اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شهر هوشمند شهرداری‌ها را صاحب شهر خواهد کرد/ ارائه خدمات ارزان توسط استارتاپ‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه شهرداری‌ها به واسطه شهر هوشمند صاحب درآمد خوبی خواهند شد، گفت: حضور و اعتقاد شهرداری‌ها خیلی می‌تواند به ایجاد پهنه‌های علم و فناوری کمک کند؛ چرا که استارتاپ‌های شهری در مدیریت شهری ابزار و منبع درآمد شهرداری است.

شهر هوشمند شهرداری‌ها را صاحب شهر خواهد کرد/ ارائه خدمات ارزان توسط استارتاپ‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سورنا ستاری عصر امروز در جلسه شورای علم و فناوری و کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان اظهار کرد: هنوز هم در مسأله ناحیه‌های علم و فناوری برداشت‌ها متفاوت است، ناحیه نوآوری دانشگاه شریف نه مجوز از شورای عتف و یا دولت گرفته و نه پولی اما ۵۰۰ شرکت خصوصی در ناحیه نوآوری فعال است بدون اینکه این پروسه‌ها را طی کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه نوآوری باید از درون بجوشد، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان با پول درست نمی‌شود؛ نگران برخی کشورهای عرب منطقه هم نباشید چرا که بچه پولدار هیچ‌وقت نوآور و کارآفرین نمی‌شود.

وی با انتقاد از خام فروشی، افزود: وقتی خام‌فروشی می‌کنیم عده معدودی افراد که به رانت وصل هستند به رفاه می‌رسند، پیشرفت موضوعی درون‌زا است و از بیرون کسی نمی‌تواند ما را به پیشرفت برساند، نمی‌شود غول چراغ جادو از بیرون ما را به پیشرفت برساند.

ستاری ادامه داد: نقش دولت ایجاد زیرساخت و تسهیل‌کننده است، تا این نوآوری‌ها خودشان بجوشند، ما تا آنجا که ممکن است نباید در ساختارها دخالت کنیم، اینکه پهنه‌ای با ویژگی‌های مناسب را معرفی کنیم خوب است اما سؤال اصلی این است که چه چیزی از دولت می‌خواهیم؟ در پارک فناوری، زمین را دولت می‌دهد و بخش خصوصی می‌آید سرمایه‌گذاری می‌کند اما وقتی از پهنه‌ها صحبت می‌کنیم یعنی  پارک فناوری خصوصی که همه چیز را بخش خصوصی بیاورد.

معاون علمی رئیس‌جمهور بیان کرد: یعنی ما پهنه‌ای را معرفی کنیم و بگوییم هر کسی در این پهنه مستقر شد ما امکانات پارک علم و فناوری را به او می‌دهیم. این مدل امروز جواب می‌دهد؛ مدلی که پهنه از تمام امکانات پارک می‌تواند استفاده کند و به همان شیوه هم پذیرش انجام شود و به این ترتیب رویش شکل می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از ایده‌ها و طرح‌های نوآور حمایت شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا هر کسی هر ایده‌ای دارد به ظهور برساند، شهرداری این فرصت را دارد تا به جای درآمدزایی از طریق فروش تراکم با ایجاد شهر هوشمند هم صاحب شهر شود و هم درآمد کسب کند، به عنوان نمونه در وزارت کشور تاکسی‌های اینترنتی به درآمد شهر وصل شد و گفتیم هرچقدر درآمد دارند ۱.۵ درصد برای شهرداری است.

ستاری با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها به واسطه شهر هوشمند صاحب درآمد خوبی خواهند شد، گفت: هر استارتاپی که در شهر خدمات می‌دهد، درصدی از درآمد خود را هم به شهرداری خواهد داد و طبیعی است از این طریق شهرداری درآمد خوبی کسب می‌کند، بنابراین شهرداری باید از شهر هوشمند حمایت کند.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در شهر هوشمند موضوعات مختلف قابل تحقق است، عنوان کرد: کار شهرک علمی تحقیقاتی فوق‌العاده است اما باید قبول کنیم که با پول دولت انجام شده است، بخش خصوصی است که می‌تواند تحول عجیبی ایجاد کند. برای این باید پهنه‌ای را ایجاد کنیم و بعد هم به جای اینکه دائم دخالت کنیم آن را حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: حضور و اعتقاد شهرداری‌ها خیلی می‌تواند به ایجاد پهنه‌های علم و فناوری کمک کند؛ چرا که استارتاپ‌های شهری در مدیریت شهری هم ابزار شهرداری است و هم منبع درآمد، اگر سیستمی که طراحی می‌کنیم برد-برد نباشد کسی در جهت استارتاپ‌ها حرکت نخواهد کرد.

ستاری با اشاره به اینکه مردم باید خدمات درست بگیرند، گفت: بخش دولتی خدمات را گران می‌دهد و همین خدمت هم در دسترس نیست، باید قبول کنیم که ما به عنوان دولت نمی‌توانیم خدمت مورد نیاز را ارائه بدهیم و خدمت را استارتاپ‌ها با هزینه پایین‌تر و دسترسی بالاتر ارائه می‌دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای پیشرفت راهی جز اتکا به ظرفیت‌های بوم اصفهان نداریم، گفت: ما با تکیه به تفکر نوآور به جای تفکر دولتی می‌توانیم چند سال آینده چندین ناحیه نوآوری در شهر اصفهان ایجاد کنیم و شهر هوشمند یعنی کل شهر باید به شهرک علمی فناوری تبدیل شود. شهر هوشمند سیستم عامل جدید بر روی سخت‌افزار موجود است؛ سخت‌افزاری که با این سیستم عامل کاربری آن عوض می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی شهرها در حال سبقت گرفتن از اصفهان هستند، گفت: درست است که این‌ها ایده کریدور و پهنه نیست اما در داخل شهر از اصفهان جلوتر هستند این در حالی است که ظرفیت و پتانسیل اصفهان خیلی بیش از این‌ها است. اگر با هم همدل شویم و شهرداری‌ها هم پای کار بیایند و دید دولتی را کنار بگذاریم قطعاً می‌توانیم خیلی زود به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/63055/ج 30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول