اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رونق بازار گل نرگس در شهرستان مُهر؛ حدود ۴۰ تُن گل نرگس صادر خواهد شد

با رونق بازار گل نرگس در شهرستان مُهر پیش بینی می شود حدود ۴۰ تن گل به استان های مختلف صادر شود.

رونق بازار گل نرگس در شهرستان مُهر؛ حدود ۴۰ تُن گل نرگس صادر خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیر جهاد کشاورزی  شهرستان مهر گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال در شهرستان مهر  بیش از40 تن شاخه گل نرگس از نرگس‌زارهای بخش اسیر این شهرستان برداشت شود.

غلامحسین مظاهری اظهار داشت: در سال‌های اخیر با توجه به بازار مناسب گل نرگس در سطح کشور و همچنین مصرف کم آب این محصول، سطح کاشت این گل در شهرستان مهر افزایش یافته است.

مظاهری بیان کرد: زمانی در بخش اسیر به ویژه در روستای نوآباد سطح وسیعی زیر کشت گل نرگس بوده به نحوی که آن دشت به نام دشت نرگسی معروف شده  است، ولی در سال‌های گذشته با توجه به نبود بازار مناسب و بی‌توجهی به تولید این محصول،سطح آن به چند هکتار کاهش یافت؛ اما اخیراً با توجه به مناسب شدن بازار و ورود سرمایه‌گذاران در این بخش سطح زیر کشت گل نرگس با افزایش مواجه بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بخش اسیر شهرستان مهر21 هکتار زیر کشت گل نرگس است که اکثراً از رقم شهلا و مسکین است و برداشت این گل از اوایل دی ماه شروع شده و تا نیمه‌های اسفند ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود حدود 40 تن شاخه گل نرگس از این مزارع برداشت و روانه بازار در شهرستان‌های نزدیک و همچنین استان‌های تهران، تبریز، اصفهان و ... شود.

سهراب آزاد یکی از کشاورزان فعال در تولید گل نرگس در شهرستان مهر نیز افزود: نرگس از جمله گل‌های زینتی است که کاربردهای متفاوتی نسبت به گل‌های دیگر دارد و در جاهای مختلف با آب و هوای مختلف رشد می‌کند.

وی به چگونگی تکثیر نرگس اشاره کرد و گفت: نرگس از طریق پیاز تکثیر می‌شود و گیاه نسبتا مقاوم به اقلیم‌های مختلف است که در هر هکتار بنا به شرایط و موقعیت بین ۷ تا ۱۰ تن پیاز برای کشت نیاز است و با توجه به افزایش تصاعدی پیازچه‌ها می‌بایست فاصله استاندارد بین بوته‌ها رعایت گردد و هر سه سال یکبار می‌بایست عملیات تنک‌سازی انجام شود؛ ضمن اینکه فروش پیازها نیز می‌تواند سودآوری داشته باشد.

وی بااشاره به  هزینه‌های تولید و زمان کاشت این محصول می‌گوید: گل نرگس یکی از گیاهان کم هزینه است که بیشترین هزینه آن می‌توان به خرید و کشت پیاز آن اشاره نمود که معمولا در مهر ماه صورت می‌گیرد و با توجه به نیاز آبی کم  می‌تواند برای تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار گیرد.

این تولیدکننده گل نرگس می‌افزاید: از آنجایی که در تولید این محصول از کودهای شیمیایی و سموم شیمیایی عملا استفاده نمی‌شود، می‌تواند به عنوان یک محصول سالم قلمداد شود.

وی به میزان تولید در هکتار اشاره می‌کند و می‌افزاید: متوسط تولید در شهرستان مهر بین ۲ تا 3 تن است چون هزینه‌های جانبی چندانی  ندارد و با توجه به اینکه در کشت آبی آن محصول با توجه به برنامه‌ریزی آبدهی، معمولاً در دی ماه، برداشت آغاز می‌شود، می‌تواند به ویژه در سال‌های کم بارش سود خوبی به کشاورز برساند؛ البته در سالهای پر بارش با توجه به تولید گل در دیم زارها، با کاهش قیمت گل مواجه هستیم.

وی با اشاره به نبود  صنایع تبدیلی و همچنین بسته‌بندی مناسب می‌گوید: با حمایت‌های دولت و حرکت بخش خصوصی با توجه به کیفیت بسیار بالای اسانس گل نرگس در شهرستان‌های جنوبی می‌توان شاهد شکوفایی تولید این محصول بود.

این تولیدکننده همچنین به مرزی بودن شهرستان مهر اشاره کرده  و تصریح می‌کند: ما می‌توانیم هم به صورت بازارچه‌های مرزی و هم با بسته بندی‌های استاندارد اقدام به صادرات  گل نرگس به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین اروپایی کنیم. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول