اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بهره‌برداری از پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه خین عرب با حضور وزیر نیرو

همزمان باحضور وزیر نیرو در خراسان رضوی از دو پروژه انتقال پساب خین عرب به پرکندآباد و همچنین از پروژه ایستگاه پمپاژ انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های اولنگ و التیمور در مشهد بهره‌برداری شد.

بهره‌برداری از پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه خین عرب با حضور وزیر نیرو

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امروز با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو از پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه خین عرب به پرکندآباد و همچنین از پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های اولنگ و التیمور به اراضی مزرعه نمونه و پایاب سد طرق بهره‌برداری شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حاشیه این مراسم در خصوص پروژه انتقال پساب خین عرب به مخزن ۵ هزار مترمکعبی پرکندآباد، گفت: ساخت این پروژه از سال ۹۶ آغاز شد و ارزش سرمایه‌گذاری آن ۴۰ میلیارد تومان است، همچنین قرارداد آن از طریق بیع متقابل با بخش خصوصی منعقد شده بود.

محمد علایی افزود: این ایستگاه، سالانه ۳۵ مترمکعب پساب را به اراضی غرب مشهد و کارده منتقل می‌کند که کشاورزان به‌جای حقابه خود می‌تواند از این پساب بهداشتی برای آبیاری اراضی خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: جایگزینی حقابه کشاورزی با آب بازیافتی حاصل از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد راهکاری در تأمین آب شرب شهر می‌تواند، باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: ایستگاه پمپاژ شماره ش6، دارای 10 دستگاه پمپ 92 کیلو وات برای پمپاژ یک هزار لیتر در ثانیه از محل تصفیه‌خانه خین عرب به مخزن 5 هزار مترمکعبی پرکندآباد است.

علایی به پروژه ایستگاه پمپاژ انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های اولنگ و التیمور به‌اراضی مزرعه نمونه و پایاب سد طرق اشاره و خاطرنشان کرد: اهمیت این طرح در کاهش فشار خط انتقال پساب از اولنگ به اراضی طرق در نتیجه کاهش حوادث و اتفاقات مربوطه، افزایش ظرفیت استفاده از پساب در اراضی طرق و مزرعه نمونه از 300 لیتر در ثانیه به یک هزار لیتر در ثانیه، امکان بهره‌برداری از پساب تصفیه خانه التیمور و استفاده بهینه از آب و در نهایت امکان بهره‌برداری از خطوط اجرا شده پساب در مزرعه نمونه و اراضی طرق به طول ۸۷ کیلومتر نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه محدوده کشف‌رود هفت سال پیش به‌شدت آلوده بود و مشکلات فراوانی داشت، گفت: همه دستگاه‌ها با همکاری یکدیگر و با انسجام مدیریتی که ایجاد شد به کاهش این مشکلات کمک کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه پنج طرح قرار بود به بهره‌برداری برسد، عنوان کرد: یکی از این طرح‌ها پساب خین عرب که حدود ۲۳ میلیون مترمکعب ظرفیت تصفیه دارد و کیفیت پساب نیز بسیار عالی است.

علایی بیان کرد: این طرح را شرکت دانش بنیان انجام داده و دولت در این طرح سرمایه‌گذاری نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح دوم تصفیه یا رفع آلودگی از سد کادره است که متأسفانه آب این سد جلبکی شده که عملیات اجرایی رفع آلودگی آن نیز آغاز می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طرح سوم افتتاح ایستگاه پمپاژ مزرعه نمونه است، طرح چهارم که قرار بود به بهره‌برداری برسد به‌دلیل ساخت پل در آن محدوده و آسیب خط بهره‌برداری، افتتاح آن ۱۲ روز بعد انجام می‌شود.

علایی ادامه داد: طرح عملیاتی لایروبی و ساماندهی ۱۲ رودخانه استان نیز انجام شد و سال گذشته با وجود این که میانگین بارندگی ۳۰۵ بود اما به‌خاطر لایروبی و شناسایی مناطق آسیب‌زا مشکلی برای استان به‌وجود نیامد.

وی تصریح کرد: سند سازگاری با کم آبی را تدوین کردیم و همچنین طرح انتقال آب از دریایی عمان  تصویب شد که ترکیب این دو مشکلات استان را حل می‌کند.

گفتنی است؛ امروز بهره‌برداری و آغاز عملیات ۱۸ پروژه در صنعت آب و برق خراسان رضوی با ارزش سرمایه‌گذاری ۹۵۴.۴ میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو صورت گرفت.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول