اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آذربایجان؛ همچنان در سوگ سردار دل‌ها

بعد از گذشت پنج روز از شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی و جمعی از فرماندهان جبهه مقاومت، استان آذربایجان‌شرقی همچون دیگر مناطق مختلف کشورمان با برپایی انواع مراسم و برنامه‌های مختلف در قالب تجمع، مراسم بزرگداشت، سوگواره و انتشار بیانیه‌ها و تسلیت همچنان در سوگ سردار دل‌ها هستند.

آذربایجان؛ همچنان در سوگ سردار دل‌ها

خبرگزاری فارس از تبریز-موسی‌ کاظم‌زاده: مردم خطه آذربایجان در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی و جمعی از یاران و همرزمان وی، با برگزاری انواع آیین‌ها و مراسم مختلف همچون گذشته به نوعی پیشگام بودند که با مرور برخی از این برنامه‌ها می‌توان به عینه به این مسئله پی برد.

در اولین ساعات روز جمعه، 13 دی ماه مردم آذربایجان جانباز و همیشه در صحنه، در اولین واکنش در پی حمله ناجوانمردانه آمریکا به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس فرمانده الحشد‌الشعبی و شهادت آنها، بعد از انتشار پیام‌های تسلیت و بیانیه‌ها از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ شرقی، استاندار آذربایجان‌شرقی و برخی مسوولان استان و برخی نهادها و دستگاه‌های استان، اقشار مختلف مردم این خطه و در راس آنها مردم شهر تبریز روز جمعه 13 دی پس از اقامه نماز ظهر جمعه، در راهپیمایی و با تجمع در میدان ساعت شهر تبریز، با سردادن شعارهای چون مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر صهیونیسم، رزمندگان اسلام انتقام انتقام، فرمانده دلاور راهت ادامه دارد، سپاهی دلاور، انتقام انتقام و ما همه سرباز توایم خامنه‌ای، گوش به فرمان توایم خامنه‌ای، مهدی صاحب زمان تسلیت تسلیت رهبر انقلاب ما تسلیت تسلیت، سفرت سلامت سردار، جهان تسلیت، الله اکبر و ... این جنایت ناجوانمردانه را محکوم کردند.

مردم شهر تبریز در این مراسم با راهپیمایی مسیر مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تا میدان ساعت و با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و با در دست داشتن تصاویر حاج قاسم سلیمانی، به عزاداری شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پرداختند و فریاد زدند: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، حاج قاسم دلاور با شهداست امروز».

در همین راستا همچنین جمعه شب 13 دی جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تبریز با تجمع در فرودگاه شهید مدنی تبریز، با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی از جمله ( انتقامت، فتح قدس است، ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده، خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست، رهسپاریم با ولایت تا شهادت و ...)؛ آمادگی خود را برای نبرد با آمریکا و گرفتن انتقام سردار سلیمانی اعلام کردند.  

صبح روز شنبه 14 مرداد ماه نیز بازاریان شهر تبریز، بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان را به دلیل شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران این شهید تعطیل کردند.

کسبه و بازاریان تبریز در این روز با تعطیل کردن مغازه و کسب و کار خود و با نصب پرچم‌های سیاه و پارچه نوشته‌هایی ضمن همدردی با ملت ایران به همراه سایر گروه‌های مردمی در مجالس بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی شرکت نمودند.

برپایی تجمع اعتراضی در روز شنبه 14 دی‌ماه در محکومیت ترور ناجوانمردانه سپهبد سلیمانی از سوی دانشگاهیان و حوزویان استان از دیگر برنامه‌هایی بود که در این راستا دانشگاهیان و حوزویان استان آذربایجان‌شرقی با برپایی مراسم و برنامه‌های مختلف در قالب تجمع، مراسم بزرگداشت، سوگواره و انتشار بیانیه‌ها و تسلیت ضمن محکوم کردن این حرکت جنایتکارانه دولت آمریکا، خواستار انتقام سخت از عاملان آن شدند. 

این مراسم و برنامه‌ها که با حضور کثیری از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهیان و حوزویان استان برگزار شده و یا همچنان در حال برگزاری است، با محکوم کردن این جنایت ددمنشانه و ترور وحشیانه دولت تروریستی آمریکا، بر ادامه راه شهید سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی تاکید داشته و دارند.

همچنین در همین راستا در استان آذربایجان‌شرقی برخی مکان‌های صنعتی، ورزشی، علمی، خیابان‌ها، بزرگ راه‌ها و... به نام شهید قاسم سلیمانی تغییر نام داد که از جمله این مکان‌ها می‌توان به تغییر نام شهرک صنعتی تبریز 4، بزرگراه رسالت شهرستان بناب، تغییر نام ورزشگاه بنیان‌ دیزل به ورزشگاه شهید سردار سلیمانی، نامگذاری ساختمان دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی به نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و... اشاره کرد.

لغو مراسم «جشن مولود حضرت عیسی(ع)» در تبریز از دیگر آیین‌هایی بود که طبق روال سال‌های گذشته، در ششم ژانویه مصادف با 16 دی‌ماه مقرر شده بود، جشن مولود و مراسم غسل تعمید حضرت عیسی(ع) در کلیسای مریم مقدس واقع در محله «دیکباشی تبریز» با حضور مقامات دولتی برگزار شود که در همین راستا شورای خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان به احترام و تاثر از افکار عمومی، «مراسم جشن مولود و غسل تعمید حضرت مسیح(ع)» را به دلیل مقارن شدن با ایام عزاداری شهادت سردار سلیمانی، لغو کرد.

همچنین شورای خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان‌شرقی با صدور پیامی جنایت دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و جمعی از همرزمان ایشان را شدیدا محکوم کرده است.

از سویی در همین ارتباط در روزهای شنبه و یکشنبه 14 و 15 دی‌ماه تمامی مسابقات ورزشی این استان لغو شد. همچنین  بازیکنان تیم تراکتور پیش از تمرین عصر روز دوشنبه 16 دی‌ماه به مقام والای شهید سردار قاسم سلیمانی ادای احترام کردند.

عصر سه شنبه 17 دی‌ماه نیز در بین دو نیمه بازی تیم‌های مس‌سونگون ورزقان و تیم شاهین کرمانشاه در سالن پورشریفی تبریز مراسم عزاداری به‌مناسبت شهادت سپهبد سردار شهید حاج‌ قاسم‌ سلیمانی‌ با مداحی‌ حاج احد فلاحی برگزار خواهد شد.

لغو امتحانات برخی دانشگاه‌های استان به منظور سهولت حضور دانشجویان در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یاران وی از جمله دیگر برنامه‌های بود که در این استان برگزا شد.

با این حال همچنین معلمان و دانش‌آموزان استان آذربایجان‌شرقی، همگام با سایر دانشگاهیان و حوزویان این استان با برپایی مراسم و برنامه‌های مختلف همچنان در سوگ سردار دل‌ها هستند.

با این وجود، این برنامه و مراسم از جمله بخش کوچکی از عرض ارادت و قدردانی مردم خطه آذربایجان در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی و جمعی از یاران و همرزمان وی بوده است که در همین راستا مردمان این دیار با برگزاری انواع آیین‌ها و مراسم مختلف در سوگ سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمان عزادار هستند.

از سویی مراسم بزرگداشت و شام غریبان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی امروز سه‌شنبه شب 17 دی‌ماه همزمان در سراسر کشور در تمامی شهرستان‌های این استان با حضور گسترده مردم برگزار خواهد شد.

 برگزاری مراسم بزرگداشت سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران باوفایش روز چهارشنبه 18دی بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد بزرگ دانشگاه تبریز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آل‌هاشم، امام جمعه محبوب تبریز و سوگواری از دیگر برنامه‌هاست.

ناگفته نماند این روزها مردم ایران، جهان اسلام و انسان‌های آزاده و مظلوم در سوگ شهادت ناجوانمردانه سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، رخت عزا به تن کرده، تا جایی که با شنیدن نام و یاد این شهید راه فی سبیل‌الله، بی‌اختیار ‌بغض گلویشان را می‌گیرد که مالک اشتر زمان خویش را از دست داده‌اند.

با این حال بهترین جمله در وصف و ستایش این شهید راه خدا را باید در منویات رهبری جستجو کرد که فرموده‌اند؛« خون پاک شهید سردار قاسم سلیمانی،‌ به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخته شد که سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، را داشت. او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره)  بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالیان بود.»

در نهایت باید یادآور کنیم؛ « یاران چه غریبانه رفتند از این خانه- هم سوخته شمع ما، هم سوخته پروانه.» همین ...

 انتهای پیام/ 60023/ر/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول