اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

تهدید سلامت مردم، زیر چتر دودهای سمی/ تعویق اقدامات پیشگیرانه تا زمان سفر رئیس جمهور! + فیلم

دودهای سمی پتروشیمی و پالایشگاه ایلام، موضوعی است که از نخستین روزهای احداث این مرکز صنعتی، با مردم همراه بوده است؛ مشکلی که تنها وعده‌های مسوولان را برای حل آن به یدک می‌کشد و مردم نیز در انتظار تحقق آنها به انتظار نشسته‌اند.

تهدید سلامت مردم، زیر چتر دودهای سمی/ تعویق اقدامات پیشگیرانه تا زمان سفر رئیس جمهور! + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، راه‌اندازی شرکت پتروشیمی و پالایشگاه گاز طی سال‌های گذشته در منطقه چوار اشتغال‌زایی بالایی برای جوانان توانمند منطقه و همچنین استان را به دنبال داشته است؛ به طوری که امروزه هزاران جوان در این دو مجموعه مشغول به کار هستند.

هم‌اکنون نیز ظرفیت بالایی جهت ایجاد صنایع پایین دست در این مناطق وجود دارد که نیازمند ورود سرمایه‌گذار است و این مهم توجه مسوولان ارشد و نمایندگان و تلاش آنها جهت جذب سرمایه گذار را می‌طلبد، امری که متاسفانه تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

اما صرفنظر از ظرفیت‌ مجموعه‌های فوق در زمینه اشتغال‌زایی و ایجاد صنایع پایین دست، آنچه این روزها نگرانی دوستداران محیط زیست و همچنین ساکنین منطقه چوار را به دنبال داشته، آلودگی ناشی از سوخت گازهایی است که نفس‌های ساکنین چوار و بعضی مناطق شهر ایلام را به شمارش انداخته‌ است.

موضوعی که توسط نهادهای ذیربط از جمله محیط زیست نیز مورد پیگیری قرار گرفته است و کماکان ساکنین چوار از ورود گازهای خطرناک به هوای این منطقه ابراز نگرانی می‌کنند و منتظر اقدامی جهت رفع این مشکل هستند.

لزوم راه اندازی واحدهای اُلُفین وSRU

در این رابطه، غلامرضا ابدالی مدیرکل محیط زیست استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: پذیرش میعانات گازی توسط پتروشیمی راهکار حل این مشکل است که به این منظور ساخت واحد الفین و SRU در دستور کار پتروشیمی قرار گرفته است.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحدها، آلودگی ناشی از سوزاندن خوراک پتروشیمی در پالایشگاه گاز کاهش یافته و به تبع از آلودگی محیط زیست جلوگیری خواهد شد که با توجه به نزدیکی این دو مجموعه به محل زندگی مردم، باید هرچه سریعتر این مهم انجام شود.

وعده کاهش آلودگی پالایشگاه گاز در ماه‌های آتی

در ادامه شاپور تقی پور مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: سیستم SRU به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست تکمیل شده و منتظر سفر رئیس جمهور جهت افتتاح و بهره‌برداری است!

وی افزود: واحد الفین نیز در حال پیش راه‌اندازی است و در تلاشیم این واحد در سه ماهه ابتدایی سال آینده به بهره برداری برسد و در صورت افتتاح این دو واحد، شاهد کاهش میزان آلودگی توسط پالایشگاه خواهیم بود.

این مسوول به سیستم‌هایی فلر در صنایع پتروشیمی و گاز اشاره کرد و گفت: سیستم فلر واحدهای عملیاتی هستند که با گاز و هیدروکربن تماس داشته و گازها را جمع آوری کرده و در مواقع اضطراری می‌سوزاند.

استفاده از استانداردهای محیط زیست

تقی پور خاطرنشان کرد: در سیستم فلر پتروشیمی ایلام با استفاده از بخار آب از تولید دود و گاز جلوگیری می‌شود و این امر مانع از ایجاد آلودگی می‌شود.

وی به دریافت تندیس صنعت سبز توسط پتروشیمی ایلام اشاره کرد و گفت: تلاش شده در واحدهای مختلف پتروشیمی ایلام از بالاترین استانداردهای محیط زیست استفاده شود و همچنین پتروشیمی ایلام توسط محیط زیست پایش می‌شود و سیستم پایش محیط زیست آنلاین نیز در این مجموعه ایجاد شده است.

این مسوول با بیان اینکه واحد فلرینگ در صنعت پتروشیمی با صنعت نفت‌ و گاز متفاوت است، ادامه داد: در صنعت نفت و گاز همیشه فلر روشن است اما در صنعت پتروشیمی واحد نرمال به واحدی گفته می‌شود که فلر آن خاموش باشد و روشن بودن فلر در زمان‌هایی که مشکل ایجاد شده انجام می‌شود و باید به سرعت مشکل برطرف شود.

کلیپی که در ادامه مشاهده می‌کنید، مربوط به یک روز عادی پالایشگاه ایلام و آلایندگی آن است که از شهر ایلام به وضوح مشخص است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در ادامه با بیان اینکه واحد الفین هم اکنون در حال پیش راه‌اندازی است، گفت: خطوط فلر واحد الفین پتروشیمی ۱۳۷ متر ارتفاع دارند که از پیشرفته‌ترین و بهترین نوع فلر در منطقه غرب کشور محسوب می‌شوند.

تقی پور به واحدهای پلی اتیلن اشاره کرد و بیان داشت: این واحد گاز را به پلی اتیلن تبدیل می‌کند و یک خط فلر برای مواقع اضطراری در این واحد تعبیه شده و در تلاشیم فلر واحد پلی اتیلن را به فلر الفین متصل کنیم.

این مقام مسوول با تاکید بر عدم ایجاد آلودگی توسط پترشیمی ایلام، تصریح کرد: واحد یوتیلیتی پتروشیمی نیز از آب و بخار و برق تشکیل شده و نیاز به فلر ندارد. در مواقع اضطرار و با بالا رفتن فشار خطوط گازها، فلر انجام می‌شود و در صورت شیرین بودن این گازها هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌شود و تنها مقداری منواکسید تولید می‌کند که با تزریق بخار رقیق سازی می‌شود و گازهای تولیدی پتروشیمی از نوع شیرین هستند.

استفاده از فلیتر جهت تصفیه پساب

تقی‌پور به استفاده از پیشرفتهترین فیلترهای تصفیه‌های پساب جهت جلوگیری از ورود پساب شیمیایی به محیط اشاره کرد و گفت: تلاش شده فعالیت پتروشیمی به گونه‌ای باشد که سبب آلودگی محیط زیست و بروز مشکل برای ساکنین منطقه نشود؛ با راه‌اندازی واحدهای الفین و SRU آلودگی پالایشگاه گاز که یکی از دغدغه‌های مردم منطقه است متوقف خواهد شد.

تناقض در اظهارات مسوولین

گفتنی است، در سال 97 معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور در خصوص راه‌اندازی واحد الفین ایلام گفته بود که بهار 98 واحد شیرین‌سازی و تابستان 98 واحد الفین پتروشیمی ایلام با رعایت نکات ایمنی و HSE به مرحله راه‌اندازی پایدار و تولید محصول می‌رسد. این در حالی است که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و مسوولین مربوطه تنها به دادن وعده بسنده می‌کنند و این موضوع مهم را به آینده موکول می‌کنند. 

این موضوعات در حالی است که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز در سفر به ایلام، پس از بازدید از پروژه‌های پلی پروپیلن، شیرین سازی و الفین گفت: دو پروژه بزرگ الفین و شیرین سازی باید تا بهمن ماه سال جاری و حداکثر پایان سال بهره برداری شوند.

حالا باید دید، تا چه زمانی پتروشیمی و پالایشگاه ایلام به طبیعت و افراد آسیب می‌رساند و راه‌اندازی کامل واحدهای تصفیه و الفین نیز به تعویق می‌افتد. 

انتهای پیام/9708/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول