اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

25 نوع از بلایای طبیعی در استان قزوین مشاهده شده است/ شناسایی 224 نقطۀ بحرانی در استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: استان قزوین یکی از استان‌های حادثه‌خیز کشور است که از 43 نوع بلایای طبیعی که در دنیا وجود دارد، 33 نوع آن در کشور و 25 مورد آن‌را در قزوین شاهد بوده‌ایم.

25 نوع از بلایای طبیعی در استان قزوین مشاهده شده است/ شناسایی 224 نقطۀ بحرانی در استان

به گزارش خبرگزاری فارس در قزوین، در نشست خبری که صبح امروز به‌مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله در سالن باقرالعلوم استانداری قزوین برگزار شد، قدرت‌الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین ضمن اشاره به حادثه‌خیز بودن استان قزوین گفت: استان قزوین یکی از استان‌های حادثه‌خیز کشور است که از 43 نوع بلایای طبیعی که در دنیا وجود دارد، 33 نوع آن در کشور و 25 مورد آن‌را در قزوین شاهد بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: عمده‌ترین این حوادث شامل زلزله، سیل، خشکسالی، سرمازدگی، آتش‌سوزی‌های مهیب، کولاک، طوفان، یخبندان، آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، آفات نباتی و اپیدمی‌هایی که گاهاً استان را درگیر می‌کند، هستند.

شناسایی 224 نقطه بحرانی

مهدیخانی در ادامه عنوان کرد: تصرفاتی که از گذشته در حریم رودخانه‌ها در بخش خصوصی و یا تعدادی از دستگاه‌های اجرایی انجام شده است، شامل 420 مورد بود که در جلسات شورای هماهنگی مصوب شد مجدداً کلیهٔ رودخانه‌های استان بازدید شوند که در نهایت 224 نقطه‌ بحرانی در استان شناسایی شد که 63 مورد آن مربوط به شهرستان قزوین، 36 مورد در شهرستان البرز، 32 مورد در شهرستان آبیک، 29 مورد در شهرستان آوج، 41 مورد در شهرستان بوئین‌زهرا و 23 مورد نیز مربوط به شهرستان تاکستان بوده است.

این مسؤول در رابطه با نقاط بحرانی استان بیان کرد: طی پیگیری‌هایی که انجام شد تعدادی از تجاوزاتی که به حریم بستر رودخانه‌ها انجام شده، توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال آزادسازی است؛ آزادسازی‌هایی که انجام شده مجموعاً حدود 17 کیلومتر است که بخشی از آن در رودخانهٔ حاجی‌عرب شاخهٔ صدرآباد به‌طول 3 کیلومتر، بخش دیگری در رودخانهٔ حاجی‌عرب شاخهٔ خان‌آباد به‌طول 5 کیلومتر، بخشی در رودخانهٔ یالیان به‌طول حدود 6 کیلومتر، بخشی در شریفیه به‌طول حدود 2 کیلومتر، بخشی در رزجرد به‌طول 5 کیلومتر و بخشی نیز در ابهررود به‌طول 1 کیلومتر بوده است.

آموزش، مهم‌ترین ابزار جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه است

مهدیخانی در ادامه به بحث آموزش جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ابزاری که برای مقابله با انواع حوادث غیرمترقبه وجود دارد، بحث آموزش است که خوشبختانه آموزش‌هایی توسط سازمان‌های هلال‌احمر، آتش‌نشایی و سایر دستگاه‌ها در این خصوص انجام شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری مانور زنگ ایمنی مدارس در 8 آذرماه هر سال اشاره کرد.

وی ابراز کرد: در گزارشی که ماه گذشته سازمان نقشه‌برداری برای ما ارسال کرده است، اشاره به بخشی از جنوب استان قزوین شده که متأسفانه به‌صورت میانگین سالیانه 18 سانتی‌متر فرونشست می‌کند که اگر اقدامی در این رابطه انجام نشود و اطلاع‌رسانی‌های صحیح در این زمینه صورت نگیرد حوادثی را در پی خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در پایان به تجهیزات این سازمان طی سال‌های اخیر نیز اشاره نمود و عنوان کرد: طی سال‌های اخیر در استان قزوین تجهیزاتی از قبیل 2 دستگاه بیمارستان صحرایی، 5 دستگاه نانوایی سیار، دستگاه خونگیری سیار، پمپ بنزین سیار، و تجهیز شبکهٔ لرزه‌نگاری انجام شده است که برخی از آن‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول