اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

۶۰ شتاب نگار برای تخمین میزان خسارت ناشی از زلزله در تهران نصب می شود

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: قرار است ۶۰ شتاب نگار در شهر تهران نصب شود تا براساس اطلاعات آنها تخمین دقیقی از میزان خسارات ناشی از زلزله داشته باشیم.

۶۰ شتاب نگار برای تخمین میزان خسارت ناشی از زلزله در تهران نصب می شود

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست خبری خود گفت: در ساختار شهرداری تهران ما زیر مجموعه خود شهردار تهران هستیم و وظایفشان در این چارچوب تعریف می شود.

وی افزود: ایجاد سامانه تخمین سریع خسارت و تلفات زلزله یکی از اولین اولویت های ما بوده است که تا امروز ۱۴ شتاب نگار نصب شده است و این عدد به ۶۰ شتاب نگار خواهد رسید.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: این سامانه با توجه به مجموعه اطلاعات میزان آسیب پذیری همه نقاط شهر را به ما می دهد و ما متوجه می شویم که کدام نقطه شهر بیشتر آسیب دیده است.

کرمی محمدی گفت: سامانه بعدی سامانه هشدار سریع وقوع زلزله است که در حال حاضر ما ۴ شتاب نگار در خارج از شهر تهران نصب کرده ایم که اطلاعات این شتاب نگار ها می تواند به ما کمک کند تا چندین ثانیه قبل از وقوع زلزله بتوان برخی اقدامات را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: افراد تهران گسل های زیادی وجود دارد و باید کل تهران در اطرافش از این شتاب نگارها نصب شود که به طور کلی ۴۶ مورد شتاب نگار نصب خواهد شد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: این شتاب نگارها بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه به ما فرصت می دهند که اقدامات لازم نظیر بستن شیرهای گاز را انجام دهیم.

کرمی محمدی گفت: سیستم ارتباطی امروزی ما در بحران ها قطع می شود و وقتی مردم قصد داشته باشند از هم دیگر مطلع شوند سیستم اصطلاحا از کار می افتد.

وی افزود: از این رو دکل های ۶۰ متری را در نظر گرفته ایم که اینها در ۱۳۰ نقطه شهر تهران نصب می شود که بدون داشتن فیبر و بدون نیاز به زیر ساخت دیگری اجازه برقراری ارتباط را می دهند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: سامانه بعدی ما سامانه پیش بینی و هشدار سیلاب است که همانطور که می دانید روددره کن و رود دره دارآباد در دو سمت تهران می تواند برای ما مشکلاتی ایجاد کند.

کرمی محمدی گفت: از همین رو ایستگاه های پایش رود دره ها با تعداد ده ایستگاه در دست نصب قرار دارد تا پیش از وقوع سیلاب وضعیت حجم آب رود دره ها پایش و اطلاع داده شود.

کرمی محمدی به موضوع سامانه مدرسه آماده اشاره کرد و گفت اقدام مهم ما این بوده است که از چند جهت ایمنی مدارس را مورد بررسی قرار داده ایم.

وی با اشاره به این مطلب که تا امروز نیمی از مدارس تهران مورد بررسی قرار گرفته است خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از مدارسی که مورد بررسی قرار گرفته است ساختمان فرسوده دارند که این موضوع هم به وزیر آموزش و پرورش داده شده است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: به نظر می‌رسد نصف دیگر مدارسی همه که هنوز بررسی نشده است همین شرایط را داشته باشد و به طور مشخص می توان گفت که سی درصد مدارس ساختمان فرسوده دارد.

کرمی محمدی گفت: در تهران ۲۲ پایگاه ویژه داریم و ۴ پایگاه معین و البته ۸۰ پایگاه پشتیبانی ناحیه ای هم داریم که از این تعداد ۵۴ پایگاه در اختیار سازمان ورزش است و ۱۳ پایگاه در اختیار خود سازمان مدیریت بحران، ۷ پایگاه در حال بهره برداری غیرمرتبط و سرانجام ۶ پایگاه خارج از دست سازمان است.

وی افزود: در حال رایزنی هستیم تا پایگاه های در اختیار سازمان ورزش را باز پس بگیریم که فکر کنم ۵ مورد آن به زودی به سازمان برگردد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در مجموع ۱۱۰ پایگاه مدیریت بحران خواهیم داشت که به اینها سرکشی مداوم داریم.

کرمی محمدی گفت: تا امروز ۳ مانور در خود سازمان برگزار شده است و ۳۱ مانور در سطح مناطق شهرداری تهران برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیران ما کمتر از ده ساعت کار نمی‌کنند و در حد توان و ظرفیت در حال تلاشیم و اگر قرار باشد کار انجام شده واقعا به اندازه وسعت تهران باشد باید بودجه ما چندین برابر شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص میزان تاب آوری و آمادگی شهر تهران در زمان وقوع حوادث گفت: معمولا وقتی بحران ایجاد می شود کیفیت زندگی مردم به یکباره کاهش پیدا میکند.

کرمی محمدی گفت: من احساسم این است که اگر امروز زلزله در تهران رخ دهد کیفیت زندگی مردم این شهر به زیر پنجاه درصد می رسد و به یکباره نصف می شود.

وی افزود نکته دیگر این است که باید بررسی کنیم که چه مدت طول میکشد تا کیفیت زندگی مردم به شرایط قبل از بحران بازگردد که من فکر میکنم از این بعد نیز تهران در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: یکی از مشکلات شهر تهران این است که بعد از قانون جدید درخصوص‌ مدیریت بحران رییس سازمان مدیریت بحران مشخص نیست و این یکی از مواردی است که ما مشکل داریم.

وی درخصوص همکاری با جایکا ژاپن نیز گفت: ما یک سری تفاهمات اولیه با این سازمان داشته ایم و امیدوار بودیم که یکی از دستاوردهای سفر رییس جمهوری به ژاپن انعقاد قرارداد مجدد با جایکا باشد.

کرمی محمدی درباره اینکه برخی از مردم بعد از گستردگی مترو نگران امنیت خانه هایشان هستند و می گویند خانه شأن سست شده است گفت: در حوزه فروریزش ما اولویت هایی داریم و اتفاقا به دستاوردهای خوبی هم رسیده ایم.

وی ادامه داد یکی از مشکلات ما همیشه این است که وقتی خاک و آب دست کاری می شوند عامل اصلی فروریزش می شوند و البته ما مطالعات خوبی در این راستا انجام داده ایم.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: درخصوص بو هم به این نتیجه رسیدیم که کسی به طور دقیق نمی داند منشأ بو چه بوده است.

کرمی محمدی افزود: البته برخی می گویند SO2 عامل بوی نامطبوع بوده است اما همین را هم کسی به طور قطعی نمی گوید و تازه بعد از اینکه قبول کنیم علت بو همین نکته است باید ببینیم از کجا متساعد شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول