اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تقریباً هیچ اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه 99 صورت نگرفته است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه تقریباً هیچ اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه 99 صورت نگرفته است، گفت: محقق شدن صادرات نفت یک میلیون بشکه ای در سال آینده خیلی سخت است.

تقریباً هیچ اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه 99 صورت نگرفته است

علی قربانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره لایحه بودجه 99 گفت: متأسفانه اصلاحات ساختاری در بودجه صورت نگرفته و تقریباً به روال سال گذشته داده شده است.

قربانی افزود: تقریباً هیچ اصلاحات ساختاری در بودجه صورت نگرفته است یعنی گسترش پایه‌­های مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی، معافیت­‌های مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر خانه‌­های لوکس، مالیات بر سود کلان سپرده­‌های بانکی، اینها هیچ­کدامشان در لایحه بودجه نیامده و قیمت نفت هم با همان 50 دلار و یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده که غیرواقعی است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه محقق شدن صادرات نفت یک میلیون بشکه ای در سال آینده خیلی سخت است، اظهار داشت: فروش دارایی‌­های دولت و مولدسازی آنها هم که 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، در حالی که در 7 ماهه­ امسال کلاً 300 میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

وی با تاکید بر اینکه بایستی با جدیت نظارت شود تا این موضوع منجر به ایجاد رانت و فسادی نشود، اضافه کرد: البته من خودم اعتقادم این است که 7 میلیون میلیارد تومان یعنی سه و نیم برابر کل نقدینگی کشور ما اموال و دارایی­‌های دولتی داریم ولی موضوع این است که به این سرعت این حجم از اموال دولتی را با توجه به اینکه عملکرد سال 98 ما خیلی پایین بوده است، می توان فروخت یا نه؟ این موضوع جای سؤال دارد که بایستی در کمیسیون راجع به آن بحث کنیم.

قربانی با اشاره به اینکه ممکن است تجربه تلخ خصوصی سازی در جریان واگذاری گسترده اموال های دولتی رخ دهد، گفت: الآن شما دیدید که در خصوصی­سازی هم این اتفاق افتاد. یعنی این خصولتی­‌هایی که ایجاد شد و یا در واگذاری­‌هایی که به بخش­‌های خصوصی ایجاد شد که ای کاش دولتی می­‌ماند. یعنی دولتی می‌­ماند هم نظارت مجلس و دستگاه­‌های دیگر را می­‌داشت و هم اینکه بالاخره این بیت المال اینطوری حیف و میل نمی­‌شد ولی متأسفانه به نام خصوصی‌­سازی و اصل 44 دیدیم که هزاران میلیارد تومان اموال عمومی کشور به این وضعیت دچار شد.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پایان تاکید کرد: تلاش ما این است که بودجه 99 واقعی دیده شود چون اگر واقعی دیده نشود دولت می‌داند که نمی‌­تواند این را جمع و جور کند و باز همان کاری که امسال اتفاق افتاد و بودجه در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اصلاح شد، رخ می دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول