اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین «فارس من»| رفع دود، بوی بد و کم‌کاری؛ خواسته‌های مردم از «شهرداری تهران»

بیش از ۳۰۰؛ این تعداد خواسته‌های مردم از شهرداری تهران در «فارس من» است. تنوع بالا و تعداد زیاد این سوژه‌ها نشان می‌دهد نگاه خیلی‌ها برای حل مشکلات‌شان به شهرداری تهران است.

ذره‌بین «فارس من»| رفع دود، بوی بد و کم‌کاری؛ خواسته‌های مردم از «شهرداری تهران»

به گزارش خبرگزاری فارس؛ ثبات و بی‌ثباتی. این، دو روی سکه‌ی اداره‌ی شهر تهران از سال ۱۳۸۴ تا امروز است. در این چهارده سال، پایتخت چهار شهردار به خود دیده که سهم یکی، دوازده‌سال اداره‌ی شهر بوده و سه نفر بعدی، روی هم دو سال! انتخاب پیروز حناچی برای شهرداری تهران، مدیریت این کلانشهر ۹ میلیون‌نفری را به آرامشی نسبی رساند اما انبوه مشکلات مردم و کمپین‌‎هایی که در سامانه «فارس من» ثبت شده، نشان می‌دهد تهران هنوز درگیر چالش‌های زیادی است. چالش‌هایی که در راس آن‌ها، یک کلمه‌ی زشت و دودزده دیده می‌شود: آلودگی!

 

تعداد سوژه‌هایی که با مخاطب قرار دادن «شهرداری تهران» در سامانه فارس من ثبت شده، به بیش از ۲۵۰ سوژه می‌رسد! تنوع بالا و تعداد بسیار زیاد این سوژه‌ها نشان می‌دهد مطالبه از شهرداری تهران، یکی از کلیدی‌ترین مطالبات شماست. مطالباتی که از درخواست جمع‌آوری موش‌های کنار خیابان تا مشکلات همسایگان مجلس در محله‌ی بهارستان، دامنه‌دار هستند! اما در میان همه‌ی این سوژه‌ها، «آلودگی» جایگاه ویژه‌ای دارد. مشکل اصلی این روزهای مردم تهران و سایر کلانشهرهای کشور، در میان سوژه‌های «فارس من» هم برجسته است و انگار کلید حل بسیاری از مشکلات تهران را باید در تلاش برای مبارزه با آلودگی هوا جستجو کرد.

 

اول | ماجرای یک شهر دودی!

ردپای نخستین سوژه‎‌های مربوط به آلودگی هوا را در «فارس من» می‌توان از آبان۹۷ جستجو کرد. در همان ماه‌های نخست ایجاد سامانه «فارس من»، بسیاری از مخاطبان راهکارهای خود برای حل معضل آلودگی را از طریق «فارس من» با شهرداری تهران مطرح می‌کردند. مثلا در ۲۳ آبان۹۷ یکی از مخاطبان ما پیشنهاد داده‌بود برای افزایش تعداد خودروهای هیبریدی در سطح شهر تهران، تدبیری اندیشیده شود. یا در اینجا مخاطبی برای ایجاد «نهضت داوطلبانه اجتناب از تک‌سرنشینی خودورها» پیشنهادی ارائه کرده. یکی از همراهان فارس من هم از شهردار و اعضای شورای شهر تهران خواسته صبح‌ها با مترو تردد کنند!

 

اما یکی از قابل تامل‌ترین کمپین‌ها درباره آلودگی هوای تهران را کاربری در 25خرداد98 ثبت کرد. در روزهایی که اجرای طرح جدید ترافیکی تهران در رسانه‌ها خبرساز شده بود، کمپین «طرح ترافیک جدید در تهران افزایش مشکلات و آلودگی شهر» نگاهی انتقادی به این طرح جدید داشت. در این کمپین «افزایش ترافیک در مرز محدوده و تشدید آلودگی هوا» به عنوان یکی از اثرات اجرای طرح جدید پیش‌بینی شده‌بود. نتیجه‌ای که مردم تهران نه تنها آن را می‌بینند، بلکه با تمام وجود تنفس می‌کنند! شماری از کارشناسان و منتقدان معتقدند یکی از دلایل افزایش آلاینده‌ها در تهران، همین طرح جدید و سهل‌گیرانه‌ی ترافیکی است.

 

«اگر نگران آلودگی هوای شهر هستیم، این با پرداخت عوارض برطرف می‌شود؟ اگر من پول دادم آمدم داخل محدوده، هوا آلوده نمی‌شود یا پولدارها حق دارند شهر را آلوده کنند؟» این سوال را یکی از مخاطبان «فارس من» در روز 14تیرماه پرسیده بود. این کاربر در کمپین «طرح زوج و فرد و آلودگی هوا در تهران» علاوه بر این سوال، یک دوجین راهکار و پیشنهاد هم برای حل مشکل آلودگی هوای تهران مطرح کرده‌بود. کمپین او البته حامیان زیادی نداشت و روی میز خبرنگاران فارس قرار نگرفت، اما خواندن و مرور کردنش در این روزهای بدون نفس، خالی از لطف نیست.

 

دوم | دغدغه‌های مردم بی‌هوا

حالا و در روزهایی که آلودگی امان مردم تهران را بریده، تعداد کمپین‌هایی که با موضوع «آلودگی هوا» ثبت می‌شوند در سامانه «فارس من» زیاد شده. مخاطبی برایمان نوشته «کارخانه روغن نباتی قو در ترمینال جنوب، کارخانه روغن ورامین در خیابان فداییان اسلام، کارخانه مارگارین نزدیک سه راه ورامین و ... تنها چند نمونه از حجم عظیم کارخانه‌های داخل شهر تهران هستند، خواهش می‌کنم این کارخانه‌ها به خارج از شهر منتقل شوند، ریه سالمی برای نفس کشیدن نمانده، ما را نکشید.» و کمپین او، در نوبت پیگیری است. یکی دیگر از مخاطبان ما هم پرسیده «مقصر بحران آلودگی هوای کلانشهرها کیست؟» و مسؤولان هم همه‌چیز را گردن «مشکلات اقتصادی» می‌اندازند. کمپین دیگر هم با سوالی مشابه در سامانه فارس من قرار گرفته:«مسئولین اجرایی به منظور کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی به عمل آورده‌اند؟» به نظر می‌رسد مخاطب اصلی این پرسش‌ها شهرداری تهران باشد، اگر نخواهد مشکلات تهران را به گردن نهاد دیگری بیندازد!

 

سوم| امان از گوگرد

تهران در یکی دوسال اخیر، علاوه بر آلودگی هوا، یک مهمان ناخوانده دیگر هم داشته: بوی نامطبوع. پدیده عجیب و غریبی که از سال گذشته در روزهایی از پاییز، مشام پایتخت‎‌نشینان را آزار داد. همزمانی هوای آلوده و بوی نامطبوع، در روزهای آخر آذر بسیاری از مردم تهران را کلافه کرده بود. کمپین یکی از شهروندان تهرانی با عنوان «منشاء انتشار بوی نامطبوع در تهران چیست؟» هفدهم آذرماه در سامانه «فارس من» ثبت شد. دوم دی ماه، شهرداری تهران در پاسخ به پرسش‌های مکرر مردم، سرانجام گزارشی تفصیلی درباره منشاء بوی نامطبوع تهران منتشر کرد. بر اساس این گزارش، «انتشار ترکیبات حاوی گوگرد» عامل اصلی بوی نامطبوع تهران در آذرماه بوده.

 

مشکل بوی بد در تهران منحصر به ماجرای اخیر نیست. مدت‌هاست اهالی جنوب تهران، از بوهای بد و نامطبوع رنج می‌برند. کمپینی با عنوان جالب «وای چه بوی بدی!» یک سال پیش به همین موضوع اشاره کرده:«چندین ساله که ساکنین محترم کهریزک و شهرک واوان و شهرک های اطراف از بوی نامطبوع هوایی که تنفس میکنن دارن اذیت میشن و نمیتونن پنجره های منازلشون رو باز کنن.حتی چندین بار این موضوع در برنامه ی در استان شبکه تهران مطرح شد اما گوش شنوایی پیدا نشد.حالا تا برای چند ساعت بوی نامطبوع پایتخت نشین ها رو اذیت کرد گروه تشکیل میدن ببینن دلیل و منبعش چیه!» کسانی که گذرشان به آزادراه تهران-قم افتاده باشد هم حتما از بوی نامطبوعی که در آن منطقه احساس می‌شود، آزار دیده‌اند. بویی که از مدت‌ها پیش تاکنون، هنوز علاجی برای آن پیدا نشده. حالا که شهرداری تهران آستین بالا زده و برای بوی نامطبوع هفته‌های گذشته یک گزارش تفصیلی منتشر کرده، بد نیست نگاهی هم به پایین نقشه داشته باشد و برای رفع مشکل مردم جنوب تهران، فکری اساسی کند. شما هم با امضاهایتان، از کمپین کهریزکی‌ها حمایت کنید.

 

چهارم| در جستجوی نجات زیرزمینی

مدیرعامل متروی تهران می‌گوید شلوغی مترو مثل شلوغی صف نان و بانک، طبیعی است! برای مخاطبان فارس اما مترو، مهم‌تر از نانوایی و بانک بوده. آن‌قدر مهم که سوژه‌های متعددی با موضوع مترو، این شاه‌کلید بحران آلودگی، برایمان به ثبت رسیده. مثلا خط ۶و۷ متروی تهران، یکی از موضوعات مورد توجه مخاطبان فارس من بوده. خطوطی که محمدباقر قالیباف تلاش کرد تا پیش از پایان کارش در شهرداری آن‌ها را به سرانجام برساند، اما نشد و سرنوشت این دو خط مهم متروی تهران به دست مدیران بعدی شهرداری تهران افتاد.  کمپین «راه اندازی تمامی ایستگاه های خط 7 مترو تهران» آذر۹۷ در سامانه فارس من ثبت شد. کمپینی که از مسئولین شهرداری تهران می‌خواست هرچه زودتر این خط مهم مترو را افتتاح کنند. مشکل تهویه ایستگاه‌های مترو، دپوی واگن‌ها در گمرک بندرعباس و قیمت بالای بلیت هم از مهم‌ترین دغدغه‌های شما درباره متروی تهران بوده. یکی از دغدغه‌های جدید و پرطرفدار مخاطبان هم رایگان شدن بلیت مترو و و اتوبوس برای دانشجویان بوده که تا الان بیش از ۱۴۰ امضا جمع کرده.

 

لطفا پُرکار باشید

آلودگی، این روزها مهم‌ترین دغدغه‌ی مردم تهران است اما مطالبات مردم از شهرداری پایتخت، محدود به همین یک مورد و حواشی آن نیست. سامانه «فارس من»، پر از سوژه‌های ریز و درشتی است که مخاطبان ما برای شهرداری تهران ثبت کرده‌اند. تنوع وظایف و مسؤولیت‌های شهرداری، در کنار عملکرد مسؤولین سابق شهرداری تهران، باعث شده انتظارات از این سازمان بالا باشد و مردم، انتظار پُرکاری از مدیران تهران را توقع بیجایی ندانند و برای همین، خواسته‌هایشان از ساکنان خیابان بهشت را مکرراً با ما در میان می‌گذارند.  

 

ذره‌بین «فارس من» با شماست تا از سازمان‌ها و مسئولین برای کارهای نکرده و سوژه‌های پیگیری نشده، پرسش کنیم. کنار ما باشید تا با هم، مطالبه‌ کنیم!

 

گزارش از مهدی ملکی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول