اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عضو پارلمان اروپا: اسکاتلند درصورت استقلال می‌تواند به اتحادیه اروپا برگردد

یکی از اعضای پارلمان اروپا گفت اگر اسکاتلند بتواند استقلال خود از بریتانیا را محقق سازد می‌تواند به اتحادیه اروپا بازگردد.

عضو پارلمان اروپا: اسکاتلند درصورت استقلال می‌تواند به اتحادیه اروپا برگردد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید مک‌آلیستر»، عضو کمیته امور خارجه پارلمان اروپا گفت، درصورتی که اسکاتلند به استقلال دست یابد می‌تواند پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مجدداً عضو این اتحادیه شود.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله»، مک‌آلیستر روز یکشنبه در مصاحبه با پایگاه «آر.ان.دی» گفته است بازگشت اسکاتلند در حال حاضر تنها مسئله‌ای نظری است.

این مقام اروپایی افزود، با این حال اگر این منطقه بتواند استقلال خود از بریتانیا را محقق کند، بازگشتش به اتحادیه اروپا سریع‌تر از عضویت یک کشور جدید به این مجموعه خواهد بود و در  حال حاضر «نهادهای اسکاتلندی از من می‌پرسند که آیا می‌توانم پس از اجرای برگزیت رابط آن‌ها با اتحادیه اروپا باشم؟»

مک‌آلیستر همچنین با انتقاد از چارچوب زمانی تعیین شده از سوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس برای حصول توافقات لازم برای دوران گذار اجرای برگزیت، گفت: «یک توافق تجاری پرتفصیل، چیزی نیست که تنها ظرف چند ماه قابل درک و تحلیل باشد. ممکن است بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود اما از طرق مختلفی به آن متصل خواهد ماند».

وی افزود: «[جانسون] وارد چالش‌های بزرگی شده و دور جدیدی از درگیری شروع شده است».

در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، مردم اسکاتلند به ماندن در آن رأی داده بودند، اما در مجموع، ۵۱ درصد از رأی‌دهندگان بریتانیایی رأی به خروج دادند و دولت مکلف شد مقدمات لازم را برای اجرای برگزیت مهیا کند.

پارلمان انگلیس پس از کشمکش‌های فراوان، روز ۲۹ آذر ماه امسال سرانجام به سوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) گام برداشت و طرح نخست‌وزیر «بوریس جانسون» برای برگزیت را تصویب کرد. 

جانسون برای گرفتن این رأی از پارلمان مجبور شد به انتخابات زودهنگام متوسل شود و ترکیب نمایندگان را به نفع حزب خود تغییر دهد.

انگلیس قرار است روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، انگلیس نخستین کشوری است که از این اتحادیه خارج می‌شود. 

مذاکره میان انگلیس و مابقی اعضای اتحادیه اروپا بر سر آینده روابط تجاری، شیلات، آموزش و حمل و نقل تنها بعد از این تاریخ می‌تواند انجام شود و باید تا پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد.

با این وجود «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند گفته است اگر لندن به ممانعت از برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال در این کشور ادامه دهد، اسکات‌ها به هر گزینه‌ای که لازم باشد متوسل می‌شوند.

همچنین وزیر اول اسکاتلند، که حزبش توانسته ۴۸ کرسی در پارلمان انگلیس به دست بیاورد، ضمن مخالفت با جدایی کشورش از اتحادیه اروپا گفته است باید همه‌پرسی برگزیت مجدد در این منطقه برای تصمیم‌گیری مستقل مردم اسکاتلند برگزار شود.

در همه‌پرسی اول استقلال اسکاتلند که در سال ۲۰۱۴ و دو سال قبل از همه‌پرسی برگزیت برگزار شد ۴۵ درصد به آن رأی مثبت داده و ۵۵ درصد از شهروندان با آن مخالفت کردند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول