اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

چگونه موتورسیکلت خوب بخریم؟

در روزهایی که بازار خودرو به شدت متلاطم است و قیمت‌ها گاه و بی‌گاه افزایش پیدا می‌کند، خرید یک خودروی ساده البته کار ساده‌ای نیست.

چگونه موتورسیکلت خوب بخریم؟

در روزهایی که بازار خودرو به شدت متلاطم است و قیمت‌ها گاه و بی‌گاه افزایش پیدا می‌کند، خرید یک خودروی ساده البته کار ساده‌ای نیست. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای آنکه سراغ یک خودروی معمولی بروند با هزینه‌های گزاف آن را خریداری کنند، دست روی یک موتورسیکلت خوب بگذارند. فارغ از دلایل مربوط به قیمت و بحث اقتصادی طبیعتاً هزینه‌های پایین نگهداری، مصرف سوخت اندک و چابکی در ترافیک‌ها ارزش خرید موتورسیکلت‌ها را افزایش می‌دهد.

شاید در ظاهر خرید موتورسیکلت کار چندان سختی به نظر نیاید ولی جزئیات و پیچیدگی‌های خرید این وسیله نقلیه کمتر از خرید و فروش خودرو نیست. از دید رانندگان خودرو، همه موتورسیکلت‌ها شبیه به هم هستند ولی واقعیت اینجاست که هر موتورسیکلت کارایی خاص خود را دارد. در واقع انتخاب موتورسیکلتی که به عنوان مثال برای پیک موتوری خریداری می‌شود با موتورسیکلتی که برای پیمایش‌های طولانی است، به نسبت تفاوت دارد. در ادامه با کلیات اصلی خرید موتورسیکلت آشنا خواهید شد.

گام اول؛ موتورسیکلت را دقیق بشناسید

درست مانند بازار خودرو، در دنیای موتورسیکلت‌ها هم مباحث فنی و مهندسی وجود دارد. برای خرید موتورسیکلت موردنظرتان ابتدا باید مشخصات فنی آن را بررسی کنید. موتورسیکلت‌ها هم دارای یک پیشرانه با حجم خاص و قدرت مشخص هستند. نوع و میزان مسیر پیمایشی شما در نوع موتورسیکلت انتخابی به شدت تاثیرگذار است. حتی اینکه اضافه وزن یا سرنشین دائم دارید نیز در این زمینه اهمیت دارد. حجم باک موتورسیکلت را نیز در نظر داشته باشید تا علاوه بر محاسبه هزینه سوخت پرداختی، از نظر اتمام سوخت نیز خیالتان راحت باشد. شاید برخی از موتورهای جدید رنگ و لعاب خاص داشته باشند ولی مطمئن باشید که خرید یک موتور باکیفیت که طراحی چندانی ندارد، در درازمدت برای شما آسایش بیشتری به همراه می‌آورد. اوضاع فنی برخی از این موتورسیکلت‌ها به قدری وخیم است که برای خاموش نشدنشان می‌بایست مدام گاز داد. برخی از برندهای گمنام حتی از نظر وضعیت ترمز نیز اوضاع خوبی ندارند و به کلی امنیت راکب را به خطر می‌اندازند.

گام دوم؛ بر حسب بودجه‌تان خرید کنید

وقتی بازار مخصوص موتورسیکلت‌ها مراجعه می‌کنید، مدل‌های رنگارنگ و بزرگ و کوچکی می‌بینید. محصولاتی که قیمت‌هایی گاه بسیار ارزان و گاه بسیار گران دارند. بعضی مواقع واسطه‌ها برای فروش موتورسیکلت پیشنهادهای اغواکننده‌ای هم می‌دهند. پرداخت اقساطی از طریق چک و سفته که البته ناگفته پیداست موجی از مشکلات را در پی دارند. فروش شرایطی خودرو و موتورسیکلت تنها از طریق مجوزهای دولتی انجام می‌گیرد. بنابراین درگیر احساسات نشوید و با بودجه‌ای که دارید موتورسیکلتی مناسب انتخاب کنید. در زمان خرید برگ گارانتی را از فروشنده بخواهید. ارائه فاکتور رسمی را نیز فراموش نکنید. اگرچه بازار موتورسیکلت مملو از برندهای عجیب و غریب و نامعتبر است ولی در نظر داشته باشید که آمار مرگ و میر راکبان موتورسیکلت دست‌کمی از رانندگان خودرو ندارد. یک موتورسیکلت در ظاهر ارزان، به اندازه قیمت پایین خود کیفیت پایین نیز ارائه می‌کند. دست آخر این احتمال را بدهید که بنا به دلایلی نیاز به فروش موتور خود پیدا کنید. مدل‌های بی نام و نشان اغلب بازار دست دوم خوبی ندارند.

گام سوم؛ با مدل‌ها آشنا شوید

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که این روزها در بازار موتورسیکلت محصولات صفر کیلومتر مدل 95 هم پیدا می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم در حال حاضر صدها مدل مختلف از موتورسیکلت در بازار وجود دارد. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان مهم‌ترین و پردرخواست‌ترین مدل‌ها را به این شکل نام برد. در بین محصولات ایران دوچرخ مدل XY150 قیمتی حدود 10 میلیون تومان دارد. باجاج بوکسر150 حدود 15 میلیون تومان قیمت خورده است. بنلی سیتا125 حدود 22 میلیون تومان قیمت خورده است. تی‌وی‌اس آپاچی150 تا 13 میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.

سوزوکی اینازوما 250 حدود 80 میلیون تومان قیمت دارد. رگال رپتور اسپایدر 250 هم حدود 60 میلیون تومان است. اسکوتور دینو موتور کاوان 125 معادل 18 میلیون تومان است. کاوازاکی استرلا250 بیشتر از 100 میلیون تومان قیمت خورده است. کی‌تی‌ام EXC250 معادل 130 میلیون تومان است. برای خرید موتور وسپا جی‌تی‌اس250 نیز باید 120 میلیون تومان هزینه کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول