اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

انتظاری که از تحول ساختاری بودجه در لایحه سال 99 داشتیم برآورده نشد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه انتظار تحول ساختاری بودجه در لایحه دولت برآورده نشد، گفت: انتظار داشتیم بودجه، مستقل از نفت باشد که محقق نشد ضمن اینکه بعید است مجلس تغییر اساسی در لایحه ایجاد کند.

انتظاری که از تحول ساختاری بودجه در لایحه سال 99 داشتیم برآورده نشد

سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش حقوق‌ها در سال آینده اظهار داشت: پیشنهادات متعددی از سوی نمایندگان به کمیسیون‌های اقتصادی و تلفیق شده که ان‌شاءالله مجلس در این خصوص اقدام لازم را خواهد کرد.

وی افزود: همانطور که در سال گذشته یک عدد ثابت را برای اقشار و کارکنانی که از حداقل حقوق برخوردار بودند در نظر گرفتیم امسال هم باید این تدبیری در نظر گرفته شود. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اینکه می‌دانیم افزایش 15 درصدی حقوق در سال 99، نمی‌تواند میزان تورم موجود در جامعه را کفاف دهد باید در سال آینده تدابیری جهت رفع مشکل اندیشیده شود. خصوصاً  برای کارکنانی که حداقل حقوق‌شان پایین بوده و جزو اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند نفع بیشتر و عدد قابل ملاحظه‌تری نصیب‌شان شود.

حسینی درباره چگونگی کمک به حقوق‌بگیران سطوح پایین با بیان اینکه سال گذشته طبق مصوبه مجلس علی‌‌الحساب 400 هزار تومان به همه پرداخت شد، تصریح کرد: با این اقدام مجلس به نوعی 35 درصد افزایش برای حداقل حقوق‌بگیران با یک میلیون و 200 هزار تومان اتفاق افتاد و یک افزایش دیگری هم بود که عدد را تا 40 درصد بالا برد و مابقی آن در اختیار دولت بود که به صورت درصدی به افراد داده شود.

وی تأکید کرد: امسال باید مکانیزم افزایش حقوق به گونه‌ای باشد که علاوه بر افراد آسیب‌پذیر و کارکنان دولت، حتی غیر دولتی‌ها در حوزه کارگری و تأمین اجتماعی هم از آن بهره‌مند شوند. چرا که قانون کار هم از این مکانیزم تبعیت می‌کند لذا باید مدلی ارائه شود که همسو با کارکنان دولت باشد. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بازنشستگان که از منظر ما غالب آنها آسیب‌پذیر بوده و جزو کم‌درآمدترین اقشار جامعه هستند در سال 98 مشمول این ماده شدند و در سال 99 هم باید دید که کمیسیون تلفیق مجلس در این خصوص به چه نتیجه‌ای خواهند رسید.

حسینی اظهار داشت: امیدوارم در صحن مجلس با توجه به پیشنهادات متعددی که از سوی نمایندگان ارائه شده، بتوانیم کاری کنیم تا بیشترین سهم اقشاری که کم‌‌‌ترین درآمد را دارند از افزایش حقوق 15 درصدی دولت عدد بالاتری باشد در غیراین صورت قطعاً کفاف تورم موجود را نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه انتقادهای زیادی مطرح است که لایحه بودجه سال 99  فاصله زیادی با واقعیت دارد و آیا این نوع بودجه‌ریزی به مشکل برنخواهد خورد، گفت: انتظاری که از تحول و تغییر ساختاری بودجه می‌رفت ما در بودجه سال 99 ندیدیم و انتظار داشتیم که بودجه مستقل از نفت بوده و حتی بودجه دولت از بودجه اقتصادی کشور منفک شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: دولت‌ها در 40 سال اخیر هرگاه با مشکل نقدینگی و درآمدی مواجه می‌شدند  به بانک‌ها و حوزه‌های اقتصادی دست‌اندازی می‌کردند که با این کار به وجوه اداره‌ شده‌ای که برای حمایت از تولید و اشتغال کشور اختصاص یافته بود آسیب جدی وارد شده است؛ راهکار آن است که دولت در یک تحول ساختاری بودجه، بودجه هزینه‌ای و بودجه درآمدی را از یکدیگر مستقل می‌کرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی افزود:‌ باید در کمیسیون تلفیق، مجلس و دولت با هماهنگی بیشتر طبق سنوات گذشته مشکلات و معضلات لایحه بودجه سال 99  را مورد بحث و بررسی قرار داده و آن را حل و فصل کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت:‌ دولت برای فائق آمدن بر مشکلات در سال آینده باید خودش را کوچک و چابک‌سازی کند و از هزینه‌های غیر ضروری پرهیز کرده و برخی از مأموریت‌هایش در سال 99  را حذف کند تا بتواند جوابگوی منابعی که در اختیارش قرار گرفته است را باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول