اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

دی ماه سند افتخار مردم ری/ قیام تاریخی که غبار فراموشی گرفته

مردم انقلابی و شهیدپرور شهرری که در دی ماه ۱۳۵۷ چهار شهید تقدیم انقلاب کردند، در دی ماه ۱۳۹۸ نیز با تقدیم 6 شهید در جبهه‌های مختلف ثابت کردند که پای آرمان‌های امام(ره) و انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

دی ماه سند افتخار مردم ری/ قیام تاریخی که غبار فراموشی گرفته

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، مردم همیشه در صحنه و ولایی شهرری در ادامه حرکت‌های انقلابی خود، روز دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۵۷ که برای گرامیداشت شهدای مشهد، قزوین و کرمانشاه عزای عمومی اعلام شده بود، از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تا میدان شهرری بر علیه رژیم پهلوی تظاهرات کردند که با تیراندازی عوامل رژیم چهار نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۵۰ نفر مجروح شدند.

این حرکت مردم ری نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بود و در سرعت بخشیدن به فرایند پیروزی انقلاب نقش اساسی داشت، پس از آن نیز شهرری با تقدیم ۲۸۰۰ شهید دفاع مقدس پای انقلاب ایستاد و در صحنه‌های مختلف سیاسی و مذهبی ولایت‌مداری خود را به عرصه نمایش گذاشت.

پس از گذشت چهل سال نه تنها ذره‌‌ای از اراده مردم شهیدپرور ری کم نشده بلکه با گام‌های استوارتر هنوز هم در تقدیم شهدا پیشتاز هستند چنانکه شهادت ۱۵۷ شهید مدافع حرم گواه بر این ادعا است.

مردم ری که در دی ماه ۱۳۵۷ چهار شهید تقدیم انقلاب کردند، در دی ماه ۱۳۹۸ نیز با تقدیم 6 شهید در جبهه های مختلف، ثابت کردند که پای آرمان‌های امام(ره) و انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و با پشتیبانی از ولایت فقیه راه شهدا را ادامه می‌دهند.

شهرری که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کرده، کمترین سهم را از انقلاب برده است و همانگونه که در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، مدیریت شهری، زیست محیطی و سایر زمینه‌ها مظلوم واقع شده، شهدای ری نیز مظلوم هستند.

قیام مردم ری که باعث سرعت فرایند پیروزی انقلاب شد اکنون فراموش شده است و امروز کمتر کسی است که در مورد قیام ۱۸دی چیزی بداند و این ناشی از غفلت مسؤولان محلی و ملی و بی‌توجهی رسانه‌ها از این موضوع مهم تاریخی و انقلابی است که موجب شده تا حتی بسیاری از جوانان شهرری نیز اطلاعی در این باره نداشته باشند.

اما مردم ری به دنبال سهم خواهی از انقلاب نیستند و تنها مطالبه ای که دارند؛ دیدار با مقام معظم رهبری در سالروز قیام ۱۸دی است. خواسته ای که سالهاست از طرف مردم شهیدپرور و ولایتمدار ری مطرح شده اما نتیجه ای حاصل نشده است.

فرماندار سابق شهرستان ری و سایر مسؤولان بارها وعده هایی دادند که شرایطی فراهم کنند تا مردم ری نیز در روز ۱۹دی همراه با مردم قم با حضرت آقا دیدار داشته باشند اما این وعده تاکنون محقق نشده و امسال نیز به‌ رسم هر ساله عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدای 18 دی توسط خانواده‌های معظم شهدا و مسؤولان شهرستانی در قطعه 21 بهشت زهرا(س)انجام شد و بازهم این قیام تاریخی و شهدای پیشگامان انقلاب اسلامی فراموش می‌شوند تا 18 دی سال بعد.

با وجود همه بی‌مهری‌ها، مردم ری همیشه در همه صحنه‌های سیاسی، مذهبی و هرجا که لازم باشد حضور دارند و با تشییع باشکوه 6شهید سرافراز در ماه جاری، با امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و شهدا تجدید بیعت کرده و عهدی دوباره بستند.

مردم خداجوی شهرری روز گذشته در بدرقه شهید «وحید زمانی نیا‌» سنگ تمام گذاشتند و با حضور بی‌نظیر خود شکوهی وصف ناپذیر خلق کرده و صحنه‌های حیرت انگیزی در تاریخ به یادگار گذاشتند که نشانه قدرشناسی و عزم جزم آنها برای ادامه راه شهیدان بود.

شهید «وحید زمانی نیا‌» یکی از شهدای مدافع حرم شهرری و امینِ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود که در دی ماه جاری به شهادت رسیده و اگرچه متولد سال ۷۱ است و دوران دفاع مقدس را ندیده اما مانند جوانان دهه شصت تربیت یافته مکتب اسلام، انقلاب و ولایت است و در رکاب پرافتخارترین سردار مقاومت جان خود را تقدیم کرد.

اسامی شهدای شهرری که در دی ماه 98 در ملک ری تشییع شدند:
«محمدرضا رحمانی» شهید خلبان تشییع در 8 دی
«محمدجعفر حسینی» شهید مدافع حرم تشییع در 12 دی
«غلامحسین براتعلی» شهید جانباز دفاع مقدس تشییع در 12 دی
« حسن آقامراد » شهید جانباز دفاع مقدس تشییع در 15 دی
«وحید زمانی نیا‌» شهید همراه سردار سلیمانی تشییع در 17 دی
«مصطفی محمد میرزایی» شهید مدافع حرم تشییع در 17 دی

این شهدا ثابت کردند که سال 57 و 98 تفاوتی برای جوانان ری ندارد و پس از گذشت چهل سال هنوز هم با ایستادگی بر پای آرمان‌های انقلاب، خط سرخ شهادت را ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/گ2/ث40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول