اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

واکنش یک نماینده مجلس به منتقدان لایحه بودجه 99

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه بودجه ابعاد مختلفی دارد، گفت: در مجموع من با لایحه بودجه سال ۹۹ موافق هستم اما این به این معنا نیست که هیچ انتقادی ندارم.

واکنش یک نماینده مجلس به منتقدان لایحه بودجه 99

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن علیجانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی عصر امروز در همایش «قفل بودجه/بررسی و تحلیل لایحه بودجه 99» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: بودجه ابعاد مختلفی دارد که باید از منظر کارشناسی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه بخواهیم با عینک سیاسی به آن نگاه شود.

علیجانی افزود: در مجموع من با لایحه بودجه سال ۹۹ موافق هستم اما این به این معنا نیست که هیچ انتقادی ندارم.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: مخالفین بودجه بعضا انتقاداتی به بودجه دارند از جمله اینکه درآمدهای بودجه قابل تحقق نیست. یکی دیگر از دغدغه‌ها بحث مدیریت هزینه هست و اینکه نباید بودجه به نفت وابسته باشد.

علیجانی اضافه کرد: برخی از منتقدان نیز مطرح میکنند که اصلاحات ساختاری در بودجه لحاظ نشده است مثلا پایه‌های مالیاتی ثابت باقی مانده یا معافیت‌های مالیاتی همچنان پابرجاست.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: دولت در حال حاضر حدود 1258 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که مورد انتقاد کارشناسان است و باید اصلاح شود. یکی دیگر از نقدها به انتشار اوراق در بودجه 99 است زیرا این رقم در بودجه 98 حدود 50 هزار میلیارد تومان بوده و الان به 80 هزار میلیارد تومان رسیده است. برداشت از صندوق توسعه نیز یکی دیگر از انتقادات است.

وی ادامه داد: با همه این انتقادات وارد شده اما به نظر من برخی مسائل واقعیت ندارد مثلا اینکه می‌گویند دولت میخواهد برای مذاکره زمینه‌سازی کند. این اظهارنظرها کار اصلاح بودجه را قفل می‌کند.

علیجانی افزود: بودجه 99 در حال بررسی در کمیسیون تلفیق است و اصلا جای نگرانی نیست. دولت یک لایحه‌ای را ارائه کرده و مجلس قطعا آن را بررسی می‌کند. ما اگر ببینیم درآمد قابل تحقق نیست قطعا آن را حذف میکنیم. حتی میتوانیم هزینه‌ها را هم تعدیل کنیم. حتی خود دولت هم میتواند بنا به شرایط هزینه‌هایش را کاهش دهد و مثلا به دستگاه‌ها بگوید که فقط 70 درصد بودجه مصوب را میتواند بپردازد. در بحث فروش نفت هم جای نگرانی نیست زیرا دولت درآمدهای نفتی را در هزینه جاری نیاورده است.

عضو کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه برای انجام اصلاحات ساختاری باید بودجه دولت به بودجه کل کشور تبدیل شود و به نوعی سند حاکمیت شود یعنی بودجه بخش حاکمیت و زیرمجموعه‌اش، بودجه بخش دولتی و شرکت‌هایش، بودجه بخش خصولتی و بودجه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی همگی در یک بودجه تجمیع شوند، گفت: مثلا شما نگاه کنید الان سازمان تامین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان پول در اختیار دارد و به جایی هم پاسخگو نیست. یا مثلا همین شهرداری تهران 18 هزار میلیارد تومان منابع مالی دارد که باید در بودجه بیاید.

علیجانی در پایان تاکید کرد: ما برای جبران کسری بودجه هم راهکارهایی در نظر گرفتیم. در حال حاضر ما روزانه 110 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم که قبل از افزایش قیمت بنزین مصرف‌مان 95 میلیون لیتر بود. پیش‌بینی می‌شود که بعد از سهمیه‌بندی در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود و با صادرات این مقدار میتوانیم از این محل حدود 60 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم. توجه کنید که این 60 هزار میلیارد تومان غیر از آن 30 هزار میلیارد تومانی است که خرج یارانه حمایتی مردم می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول