اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حزب سوسیالیسم بولیوی نامزد دیگری جز مورالس برای انتخابات تعیین می‌کند

رئیس جمهور برکنار شده بولیوی از جلسه اعضای حزب «جنبش برای سوسیالیسم» در آرژانتین، برای تعیین نامزدی جدید، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داد.

حزب سوسیالیسم بولیوی نامزد دیگری جز مورالس برای انتخابات تعیین می‌کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، اوو مورالس رئیس جمهور سابق بولیوی که اخیرا به آرژانتین پناهنده شد، اعلام کرد که «جنبش بولیوی برای سوسیالیسم» روز 29 دسامبر در بوینس آیرس نشست برگزار خواهد کرد تا درباره انتخاب نامزد این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور تصمیم گیری کند. 

مورالس که خودش ریاست کمیته حزب برای انتخاب یک نامزد دیگر از حزبش را برعهده دارد در حساب توئیتری خود نوشت: «ما رهبران جنبش سوسیالیسم از نه بخش کشور در بوینس آیرس گرد هم جمع خواهیم شد تا درباره سازماندهی یک نشست حزبی بحث و رایزنی کنیم و نامزد حزب برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری در بولیوی را تعیین کنیم».

انتخابات قبلی ریاست جمهوری بولیوی روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ برگزار و منجر به پیروزی یک مرحله ای اوو مورالس شد اما به دلیل اعتراض «کارلوس مسام نامزد حزب مخالف به نتایج آرا و سپس مداخله نیروهای نظامی و همچنین نیروهای خارجی، مورالس ابتدا مجبور به استعفا و سپس مجبور به ترک خاک کشورش شد. وی ابتدا به مکزیک و سپس به آرژانتین پناهنده شد.

به دنبال برکناری مورالس از قدرت موجی از اعتراضات خیابانی در این کشور به وقوع پیوست که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد. 

مورالس که تحولات منجر به برکناری وی از قدرت را کودتای آمریکایی خوانده است اخیرا در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفته: «زمانی که در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ من رئیس‌جمهور شدم، برادری که خود قربانی دیکتاتوری بوده و حالا در تبعید به سر می‌برد، به من گفت "رئیس‌جمهور اوو، حواست به سفارت ایالات متحده باشد". من پرسیدم چرا؟ او گفت "چون هرکجا سفارت ایالات متحده هست، کودتا هم هست، به جز در خود ایالات متحده. چون ایالات متحده در ایالات متحده سفارت ندارد".»

وی در مورد دلیل اخراج سفیر آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی، گفت: «چرا سفیر آمریکا را اخراج کردیم؟ چون داشت توطئه می‌کرد، داشت برای کودتا برنامه‌ریزی می‌کرد. نمی‌دانم در این ۱۳ سالی که رئیس‌جمهور بودم چه تعداد کودتا را شکست دادیم، اما این بار ما شکست خوردیم.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که دستگاه جدید حکومتی بولیوی اخیرا در تصمیمی حکم بازداشت مورالس را صادر کرده است. براساس حکم دادستانی کل، اگر مورالس وارد خاک بولیوی شود از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت خواهد شد. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول