اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

۹۰ درصد پرتقال های صادراتی از مازندران است

تنظیم بازار محصولات کشاورزی عامل مهمی در ایجاد اشتغال و رونق تولید محصولات کشاورزی است که می‌طلبد دست‌اندرکاران آن به خوبی با مؤلفه‌های آن آشنا شوند.

۹۰ درصد پرتقال های صادراتی از مازندران است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در ۵ مرحله تدوین شده که شامل مراحل کاشت، داشت، برداشت، فرآیند پس از برداشت و بازرگانی محصول است که شاید بتوان آخرین حلقه این زنجیره را مهمتر از سایر حلقه‌ها در نظر گرفت چراکه هدف نهایی تولید محصولات کشاورزی، بازرگانی، صادرات و بازاررسانی آن است که منجر به ایجاد بازدهی اقتصادی محصول خواهد شد.

رونق تولید و توسعه صادرات از جمله مواردی است که شاید بسیار ساده به زبان آورده می‌شود اما در زمان عمل و اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و نیاز است تمامی بخش‌های مرتبط به خوبی به وظایف خود عمل کنند تا رونق تولید و توسعه صادرات شکل گیرد.

 

 

حمل و نقل، گمرک، مشوق صادراتی، تولید صادرات محور، بسته‌بندی، بازار هدف، سلیقه مصرف کننده، قیمت تمام شده و سودآوری از جمله مباحثی است که باید زمینه آن فراهم شود تا شاهد توسعه صادرات باشیم که خود زمینه ساز رونق تولید خواهد بود.

تنظیم بازار محصولات کشاورزی عامل مهمی در ایجاد اشتغال و رونق تولید محصولات کشاورزی است که می‌طلبد دست‌اندرکاران آن به خوبی با مؤلفه‌های آن آشنا شوند چراکه اگر تنظیم بازار به خوبی انجام نشود قطعا شاهد کاهش تولید، ضرر و زیان تولیدکننده، زیان اقتصادی و بی‌انگیزگی در تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود که این امر در نقطه مقابل رونق تولید قرار می‌گیرد.

در ماه‌های آخر سال قرار داریم و هر ساله در چنین روزهایی بحث داغ تنظیم بازار میوه شب عید مطرح است و امسال تنظیم بازار محصولات بر عهده سازمان صمت در استان مازندران قرار گرفت و سازمان جهاد کشاورزی در این امر تنها عهده‌دار تولید محصول است.

در این رابطه عزیزاله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خبرنگار  فارس، گفت: صنعت باغداری استان را با محوریت صادراتی دنبال می‌کنیم تا بازار مناسبی در داخل و خارج کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: مازندران در بحث صادرات مرکبات و کیوی توانمندی بالایی دارد و تاکنون توانستیم ۶۰ هزار تن انواع مرکبات و ۸۰ هزار تن کیوی از مازندران به خارج کشور صادر کنیم که تا پایان امسال میزان صادرات مرکبات استان به خارج از کشور به ۱۲۰ هزار تن و دو برابر کنونی خواهد رسید.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد مرکبات صادر شده از استان مازندران است و امسال در بحث مرکبات دو برابر سال گذشته صادرات خواهیم داشت.

شهیدی‌فر بیان کرد: یکی از حمایت های جدی از باغداران، صادرات مرکبات است و بخشی از این حمایت‌ها اتفاق افتاد و در اتحادیه کشورهای اوراسیا قرار گرفتیم و بسیاری از تعرفه‌ها از جمله تعرفه مرکبات کاهش پیدا کرد اما بحث گمرک همچنان به قوت خود باقی است و یکی از مشکلات و تأثیرات منفی در بحث صادرات است که امیدواریم این مشکل رفع شود.

وی اظهار کرد: مقرر شد امسال ۴۰ هزار تن مرکبات در تنظیم بازار شب عید تامین شود که ۳۰ هزار تن آن مربوط به استان مازندران بوده و مباشر اجرای این کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: قیمتی که برای مرکبات در نظر گرفته شد ایده آل نیست و اعتقاد داریم با توجه به اینکه باغداران هزینه های زیادی را برای تولید متحمل می شوند قیمت مرکبات برای تنظیم بازار شب عید بیشتر از این عددی که در نظر گرفته شد باشد.

 

 

شهیدی‌فر افزود: از طرفی هم خواهان این نیستیم قیمت ها خیلی بالا باشد تا مصرف کنندگان دچار مشکل شوند و باید قیمت معقول‌تری در نظر گرفته شود.

وی گفت: پیش بینی می شود تا هفته های آینده قیمت مرکبات تغییر کند و به این عدد دسترسی پیدا کنیم تا باغداران و تجار و مصرف کنندگان از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/86035/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول