اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور به ادعای اروپایی‌ها درباره فعال کردن مکانیسم ماشه

محمود واعظی درباره ادعای اروپایی‌ها برای فعال کردن مکانیزم ماشه گفت: اروپا به دنبال این است که در مقابل اقداماتی که ایران در گام اول تا چهارم کاهش تعهدات برجامی انجام داده پاسخی به افکار عمومی خودش داده باشد.

واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور به ادعای اروپایی‌ها درباره فعال کردن مکانیسم ماشه

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره ادعای اروپایی ها برای فعال کردن مکانیسم ماشه در رابطه با برجام گفت: به نظر بنده آنها به دنبال این هستند که در مقابل اقداماتی که ایران در گام اول تا چهارم کاهش تعهدات برجامی انجام داده یک پاسخی به افکار امور خودشان داده باشند.

وی افزود: چیزی که اروپایی ها مطرح کردند درباره اینکه بتوانند از روش ماشه استفاده کنند هیچ مبنای حقوقی ندارد، این گونه نیست. خود آنها به دنبال این هستند که مذاکره کنند و از طریق دیگری کار را پیش ببرند.

واعظی گفت: چهارگامی که ما در کاهش تعهدات برجامی برداشتیم از نظر کارشناسانی که در در مسایل حقوقی، برجام و هسته ای کار کردند و همچنین کارشناسان بین المللی  مغایر با کنوانسیون‌های ذیربط نبوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی واکنش دولت به ادعای حقوق بشری غرب به تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در ایران اظهار داشت: حقوق بشر برای کشورهای غربی به یک ابزار سیاسی برای فشار بر روی کشورها تبدیل شده و کشورها در این باره دوگانه عمل می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهور  گفت: این کشورها در کشور خودشان با اقلیت‌های دینی‌شان و رنگین پوستانشان برخوردهای بسیار بد و غیرحقوق بشری انجام می‌دهند. از طرف دیگر در همین منطقه خودمان با کشورهایی که اصول اولیه حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند بهترین رابطه را دارند. امروز با توجه به اینکه همه مسائل شفاف شده این ادعای غربی‌ها نه در ایران و نه در جاهای دیگر خریداری ندارد.

واعظی در مورد اینکه برخی‌ها معتقدند که پذیرش شروط FATF هیچ چیز جدیدی برای ایران نخواهد داشت، اظهار داشت: این مطلب به هیچ وجه درست نیست، لوایح FATF ، لوایحی است که در گذشته هم در دولت و هم در دوران دولت قبل از ما به تصویب رسیده است و در کمیسیون‌های مختلف مجلس تمام مراحل آن طی شده است و به تصویب مجلس هم رسیده است. شورای نگهبان هم آن اصلاحاتی را که مدنظر داشت اعمال کرده است.

وی تاکید کرد: مساله‌ای که الان به وجود آمده در مجمع تشخیص مصلحت نظام است ادعاهایی که می‌شود، ادعاهای کارشناسی نیست ادعاهای سیاسی است و به اعتقاد من با مساله این لوایح و FATF برخورد سیاسی‌ صورت می‌گیرد. ما اعتقاد داریم که این مساله فقط ربطی به این دولت ندارد؛ آنچه که الان در حال اتفاق افتادن است محدود کردن و یک تحریم دیگر برای اقتصاد کشور و برای روابط بانکی ما است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اعتقاد ما بر این است که تصویب نشدن این لوایح که اولا ضربه به اقتصاد کشور است و دوم اینکه مرجعی که مخالفت می‌کند باید مسوولیت این کار را هم بپذیرد یعنی اینکه الان بیش از یکسال پالرمو را در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه داشته‌اند و بعد هم بدون هیچ گونه اقدامی عودت داده‌اند.

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد:‌ الان هم برای لایحه بعدی CFT، مرتب جلساتی برقرار می‌کنند که وقت بگذرد. این مسائل باید برای مردم شفاف شود،چرا که مجلس و دولت این لوایح را تصویب کرده اند آن کسی که نگه می‌دارد باید مسئولیتش را هم بپذیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ارائه آماری از سوی برخی رسانه‌های خارجی در خصوص تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه و اتخاذ سیاست سکوت از سوی مقامات و نهادهای مسئول در این خصوص اظهار کرد: این موضوع فقط به دولت مربوط نمی‌شود و مسئله‌ای است که تمام دستگاه‌های ذی‌ربط بر اساس قانون با آن مرتبط هستند و الان هم قوه قضاییه با جدیت در حال پیشبرد کار است.

وی ادامه داد: ارقامی که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح  می‌شود فضاسازی و جنگ روانی است و اصلا آن گونه نیست که مطرح می‌شود. به نظر من  تعدادی که از سوی این رسانه (رویترز)اعلام شده خیلی اغراق آمیز است و اصلا این تعداد نیست.

واعظی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های مربوطه در حال جمع زدن آمار هستند و آرام آرام زمانی که آمار نهایی شد آن را اعلام خواهند کرد. نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده است و آن چه در حال اتفاق است این است که آنها (غربی‌ها) انتظار داشتند جرقه‌ای که به نام بنزین زده بودند شعله ور شود. گرچه آنها حتما برنامه ریزی‌هایی کرده بودند تا اقداماتی علیه کشورمان انجام دهند اما موضوع بنزین باعث شد که اقداماتشان جلو بیفتد؛ همه اقدامات دشمنان اعم از تبلیغات جنگ روانی و سایر کارها که قصد انجام آن را داشتند به نظر می‌رسد برای زمان دیگری برنامه ریزی شده بود، اما در مسئله بنزین آنها رو به اجرای تصمیماتشان آوردند که این موضوع 48 ساعته جمع شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: آنها به دلیل  این که در عرصه میدانی نتوانستند به اهداف خود دست یابند الان در عرصه جنگ روانی در حال پرداختن به موضوع هستند؛ بنابراین ما و مردم نباید تحت تاثیر قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: این که ما نظامی داریم که زمانی که اتفاقی می‌افتد خیلی سریع با مردم ارتباط برقرار کند و سریع ماجرای را خاتمه دهد و با حمایت و قدرت مردم که در شهرهای مختلف به صحنه آمدند ماجرا را جمع کند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی درباره تعداد کشته شدگان و بازداشت شدگان حوادث آبان ماه وجود دارد گفت: آمار دقیقی در این خصوص ندارم و این آمار باید از سوی قوه قضاییه اعلام شود.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری حدود ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان توسط وزارت اطلاعات در جریان اعتراضات اخیر و فرستادن آنها به کانون اصلاح تربیت اظهار داشت: من اولین بار است که چنین صحبتی را می‌شنوم.

واعظی در مورد FATF اظهار داشت: نظر دولت درباره این دو لایحه بسیار روشن است.از چهار لایحه که دولت  ارائه کرده بود همه مراحل مربوط به دو لایحه طی شده و مراحل مربوط به دو لایحه دیگر هم الان در مجلس طی شده است. این حق نمایندگان است که وقتی این‌همه زحمت کشیده‌اند و ۲ لایحه را تصویب کرده‌اند و اکنون برای این دو لایحه که مدت طولانی یعنی بیش از یک سال است که در مجمع تشخیص مانده است، به رهبر معظم انقلاب نامه بنویسند.

رییس دفتر رییس جمهوری درخصوص اظهارات احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر درخواست رییس جمهوری برای مسکوت ماندن بررسی این لوایح گفت: سال گذشته در یک مقطع یک یا دوهفته‌ای، قرار بر این بود که موضوع مطرح شود. البته این مساله از سوی رییس جمهوری مطرح نشد بلکه یکی از وزرا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داده بود الان که ما به نتیجه نمی‌رسیم این مساله تا دوره بعد مسکوت بماند.

 وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی کارشناسان در خصوص کاهش کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به ویژه بنزینی که در کلان‌شهرها از جمله تهران عرضه می‌شود با بیان این که وضعیت بنزین ما نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده است، خاطرنشان کرد: الان بنزین یورو ۴ و یورو ۵ که تولید می‌کنیم قابل مقایسه با گذشته نیست و همه این تولیدات نیز در کلانشهرها استفاده می‌شود.

وی افزود: این اطمینان را می‌دهم که وضعیت آلودگی هوا هیچ ارتباطی با مسئله کیفیت بنزین ندارد و دلیل آلودگی هوا، وارونگی دما است؛ طبیعی است که اگر اتومبیل یا اتوبوسی فرسوده باشند یا تعداد موتور سیکلت‌ بیشتری در سطح شهر تردد کنند هوا آلوده می‌شود. اما آن چه که این روزها مشاهده می‌کنیم وارونگی دما است با این توضیحات فکر می‌کنم آن چه مطرح شده اصلا صحت ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهوری در جلسه امروز هیات دولت به صورت مفصل درباره مسئله محیط زیست از جمله هوا و این که باید از کودکان و  سالمندان در این خصوص مراقبت کنیم تاکید کردند. همچنین در این جلسه تاکید شد که مسئله تحصیل مقاطع دبستان و دبیرستان اهمیت بسیاری دارد و زمانی باید مدارس تعطیل شوند که وضعیت هوا حتما برای سلامتی دانش آموزان ضرر دارد.

واعظی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به وضعیت افزایش آلایندگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، احتمال تعطیلی ادارات و مراکز تحصیلی وجود دارد و تصمیم گیری در این باره بر عهده کیست گفت: قانون تصمیم گیری در خصوص دبستان و دبیرستان را بر عهده شورایی از دستگاه‌های ذی‌ربط زیر نظر استانداری‌ها قرار داده است، اما برای ادارات موضوع حتما باید به دولت بیاید و با آقای رئیس جمهوری و یا معاون اول ایشان مشورت شود.نمی‌شود همین جوری ادارات را تعطیل کرد.برای  اعلام تعطیلی ادارات، میزان آلودگی باید از حدی بیشتر باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  مسوولین شهر تهران عنوان می‌کنند که دولت در این ۶ سال هیچ تلاشی برای توسعه مترو انجام نداده است، اظهار داشت: بانک‌های کشور تا جایی که توانسته‌اند با توصیه دولت هم برای مترو و هم به شهرداری برای اینکه کارهایشان انجام شود، کمک کرده است. توسعه مترو نیز در حال انجام است. امروز هم آقای حناچی شهردار تهران در جلسه عنوان کرد که ۲ ایستگاه دیگر نیز هفته گذشته اضافه شده است.

وی بیان داشت: الان هم دولت با وجود همه محدودیت‌هایی که به خصوص در این ۲ ، ۳ سال گذشته وجود داشته است به دنبال فرصتی است که بتواند هزینه‌ای را برای آن تخصیص بدهد.

واعظی درباره برداشتن گام کاهش تعهدات با توجه به شرایط فعلی کشور اظهار داشت: کمیته در حال بررسی این مساله است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول