اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

امکان افزایش 100 میلیارد دلاری صادرات ایران به کشورهای همسایه وجود دارد

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ما امکان صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار کالای دیگر را علاوه بر ۲۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه داریم بنابراین تولید کنندگان نگران تولید نباشند زیرا بازار صادراتی وجود دارد.

امکان افزایش 100 میلیارد دلاری صادرات ایران به کشورهای همسایه وجود دارد

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری فارس، حمید زادبوم امروز در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: با توجه به شرایط سخت تجاری در سال ۹۷ اگر کسی موفق به کسب عنوان نمونه صادرکنندگان نمونه شده است باید دست وی را بوسید. البته امسال هم ادامه سال گذشته است و شرایط سخت است اگرچه برخی مسایل حل شده اما هنوز مشکلاتی مانند شرایط بازگردانندن ارز و مشکلاتی مانند حمل و نقل باقی مانده است. 

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این شرایط ما باید به فعالان اقتصادی امید دهیم. 

وی افزود: براساس مطالعات سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای همسایه در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۱۶۰ میلیارد دلار صادرات داشته اند در حالیکه از این میزان ما فقط ۲۴ میلیارد دلار به کشورهای همسایه صادر کرده ایم. 

زادبوم اظهار داشت: البته براساس پتانسیل سنجی سازمان ما امکان صادرت برخی محصولات وارداتی این کشورها از جمله قطعات الکترونیکی موبایل و ... موارد را نداریم اما از پتانسیل های دیگری بهره مند هستیم

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: براساس پتانسیل سنجی سازمان توسعه تجارت ایران که نسبت به ۵ سال گذشته تولیدات کشور انجام شده ما امکان صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار کالای دیگر را علاوه بر ۲۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه داریم بنابراین تولید کنندگان نگران تولید نباشند زیرا بازار صادراتی وجود دارد.

زاد بوم با بیان اینکه  سال 98 از جهاتی برای صادرکنندگان نسبت به سال 97 سخت‌تر بود گفت: به لحاظ تییرات مقرراتی و نرخ ارز و تعدات ارزی این مشکلات نسبت به سال گذشته بیشتر بود. 

وی افزود: ارزش صادرات کشور در 9 ماهه امسال 31.9 میلیارد دلار بوده است. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در حال تلاش و چانه‌زنی  برای کاهش تعرفه واردات به کشورهای همسایه برای آن دسته از کالاهایی هستیم که درخصوص آنها از پتانسیل صادراتی برخوردار هستیم. اما باید در مقابل کاهش تعرفه واردات به این کشورها ما هم باید تعرفه کالاهای وارداتی را کاهش دهیم زیرا مبادلات تجاری رابطه‌ای دو طرفه است و وقتی خواهان امتیازی هستیم باید امتیازی بدهیم که بتوانیم آن امتیاز را بدست آوریم. 

زاد بوم اظهار داشت: بنابراین ضمن آمادگی فضای تجاری کشور برای کاهش تعرفه‌های تجاری تولید‌کنندگان هم باید آمادگی برای تولید کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه برای صادرات را داشته باشند. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موافقتنامه تجارت میان ایران و اوراسیا گفت: 3 کشور قزاقستان، روسیه و ارمنستان  نه نها  عضو اتحادیه ایران و اوراسیا  هستند بلکه از کشورهای همسایه ایران هم به شمار می‌روند. 

وی بیان داشت: برای تجارت آزاد باید 85 تا 90 درصد کالاها را در گروه تجارت آزاد قرار دهیم و در این خصوص مطالعه‌‌ای را شروع خواهیم که می‌تواند مرجع مطالعاتی ما برای سیاستگذاری در این زمینه وب سایت اتاق بازرگانی ایران باشد بنابراین برای موافقتنامه ایران با اروسیا و سایر موافقنامه‌ها حتما باید کارگروه مشتری با اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران تشکیل شود تا بتوان کالاهایی که در لیست تجارت آزاد قرار می‌گیرند از طریق این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول