اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

همتی: تلاش بانک مرکزی بازسازی سریع بانک‌های آسیب‌دیده در اغتشاشات است

رئیس کل بانک مرکزی درباره آسیب تعدادی از بانک‌ها بر اثر اغتشاشات اخیر گفت: تلاش داریم بازسازی آنها سریع‌تر انجام شود تا به مردم خدمت‌رسانی کنند.

همتی: تلاش بانک مرکزی بازسازی سریع بانک‌های آسیب‌دیده در اغتشاشات است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه 4 دی) در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، درباره بازسازی بانک‌های آسیب دیده در اثر اغتشاشات اخیر گفت: برخی از این بانک‌های آسیب جزئی دیده و برخی دیگر آسیب‌های جدی دیده‌اند.

وی افزود: بنای ما بازسازی سریع‌تر این بانک‌های است تا به مردم خدمت رسانی کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به دلیل خسارت‌های جدی و زیادی که به برخی بانک‌ها خورده است و چون بازسازی بانک‌های آسیب دیده زمان می‌برد، بنا داریم از فرصت پیش آمده استفاده کرده و مکان برخی از بانک‌ها را تغییر دهیم تا بتوانند به مردم خدمات رسانی کنند.

همتی افزود: ظاهر برخی بانک‌ها در اثر این اغتشاشات خیلی آسیب دیده‌اند که در حال بازسازی آنها هستیم اما باید زمان لازم برای بازسازی بانک‌هایی که آسیب‌هایی زیادی دیده‌اند، داده شود. 

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چگونه پول سرمربی استقلال را با وجود تحریم‌ها واریز کردید؟ گفت: ما راهش را بلد بودیم، مشکل این است که دوستان نمی‌دانستند راهش چگونه است. اشکالش این بود که از اول راهش را اشتباه رفتند. این روش ما دور زدن تحریم‌ها نبود اما جزییات را نمی‌گوییم.

وی تصریح کرد: باشگاه‌هایی که مشکل واریز پول به سرمربی خود را دارند پیش ما بیایند ما برای آنها انجام می‌دهیم.

در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی و گردش مالی کشور بدتر نشود، اظهار داشت: «بهتر است که اینگونه سوال بپرسیم که چه تضمینی وجود دارد که با رفتن ایران به لیست سیاه FATF وضعیت مردم بدتر نشود؟»

رییس کل بانک مرکزی درباره این ادعا که با پذیرش FATF ، آمریکایی‌ها می‌توانند ما را هدفمندتر تحریم کنند، افزود: در مبادلات بانکی بین‌المللی برخی استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها توسط FATF تعیین می‌شود و حضور ما در FATF هیچ مانعی را ایجاد نکرده و بلکه مبادلات بانکی، شفاف‌تر و روان‌تر انجام می‌شود.

همتی تصریح کرد: ما مساله‌ای نداریم که از آن نگرانی داشته باشیم. خودمان بیشتر از آنها مقررات پولشویی را دنبال می‌کنیم. من به صلاح سیستم بانکی کشور می‌دانم که عضو FATF شویم تا از قرار گرفتن در لیست سیاه آن جلوگیری کنیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره ادعای مطرح شده از سوی برخی مبنی بر اینکه  روسیه و چین برای لزوم پدیرش FATF توسط ایران توصیه کرده‌اند، گفت: همه بانک‌های کشورهایی که عضو FATF هستند الزاماتی دارند که این الزامات را باید رعایت کنند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که در صورت رعایت الزامات FATF توسط چین، روسیه و سایر کشورهای عضو FATF ، در همکاری با آنها دچار مشکل شویم. چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF ، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

همتی در واکنش به ادعای دستور بانک مرکزی به صرافی‌ها برای پایین نگاه داشتن قیمت ارز و کاهش دستوری قیمت ارز و سکه، گفت: دخالتی در نرخ‌ها نداریم، بازار خودش نرخ را تعیین می‌کند. هیچ اجباری برای صرافی‌ها نبوده است. عرضه توسط صرافی‌های بانکی انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز ارزی تاکنون نداده است. نرخ خرید و فروش در صرافی‌های بانکی بر اساس مشورت و متناسب با بازار است.

وی با تکذیب این ادعا که بانک مرکزی در بازار ارزی دخالت کرده و با زور قیمت را پایین آورده است، خاطر نشان کرد: حتی در سامانه نیما نیز نرخ حواله ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.نرخ صرافی‌های بانکی از قیمت برخی کانال‌های خبری پایین تراست. اما با وجود قیمت کمتر، خریداری برای آن وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اگر به صرافی‌های بانکی برویم می بینیم که برای دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۹۵۰ که امروز اعلام شده، خریداری نیست. در واقع اکنون فروشنده بیشتر از خریدار است.

وی درباره رمزهای یکبار مصرف، گفت: بانک‌ها نرم‌افزارهایی را برای رمزهای یکبار مصرف راه‌اندازی کرده‌اند.برای موبایل های غیر هوشمند نیز بانک مرکزی سامانه هریم را راه اندازی کرده است، که از طریق آن مردم می‌توانند پیامک رمز یکبار مصرف را دریافت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول