضیح داد: ذکر و یاد خدا مهم‌ترین عوامل برای رسیدن به قُرب الهی می‌باشد، از این‌رو همیشه باید خداوند را یاد کرد. 

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره بر اینکه مراتب ذکر مختلف است، افزود: اولین مرتبه ذکر، ذکر لفظی و زبانی است و دومین مرحله ذکر عبارت از ذکر قلبی می‌باشد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مراتب ذکر عبارت از این است که در تمام احوال خدا را از یاد نبریم و خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال بدانیم. 

خطیب نماز جمعه تبریز با تأکید بر اینکه از آثار ذکر این است که همیشه مورد عنایت پروردگار قرار گیریم، خاطرنشان ساخت: ایجاد آرامش در قلب انسان، از تبعات مثبت ذکر است زیرا آرامش گمشده جامعه است که قرآن سفارش کرده است که اگر می‌خواهید به آرامش برسید همانا پروردگار را به یاد بیاورید. 

وی با اشاره بر اینکه فردا شب یلداست، به فکر فقرا باشیم، اضافه کرد: شب یلدا موجب صمیمیت، دوستی و محبت است و طولانی شدن این شب بهانه‌ای برای ابراز محبت است و سعی کنیم تا فقرا هم در این محبت شریک باشند. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول