اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تدبیر آلوده / خبری از تدابیر امیدبخش مسؤولان نیست

به دلیل افزایش آلایندگی هوا مدارس تبریز چند روز است که تعطیل می شود در حالی که مسئولان برنامه‌ای برای رفع آلودگی هوا ندارند گویا همچنان چشم به آسمان دوخته‌اند تا شاید تدبیر ابرها امید را در میان مردم زنده سازد.

تدبیر آلوده / خبری از تدابیر امیدبخش مسؤولان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تبریز این روزها به سختی نفس می کشد، چتر آلودگی هوا چند روزی می‌شود که بر آسمان تبریز خیمه زده و ظاهرا قصد رفتن هم ندارد.

مسوولان می‌گویند شهروندان برای کاهش میزان آلاینده‌ها از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

این درحالی است که در تعطیلی هفته گذشته تبریز به دلیل آلودگی هوا، تنها آل هاشم امام جمعه تبریز از وسایل نقلیه عمومی(اتوبوس) برای رفت و آمد استفاده کرد.

اما کاربران فضای مجازی در خصوص درخواست مسوولان نظرات مشابهی داشتند. کاربری در واکنش به درخواست مدیران ارشد استانی نوشتند: آقای مدیر! چرا خودتان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنید؟ کدام مدیر استفاده کرد؟ اکثر مدیران با راننده و ماشین تک سرنشین رفت و آمد می‌کنند! مدیران توصیه نکنند؛ عمل کنند!

کاربر دیگری هم با طنز کنایه آمیزی نوشت: ما که همه طرح‌ها را برای آلودگی امتحان کردیم، یه بارم بگیم اتوبوس‌های شرکت واحد نیان بیرون هر کسی هر ماشینی داره بیاره بیرون ببینیم کی بیشتر دود تولید می‌کنه!

 

از سوی دیگر، مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای تبریز در زمان تشدید آلودگی هوا؛ تعطیلی مدارس است.

کارشناسان معتقدند، تعطیلی مدارس روند آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را مختل می‌کند و با توجه به اینکه میان محتوای درسی و ساعات اختصاص یافته تناسبی وجود ندارد، با اضافه شدن تعطیلات این فشار تشدید خواهد شد!

در حالی که تعطیلی مدارس باید آخرین راه حل برای مدیریت آلودگی هوا باشد اما به نظر می‌رسد که به عنوان اولین و ساده‌ترین راه حل در نظر گرفته می‌شود.

پیشتر، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر منفی تعطیلی مدارس بر دانش‌آموزان گفته بود: «باید حداکثر تلاش را به کار ببندیم که کمترین تعطیلی را داشته باشیم، این تعطیلات در کنار هزینه‌های مادی باعث اختلال در تعلیم و تربیت هم می‌شود».

مسوولان در پاسخ به این انتقادها می‌گویند که تعطیلی مدارس هم به دلیل حساسیت جسمانی دانش‌آموزان و هم به دلیل کاهش تردد سرویس‌های مدارس انجام می‌شود.

 

از سوی دیگر به باور مسوولان، پس از تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان در خانه می‌مانند و به مرور درس‌های گذشته می‌پردازند، در حالی که اکثر دانش‌آموزان پس از تعطیلی مدارس، در کوچه‌ پس کوچه‌ها زیر آسمان آلوده شهر مشغول بازی‌ هستند!

مادران شاغل از اینکه مدارس تعطیل می‌شود به شدت ناراحت و گله‌مند هستند، چراکه آنها نمی‌دانند فرزندان خود را باید اول صبح به چه کسی بسپارند و از چند نفر درخواست کنند تا مراقب فرزندشان باشد.

حال سوال اینجاست که این تعطیلی‌ها چه تاثیری بر روند بهبود آلودگی هوا دارد، آیا دانش‌آموزان با این تعدد بالای تعطیلی‌ها کمتر در معرض آلاینده‌های خطرناک قرار می‌گیرند؟

کارشناسان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا را نوسازی ناوگان حمل و نقلی عمومی می‌دانند.

«اتوبوس‌های فرسوده شهری، سهم عمده‌ای در آلودگی هوای تبریز دارند». این را آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته گفت.

امام جمعه تبریز گفته است: «ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده بوده و از سال ۹۲ اتوبوس جدید به این ناوگان اضافه نشده است؛ باید شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز با همکاری وزارت کشور نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام موثر انجام دهند»‌.

روزانه 3.5 میلیون سفر در تبریز

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز هم می‌گوید: «گسترش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی موجب کاهش ۵۸ درصدی آلودگی هوای متحرک تبریز خواهد شد». 

به اعتقاد لیلا خازنی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از ناوگان عمومی، موجب کاهش استفاده از این ناوگان شده است.

آن‌طور که خانم خازنی می‌گوید، روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر در تبریز انجام می‌شود که با افزایش و توانمندسازی حمل و نقل عمومی می‌توان آلودگی هوای تبریز را کاهش داد.

در این میان، دولت سال‌هاست که وعده خود در قبال نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را به فراموشی سپرده است.

تیرماه ۹۵ مقرر شد برنامه یکساله‌ای برای جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌و‌نقل عمومی در کلانشهرها با تخصیص ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۲۰ درصد اجرایی شود. در این طرح خروج خودروهای فرسوده از کلانشهر‌های تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و کرج در اولویت قرار می‌گیرد. طرحی که هم اکنون در ایستگاه بی‌پولی توقف کرده است!

 ۳۹۸ دستگاه اتوبوس بالای ۱۰ سال و فرسوده در ناوگان تبریز وجود دارد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه گفته است: ️به دلیل عدم کمک و حمایت دولت در نوسازی ناوگان با مشکل روبرو هستیم.

جلالی تاکید کرده است که در وضعیت فعلی، ۳۹۸ دستگاه اتوبوس بالای ۱۰ سال و فرسوده در ناوگان وجود دارد که امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نیاز جهت خرید اتوبوس‌های با استاندارد یورو ۵، بخشی از ناوگان حمل ونقل عمومی را نوسازی کنیم.

هر چند روز گذشته در جلسه اعضای دولت، وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها بررسی و مقرر شد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با سرعت بیشتری صورت گیرد.

با این وضعیت همه نگاه‌ها به سوی دولت است تا به وظیفه خود در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی عمل کند تا مردم نیز کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند.

حالا سال‌هاست که عادت کرده‌ایم به جای منتظر ماندن و چشم دوختن به دست مدیران، بگوییم: باران بیا تا آلودگی هوا را از سر شهروندان تبریزی دور کن، حالا دیگر همه، امیدشان را به بارش الهی بسته‌اند، شاید هم حداقل مسئولانمان دست به دعا شده‌اند برای این بارش‌های الهی. شاید ابرها دوباره ناجی شوند و این آلودگی را کاهش دهند چرا که فعلا خبری از تدابیر امیدبخش مسئولان نیست.

انتهای پیام/60021/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول