اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس‌من| ایجاد مراکز داخلی معتبر برای پذیرش مقاله در کشور

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید به دنبال تاسیس مراکز و موسسات معتبر با استاندارد‌های مشخص برای پذیرش مقالات باشیم که شاید کشور‌های دیگر هم در این زمینه از ما تبعیت کنند.

فارس‌من| ایجاد مراکز داخلی معتبر برای پذیرش مقاله در کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری » را  مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

خبرنگار فارس این مطالبه را از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده است.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بحث‌هایی در این رابطه در حضور وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صورت گرفته است،شاخص‌هایی که برای پذیرش مقاله در نظر گرفته شده است می‌تواند تغییر کند به گونه‌ای نیست که نتوان در آن تغییر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: برخی از موسسات بین‌المللی در حوزه پذیرش مقالات جایگاهی در دنیا برای خود کسب کرده‌اند که ما خواسته و ناخواسته از آن تبعیت می‌کنیم در حالی که می‌توانیم در داخل کشور ضوابط دیگری در نظر بگیریم.

میرزاده با تاکید بر اینکه قطعا یک دانشجو برای اینکه بتواند جایگاه علمی دکتری را کسب کند باید یافته‌های پژوهشی و مقاله داشته باشد و مسأله‌ای از کشور را حل کند،‌ یادآور شد: نمی‌توان فقط با چند نمره و گزارش ساده پژوهشی درجه دکتری را برای یک فرد در نظر گرفت.

* ایجاد مراکز داخلی معتبر برای پذیرش مقاله در کشور

وی در ادامه با بیان اینکه زمان آن رسیده است که شاخص‌های جدیدی در کشور برای پذیرش مقالات تعیین شود، خاطر نشان کرد: باید به دنبال تاسیس مراکز و موسسات معتبر با استاندارد‌های مشخص در کشور برای پذیرش مقالات باشیم که شاید کشور‌های دیگر هم در این خصوص از ما تبعیت کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مراکز داخلی که در کشور برای پذیرش مقاله ایجاد می‌شوند دارای استاندار‌د‌های بین‌المللی باشند و افرادی بتوانند مقاله‌ خود را در آنجا به چاپ برسانند که دارای مقالات کاربردی و برخورداری از سطح علمی بالا باشند، همچنین داورانی برای داوری این مقالات در نظر گرفته شوند که از تخصص بالا برخوردار باشند تا هر مقاله‌ای در آنجا چاپ نشود.

* در برخی از مراکز معتبر چاپ مقالات خرید و فروش مقاله صورت می‌گیرد

میرزاده با یادآور شدن اینکه وزارت علوم سالهاست چارچوبی برای چاپ مقالات در نظر گرفته است که تاکنون هم حاضر به تغییر و اصلاح آن نبوده اما به آن فکر می‌کند، اضافه کرد: غیر از موضوع تحریم که در زمینه چاپ مقالات برای دانشجویان مشکلاتی به وجود آورده است،‌ برخی از مراکز معتبر چاپ مقاله نه تنها در کشور ما بلکه در کشور‌های دیگر نیز برای ما مشکلاتی ایجاد کرده‌اند؛ چرا که در این مراکز خرید و فروش مقاله صورت می‌گیرد، چگونه یک دانشجو ممکن است سالها برای چاپ یک مقاله در نوبت باشد اما یک نفر در ۱ ماه می‌تواند مقاله خود را چاپ کند. 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد چاپ مقالات، خود را اسیر راهی کردیم که آنگونه هم که تصور می‌شود دارای اعتبار علمی نیست، پشت صحنه این مراکز نشان می‌دهد که کسانی خود را آلوده و مسیر آلوده را طی می‌‌کنند و موفق به چاپ مقاله می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول