اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

شیوع شپش در مدارس ایلام با شروع فصل سرما / توزیع رایگان شامپو «پرمترین» در بین افراد مبتلا

اخیرا طبق اعلام مردم به خبرنگاران فارس در ایلام، شیوع شپش در بین مدارس استان گزارش شده است و موجی از نگرانی بین والدین شکل گرفته است.

شیوع شپش در مدارس ایلام با شروع فصل سرما / توزیع رایگان شامپو «پرمترین» در بین افراد مبتلا

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ماجرای دیده شدن شپش در میان دانش‌آموزان و در مدارس موضوع جدیدی ‌نیست، هر چند که به گفته وزارت بهداشت، این موضوع شیوع بالایی ندارد و کمتر از ١٠‌ درصد دانش ‌آموزان با این مشکل مواجه هستند.

گزارش‌هایی از ابتلای دانش‌آموزان در مدارس و ‌کودکان در مهد‌های کودک به شپش وجود دارد، گزارش‌هایی که نشان می‌دهد این موضوع در برخی مدارس استان ایلام نیز مشاهده شده و موجی از نگرانی و اضطراب را بین دانش آموزان و والدین آنها به به وجود آورده است.

وجود شپش در سر دانش‌آموزان  ایلامی

والدین دختر دبستانی ایلام، دلنیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: چند روزی مشاهده می‌کردم که دخترم مدام سرش خارش دارد، وقتی نگاه کردم متوجه وجود شپش در لابه لای موهای او شدم، شامپو برایش تهیه کردم و الان وضعیت بهتری دارد.

مادر وحید، دانش‌آموز ایلامی نیز می‌گوید: وقتی موهای پسرم را اصلاح کردم متوجه شپش در موهای سرش شدم، از او سوال کردم، که آیا دلیل وجود شپش در سرش را می‌داند؟ و او گفت وقتی هوا سرد بود، کلاه دوستم را پوشیدم، به مدرسه که مراجعه کردم فهمیدم شپش از  همان کودک به سر پسرم منتقل شده است.

یکی دیگر از والدین بیان کرد: دختر کوچکم از مهد کودک شپش به سرش منتقل شده بود، با توجه به اینکه تحت درمان است، برای سلامتی سایر کودکان وی را به مهد نمی‌فرستم.

وی ادامه داد: من در شبکه بهداشت استان شاغل هستم، به محض اینکه متوجه بیماری فرزندم شدم با شامپوی پرمترین وی را درمان کردم.

کاهش شیوع شپش در سطح مدارس ایلام

جمیلی صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: شپش سر حشره بسیار کوچکی است که از خون کف سر انسان تغذیه می‌کند، آلوده شدن فرد به شپش سر را با نام «pediculosis capitis» کاپیتیت پدیکولوز نیز می‌شناسند.

وی افزود: از آن‌جایی‌که شپش تنها می‌تواند بخزد و تنها ۲۴ ساعت خارج از سر انسان زنده می‌ماند، اکثر آلودگی‌ها از تماس مستقیم سر به سر ناشی می‌شود و  احتمال دارد از طریق یک دوست،‌ اعضای خانواده یا یک غریبه که تماس سر به سر با او داشته است مبتلا شده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، یادآور شد: موارد رایجی که می‌توانند به انتقال شپش سر منجر شوند را حضور در مدرسه برای کودکان، نشستن در فاصله بسیار نزدیک به دیگران، اشتراک گذاری شانه، برس یا حوله و... است.

صادقی فر خاطر نشان کرد: ابتلای دانش آموزان به شپش در  استان مساله تازه‌ای نیست و در گذشته نیز این مشکل وجود داشته است، بر اساس امار موجود شیوع شپش در سطح برخی مدارس استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه دارو درمانی برای مقابله با این بیماری به تنهایی کافی نیست، گفت: رعایت اصول بهداشت فردی و محیط مهمترین عامل پیشگیری این آلودگی است.

وی تصریح کرد: استحمام مرتب و به موقع بدن و مو و استفاده از آب جوش برای شستن لباس، شانه کردن مرتب موها، استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران مانند برس، شانه، حوله حمام، روسری، شال، مقنعه، کلاه، تمیز کردن مرتب داخل اتاق‌ها و تخت خواب‌ها و لوازم خواب راه مناسبی برای جلوگیری از شیوع این انگل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، تاکید کرد: اگر دانش آموز یا فردی به این بیماری دچار شده با مراجعه به مراکز بهداشت اموزشی سطح شهر شامپوی «پرمترین» را به صورت کاملا رایگان دریافت و نحوه استفاده از این شامپو را نیز دریافت کند.

لازم به ذکر است،  بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز در استان ایلام در مقاطع مختلف در ۱ هزار و ۳۴۱ واحد آموزشی به تحصیل اشتغال دارند.

انتهای پیام /970821

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول