اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

بروکراسی سنگین بر دوش ستادی که تسهیل را یدک می‌کشد/ پیشنهاد یکی از فعالان اقتصادی به دولت

یکی از فعالان تولید برق نیروگاهی مازندران با بیان اینکه دولت کالای ما را براساس نرخ ارز خریداری کند، می‌گوید؛ تسهیلات ارزی هزار تومانی از دولت دریافت کردم اما برای بازپرداخت انتظار دارند که با ارز بازار آزاد تسویه کنم.

بروکراسی سنگین بر دوش ستادی که تسهیل را یدک می‌کشد/ پیشنهاد یکی از فعالان اقتصادی به دولت

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| سابقه فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کشور به سال ۸۹ بر می‌گردد که براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی برای حمایت از تولید به ریاست وزیر صنایع و معادن و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجرایی تشکیل ‎شده است. 

به دلیل گسترش فعالیت و به اصطلاح برنامه‌ریزی برای رفع مشکل، فعالیت این ستاد در استان‌ها با حضور استانداران کشور برگزار می‌شود.

اینکه این ستاد تا چه حد توانسته مشکلات تولیدکنندگان و افراد مراجعه کننده به این مرکز را رفع کند به سراغ یکی از تولیدکنندگان رفتیم و با جمشید حسن‌پور مدیرعامل شرکت باران نیرو بشل که در زمینه تولید برق نیروگاهی فعالیت می‌کند، گفت‌وگویی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید؛

*چقدر با ستاد تسهیل آشنا هستید آیا تاکنون در جلسات رفع موانع تولید حضور داشتید؟

یک بار برای دریافت تسهیلات ۶ میلیارد تومانی از ستاد معرفی شدیم که به دلیل بروکراسی سنگین دریافت نکردیم، سپرده‌گذاری یکی از موارد مطرح شده پس از مصوبات ستاد تسهیل بوده و همچنین در نحوه نگارش فاکتورها ایراداتی و درخواست‌های را مطرح کردند که به دلیل طولانی شدن زمان پرداخت تسهیلات منصرف شدیم.

*مهم‌ترین مشکلاتی که فعالان اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان در کشور با آن مواجه هستند؟ 

۹۵ درصد هزینه‌های ما بر اساس منابع ارزی تامین می‌شود و انتظار داریم که دولت کالای ما را هم براساس نرخ ارز خریداری کند، اما با این روند امکان ادامه تولید وجود ندارد

 هر تولید کننده مشکلات خاص خودش را دارد، بنده در بخش تولید برق با چالش‌های جدی مواجه هستم، دولت در خرید محصول ما که تولید برق است بر اساس نیازهای خودش عمل می‌کند، عمده مشکل بنده خرید تکلیفی برق بدون در نظر گرفتن منافع تولیدکننده از جانب دولت، بیشترین هزینه‌های ما برای تولید منابع ارزی است، ارز از پنج سال گذشته تاکنون روند صعودی را در پیش گرفته و به 12 برابر رقم سال 93 رسیده اما دولت کالای ما را تکلیفی خریداری می‌کند.

*با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر چه انتظاراتی از دولت دارید؟

۹۵ درصد هزینه‌های ما بر اساس منابع ارزی تامین می‌شود و انتظار داریم که دولت کالای ما را هم براساس نرخ ارز خریداری کند، اما با این روند امکان ادامه تولید وجود ندارد. امکان تامین هزینه روغن برای ما وجود ندارد، با وجود افزایش قیمت ارز امکان وارد کردن دستگاه‌ها فراهم نیست، در حال حاضر توقف تولید برق برای ما مقرون به صرفه‌تر از زمان فعالیت است. 

آیا رایزنی‌هایی برای صادرات انجام داده‌اید؟

به دلیل بروکراسی سنگین اداری با وجود تصویب مجلس آئین نامه‌های آن از جانب دولت اجرا نمی‌شود.

*آیا مقررات تصویبی به نفع تولیدکننده است؟ این موضوع در ستاد تسهیل استان مطرح شده است؟ 

دولت اجازه اجرایی کردن این قوانین را نمی‌دهد؛ بنده ۱۰ نامه برای استاندار و معاونانش ارسال کردم اما پاسخی دریافت نکردم و برای ملاقات حضوری هم مراجعه کردیم که زمینه آن  فراهم نشده است، در کشور ۷۰ هزار مگاوات برق مصرف می‌شود اما سهم تولیدی استان مازندران به ۲هزار مگاوات رسیده است، سهم ما از تولید برق به چهار تا پنج درصد کل کشور رسیده است.

در ایام تابستان ما به اندازه دو برابر تولید از دیگر استان‌های کشور برق وارد می‌کنیم، ممکن است استان‌های دیگر کشور نتوانند برای تامین نیازمندی‌های برق با مسؤولان استانی همکاری کنند. 

*در بحث سرمایه‌گذاری در بخش برق در استان مازندران چه اقداماتی انجام شده است؟ 

سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش برق استان مازندران انجام نشده است، بیشتر استان‌ها مجهز به نیروگاه شده در تنها نقطه‌ای کشور که نیروگاه جدیدی احداث نشده مازندران است، سرمایه‌گذاری خاصی برای بخش نیروگاهی استان انجام نشده و سرمایه‌گذاران هم مورد حمایت قرار نگرفتند.
شرکت ما به دلیل  عدم خرید برق توسط دولت تعطیل شده است در تابستان هم درخواست دارند که با ۱۰۰ درصد توان کار کنیم و این روند برای ما امکانپذیر نیست، دولت امسال برق تولیدی ما را ۲۸ تومان خریداری می‌کند و به طور متوسط ۸۰ تومان به مردم می‌فروشد، قیمت برق هم باید واقعی شود چرا دولت از جیب خودش پرداخت کند.

*شما برای کاهش هزینه تولید چه برنامه‌ریزی داشته اید؟

هزینه‌های ما به دلیل وارداتی بودن دستگاه‌ها ارزی است و امکان کاهش آن تنها بستگی به مساعدت دولت دارد.

 برای اخذ تسهیلات چه اقداماتی انجام دادید؟

بنده به دولت هر کیلو وات ساعت ۱۰۰ تومان فروختم همان موقع از دولت دلار هزار تومانی دریافت کردم الان حاضر هستم همان دلار را به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به دولت برگردانم اما  دولت انتظار دارد که دلارها را با قیمت بازار آزاد برگردانیم که در حال حاضر برای ما امکانپذیر نیست.

تسهیلات ارزی هزار تومانی از دولت دریافت کردم اما برای بازپرداخت انتظار دارند که با ارز بازار آزاد تسویه کنم، بنده حاضر هستم که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دیونم را به دولت برگردانم اما این درخواست هم مورد تایید قرار نمی‌گیرد، من ۱۱ میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کردم اما با افزایش قیمت ارز محصولات ما افزایش پیدا نکرده است.

  حتی به بانک پیشنهاد دادم که حاضرم پس از تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی با سود ۳۰ درصد دیونم را پرداخت کنم اما

دولت انتظار دارد که دیون تسهیلات ارزی دلار هزار تومانی را به قیمت ارز ۱۳ هزار تومانی پرداخت کنم که این رقم در توان بنده به عنوان تولید کننده‌ای که محصولم را تکلیفی خریداری می‌کنند نیست.

قبول نمی‌کنند، دولت انتظار دارد که دیون تسهیلات ارزی دلار هزار تومانی را به قیمت ارز ۱۳ هزار تومانی پرداخت کنم که این رقم در توان بنده به عنوان تولید کننده‌ای که محصولم را تکلیفی خریداری می‌کنند نیست.

بر اساس برنامه‌ریزی باید تسهیلات ارزی را در ۲۶ قسط پرداخت می‌کردم، نصف اقساط تعهدی را پرداخت کردم اما امکان مابقی تعهداتم وجود ندارد، از تابستان سال گذشته به ما اعلام کردند که امکان ارائه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود ندارد و باید با سود ۶ درصد مابقی بدهی‌ام را با نرخ ارز ۱۳ هزار تومانی پرداخت کنم.

*آیا دولت اقدامی برای دریافت بدهی‌های خویش انجام داده است؟

تسهیلات ما از طریق صندوق توسعه ملی دریافت شده که در حال حاضر با چالش‌های پیش رو مواجه هستیم اگر ما از محل صندوق توسعه ارزی تسهیلات دریافت می‌کردیم با این چالش‌ها مواجه نبودیم.

به بانک اعلام کردیم که سیستم‌ها را به روز رسانی می‌کنیم و حاضر هستیم برای نصف بدهی باقی مانده کل نیروگاه را واگذار کنیم اما بانک قبول نمی‌کند، بنده ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزی دریافت کردم و حاضر هستم که ۶۰ میلیارد تومان به بانک برگردانم اما قبول نمی‌کنند، کل فروش برق من ۸۰ میلیارد تومان است، حاضر هستم که کل درآمد یک سال و دستگاه را به بانک واگذار کنم.

*آیا با وزیر نیرو این موضوع را مطرح کردید؟

وزیر نیرو با صندوق توسعه ملی برای مشکل ما رایزنی انجام داده نامه از صندوق توسعه ملی برای سران قوا ارسال شده و سران قوا نتوانستند نسبت به این موضوع تصمیمی اتخاذ کنند که در نهایت نامه در اختیار هیأت امنا صندوق توسعه ملی قرار گرفته است، تسهیلات ما از طریق صندوق توسعه ملی دریافت شده که در حال حاضر با چالش‌های پیش رو مواجه هستیم اگر ما از محل صندوق توسعه ارزی تسهیلات دریافت می‌کردیم با این چالش‌ها مواجه نبودیم.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول