اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

54 درصد اراضی مجهز به سیستم‌ آبیاری نوین/ اعطای تسهیلات برای پوشش 100 درصدی

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری موجب افزایش 57 درصدی راندمان در بخش کشاورزی شده است، گفت: از حدود 118 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، تاکنون 64 هزار هکتار تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.

54 درصد اراضی مجهز به سیستم‌ آبیاری نوین/ اعطای تسهیلات برای پوشش 100 درصدی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، غلامرضا ذاکر صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رویکرد اصلی ما در سازمان جهادکشاورزی اجرای سامانه‌های نوین آبیاری برای افزایش راندمان و بهره‌وری آب و خاک است، گفت: از حدود 118 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، تاکنون 64 هزار هکتار تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری از جمله بارانی، تیپ و موضعی قرار گرفته است.

اجرای سامانه‌های نوین موجب افزایش 57 درصدی راندمان در بخش کشاورزی شد

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اجرای سامانه‌های نوین موجب افزایش 57 درصدی راندمان در بخش کشاورزی شد، این عدد در بحث آبیاری تیپ به حدود 95 درصد نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری حدود یک‌هزار و 900 هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری تحت اجرای آبیاری تیپ قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون در 4 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی استان سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده و در 2 هزار و 200 هکتار دیگر در حال اجرا است.

ذاکر در ادامه با اشاره به اینکه 65 درصد از اراضی زراعی کشاورزی از طریق آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌کنند، افزود: در حال حاضر 3 هزار و 600 حلقه چاه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد؛ هدف ما استفاده از آب‌های زیرزمینی به بهترین نحو است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و استفاده از کنتورهای هوشمند حجمی در دشت‌های ممنوعه و بحرانی از مهم‌ترین اولویت‌های ما برای حفظ آب و خاک است.

اعطای تسهیلات بلاعوض برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

وی اضافه کرد: برای تشویق کشاورزان به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بخش بارانی به ازای هر هکتار 13 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و برای اجرای سامانه آبیاری موضعی  17 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است.

اجرای 27 پروژه تأمین آب برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار چهارمحال و بختیاری

ذاکر از اجرای 27 پروژه تأمین آب برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در مساحتی بالغ بر 12 هزار هکتار با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی اجرا می‌شود، 11 پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 841 رشته قنات در استان وجود دارد، اظهار داشت: آبدهی این قنات‌ها حدود 90 میلیون متر مکعب است؛ در سال‌جاری حدود یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای مرمت، لایروبی، احیا و بازسازی قنات‌ها از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده است.

اختصاص اعتبار برای بازسازی قنوات آسیب‌دیده در سیل

وی اضافه کرد: در سیل فروردین‌ماه تعدادی از قنوات چهارمحال و بختیاری دچار خسارت شدند که برای لایروبی و بازسازی این قنوات بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که توزیع شهرستانی این اعتبار انجام شد.

انتهای پیام/68026/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول