اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

هشدار اردوغان در تونس درباره پیآمدهای اوضاع لیبی

رئیس‌جمهور ترکیه که امروز به تونس سفر کرده است، درباره پیآمدهای اوضاع نابسامان لیبی هشدار داد.

هشدار اردوغان در تونس درباره پیآمدهای اوضاع لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد تونس شد و با «قیس سعّید» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

اردوغان پس از دیدار با سعید در کنفرانس خبری مشترک با او به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت که در دیدار با سعید به بررسی اوضاع لیبی پرداخته است.

او گفت که ما خواهان چالش‌ها و مشکلات ملت لیبی از طریق گفت‌وگو بین طرف‌های لیبیایی هستیم.

اردوغان گفت: «تحولات منفی لیبی تنها منحصر به این کشور نیست بلکه به کشورهای همسایه از جمله تونس امتداد می‌یابد.»

رئیس‌جمهور ترکیه بر ضرورت مشارکت تونس، الجزائر و قطر در کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی تأکید کرد و افزود که من اطمینان دارم تونس سهم ارزشمند و سازنده‌ای در تلاش‌‌های مربوط به تحقق ثبات در لیبی خواهد داشت.

طبق گزارش شبکه الجزیره، اردوغان تصریح کرد که یادداشت تفاهم امضا شده بین لیبی و ترکیه مربوط به امور داخلی دو کشور است و یونان حق اظهارنظر درباره این یادداشت تفاهم را ندارد و مرزهای دریایی دو کشور نیز روشن است.

او همچنین گفت که در دیدار با رئیس‌جمهور تونس انجام همکاری‌های لازم برای تضمین آتش‌بس در لیبی و بازگشت به روند سیاسی را بررسی کرده است.

اردوغان با اشاره به اینکه پنج هزار سودانی در لیبی نیروهای روسی در لیبی حضور دارند، گفت که حضور نیروهای بیگانه در لیبی هیچ سندیتی ندارد و تشکیلات ژنرال خلیفه حفتر نیز در لیبی مشروعیت ندارد.

او افزود که در صورت اعزام نیروهای ترکیه‌ای به لیبی این کار تنها به صورت مشروع و دریافت مجوز از نهادی که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، صورت خواهد گرفت.

اردوغان گفت: «ترکیه در هیچ مکانی بدون دعوت حضور پیدا نمی‌کند و اگر از ما برای اعزام نیروهای نظامی به لیبی دعوت شود، ممکن است این دعوت را بپذیریم.»

وی تصریح کرد که ما نمی‌پذیریم برادران ما در لیبی در این وضعیت باشند.

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که ما تنها با دولت «فائز السراج» به عنوان دولت مشروع لیبی تعامل داریم و حفتر نیز با کشورهایی که از آن حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورند، تعامل دارد.

رئیس‌جمهور تونس نیز گفت که در دیدار با اردوغان موضوع ترسیم مرزهای دریایی بین ترکیه و لیبی بررسی نشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول