اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

روستای بدون بیکار همدان/ «تحریم» نگاه‌ها را جلب «نگارخاتون» کرد

مردم روستای «نگارخاتون» فامنین که باید آن را «روستای بدون بیکار» نامید سال‌هاست تولید ادوات کشاورزی را به عنوان شغل اصلی خود برگزیده‌اند، اهالی آن معتقدند تحریم‌ها باعث شده توجه داخل به تولیدات این روستا جلب شود.

روستای بدون بیکار همدان/ «تحریم» نگاه‌ها را جلب «نگارخاتون» کرد

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ چندی پیش شنیدم یکی از روستاهای شهرستان فامنین به نام «نگارخاتون» بدون بیکار است، خبری که در شرایط فعلی بسیار خوشحال‌کننده است. بدون تردید اشتغال پایدار به عنوان ارزشمندترین اتفاق جامعه است، اشتغالی پایدار که رونق تولید را در پی دارد و پیام مقام معظم رهبری را محقق می‌کند.

بدون تامل برای درج گزارش به همراه گروه فیلمبرداری و عکاس خبرگزاری راهی نگارخاتون شدیم، تقریبا یک ساعتی در راه بودیم تا به فامنین و این روستای شگفت‌انگیز که هر لحظه برای دیدارش بیشتر ذوق‌زده می‌شدم، برسیم، به ویژه اینکه بارش برف چندبار سفرمان را به تأخیر انداخت. اسم روستا دلنشین بود و در مسیر بحث و بررسی درباره آنچه انتظارمان را می‌کشد بین همکاران ساری و جاری بود، همه تحسین می‌کردند.

اهالی یک روستا بدون آنکه در انتظار دولت و مسؤولان بنشینند، تولید را محقق و واحد تولیدی راه‌اندازی کردند، به طوری که اهالی از روستا مهاجرت نکردند و همچنان در زادگاه خود به تولید و اشتغال می‌پردازند.

به راستی اهالی قدرشناسی هستند

روستای «نگارخاتون» با وسعت یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از توابع شهرستان فامنین است، این روستا بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت و ۶۰۰ خانوار دارد.

«نگارخاتون» روستای صنعتی به حساب می‌آید و اغلب اهالی روستا مشغول تولید و صنعتگر هستند، بیش از ۶۰ واحد تولیدی در این روستا در کنار واحد‌های مسکونی اهالی راه‌اندازی شده که مردم  ادوات کشاورزی تولید می‌کنند.

در هر کارگاه پنج یا ۶ نفر از جوانان روستا که تحصیلکرده‌ نیز هستند، مشغول به کار شدند با بررسی میدانی متوجه شدیم از قدیم‌الایام اهالی این روستا فنی بودند و عاشقانه به تولید می‌پرداختند.

ناگفته نماند چند سالی است اغلب اراضی کشاورزی «نگارخاتون» و دیگر روستاهای مجاور نیروگاه شهیدمفتح امکان کشت محصول کشاورزی را ندارند، چراکه سطح آب‌های زیرزمینی این مناطق به دلایل مختلف پایین و پایین‌تر رفته و در نتیجه باعث ایجاد فروچاله شده و اراضی کشاورزی به شوره‌زار تبدیل شده است.

بدیهی است اهالی این مناطق از طریق کشاورزی نمی‌توانند امرارمعاش کنند اما فکر اقتصادی اهالی روستای نگارخاتون از ۳۰ سال گذشته که تولید را در روستا آغاز کرده‌اند، آنها را آواره شهرهای بزرگ نکرده و از این نظر قابل تحسین است.

بالاخره به روستا رسیدیم، ابتدا به سراغ دهیاری روستا که تقریباً نخستین ساختمان داخل روستا بود رفتیم، مردی جوان و پویا انگار جوان‌گرایی در همه ابعاد مد نظر اهالی این روستاست.

باب گفت‌وگو را با دهیار جوان باز کردیم که او از نقاط قوت و گله‌مندی اهالی روستا گفت.

دهیار «نگارخاتون» می‌گوید: یکی از نقاط قوت روستا وجود کارگاه‌های صنعتی است که بیش از ۹۰ درصد جوانان روستا در این کارگاه‌ها مشغول به کار شدند این مهم روستای «نگارخاتون» را از دیگر روستاهای منطقه متمایز می‌کند.

مصطفی ربانی درباره واحدهای تولیدی این روستا اضافه می‌کند: ۳۰ سال پیش اهالی روستا اقدام به راه‌اندازی واحد تولیدی کرده‌اند و این امر امروز برای جوانان روستا به یک الگو تبدیل شده است.

او در ادامه به حمایت مسوولان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: خوشبختانه فرمانداری و بخشداری حمایت‌های لازم را از صنعتگران روستا دارند البته صنعتگران روستا تقاضا دارند در مورد اخذ وثیقه‌های بانکی به منظور دریافت تسهیلات بیش از پیش حمایت شوند و بانک‌ها روند این امر را تسهیل کنند.

صنعتگران روستا تقاضا دارند در مورد اخذ وثیقه‌های بانکی به منظور دریافت تسهیلات بیش از پیش حمایت شوند و بانک‌ها روند این امر را تسهیل کنند.

این دهیار جوان تأمین برق را یکی از مشکلات روستا اعلام می‌کند و می‌گوید: در تمام نقاط روستا امکان استفاده از برق سه‌فاز وجود ندارد و برخی از کارگاه‌ها در این زمینه دچار مشکل هستند.

 او از مسؤولان درخواست حمایت دارد چراکه معتقد است وجود این کارگاه‌های صنعتی روستای «نگارخاتون» را مهاجرپذیر کرده و جوانان کوچ‌کرده از روستا مجدد به روستا برمی‌گردند و در این کارگاه‌ها مشغول می‌شوند.

در حال حاضر واحدهای تولیدی مستقر در روستا بیش از ۲۰۰ شغل پایدار ایجاد کرده‌اند. روستای «نگارخاتون» ظرفیت لازم برای افزایش کارگاه‌های تولیدی را دارد به طوری که اگر برنامه‌ریزان حمایت لازم و منطقی را از این روستا به عمل آورند، اهالی می‎توانند بستر اشتغال جوانان در روستاهای دیگر و منطقه را ایجاد کنند.

ربانی به احداث ناحیه صنعتی فامنین نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: خارج از روستا ناحیه صنعتی فامنین در حال احداث است اما صنعتگران روستا برای انتقال واحد تولیدی به این ناحیه رغبتی ندارند چراکه توان پرداخت قیمت اعلام شده به ازای هر متر مربع از این منطقه صنعتی را ندارند.

دهیار جوان روستای نگارخاتون اضافه می‌کند: زمین این ناحیه صنعتی به صورت رایگان از سوی روستا اهدا شده است بنابراین صنعتگران انتظار دارند مبالغ کمتری از اهالی روستا برای خرید واحدهای صنعتی  اخذ شود.

زمین این ناحیه صنعتی به صورت رایگان از سوی روستا اهدا شده، بنابراین صنعتگران انتظار دارند مبالغ کمتری از اهالی روستا برای خرید واحدهای صنعتی  اخذ شود.

این تعلل در انتقال کارگاه‌ها در حالی است که وجود کارگاه‌های صنعتی در روستا با آلودگی صوتی همراه است و انتقال این کارگاه‌ها به ناحیه صنعتی حائز اهمیت است.

 

 

در ادامه به سراغ کارگاه‌های تولیدی رفتیم، کارگا‌ه‌هایی که به لطف خدا و همت روستاییان سرپا هستند و فعال؛ صدای دستگاه‌ها و حرکت ابزارها به گوش می‌رسد.

کارگاه اول

رضا عاشوری مدیر کارگاه «سینا محور» نگارخاتون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید:

این کارگاه تولیدی از سال ۷۲ راه‌اندازی شده و در آن ادوات کشاورزی تولید می‌شود، گاردان‌های ماشین‌آلات کودپاش و خرمن‌کوب را تولید می‌کنیم در این کارگاه ۶ نفر به صورت مستقیم و بالغ بر ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم شاغل هستند چراکه کارگاه تولیدی ما مشاغل جانبی زیادی دارد.

تولید اداوت کشاورزی همیشه بازار و مشتری دارد و خوشبختانه در فراز و نشیب‌های بازار نیاز به تولید این اداوت حس می‌شود بنابراین ما هم با انرژی بیشتر نسبت به قبل این مسیر را ادامه می‌دهیم، اکثر مواد اولیه تولیدات ما نیز در کشور یافت می‌شود و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

اراضی کشاورزی و آب به میزان کافی در دسترس روستا نیست بنابراین باید به فکر تولید بر اساس نیاز روز جامعه می‌بودیم.

از همان دوران تحصیل در مقطع ابتدایی به فکر تولید بودم و دوست داشتم یک تولیدی باکیفیت راه‌اندازی کنم، پس از راه‌اندازی کارگاه از سال ۷۲ هر روز با فکر بهتر شدن تولیدات راهی کارگاه شدم همچنین ایده اکثر تولیدات این کارگاه از خودمان است بیش از ۷۰ درصد ادوات را بر اساس خلاقیت تولید می‌کنیم و کپی‌برداری نشده است.

پس از راه‌اندازی کارگاه از سال ۷۲ هر روز با فکر بهتر شدن تولیدات راهی کارگاه شدم 

در سراسر کشور مشتری داریم و به فروش تولیدات می‌پردازیم امروز اغلب مشتریان شرکت‌های بزرگ تولیدی هستند که ادوات لازم را از ما خریداری می‌کنند.

او درباره توسعه کارگاه تولیدی خود می‌گوید:

برای توسعه کارگاه و راه‌اندازی فازهای دیگر مشکل فضا داریم در صورت انتقال کارگاه به ناحیه صنعتی فامنین این کارگاه ظرفیت افزایش تولید و افزایش اشتغالزایی تا ۲۰ نفر را دارد.

در حال حاضر خط تولید تعدادی از ادوات را به دلیل محدودیت فضا متوقف کردیم، فضا بیشتری حدود ۲ یا سه هزار متر مربع برای توسعه تولیدات ادوات کشاورزی نیاز داریم.

این تولیدکننده با همکاران خود در کارگاه بسیار دوست و همراه است به طوری که برای تهیه ماشین به کارکنان که همگی بومی هستند وام اعطا کرده و ماهانه مبلغی به عنوان قسط از حقوق آنها کسر می‌کند. در واقع فضای کار در کارگاه‌های روستای نگارخاتون صمیمی و دوستانه است.

 

کارگاه دوم

تقی عاشوری مدیر کارگاه تولیدی قطعات کشاورزی در انواع مختلف و کاربری‌های متفاوت است، در این کارگاه پنج جوان از روستای نگارخاتون مشغول هستند.

از دوران کودکی به تولید و ساخت قطعات علاقمند بودم و امروز نیز عاشقانه اغلب ماشین‌آلات کارگاه را خودم ساختم و توانایی تولید بیش از ۲۰۰ نوع قطعه را دارم.

این تولیدکننده با گله مندی می‌گوید:

محیط کارگاهی ما بسیار کوچک است و روزانه برای آغاز تولید در مضیقه قرار می‌گیریم، در روستا زمین داریم اما نهادهای ذیربط مجوز تغییر کاربری نمی‌دهند، از نهادهای دولتی گله‌مندم و گاهی معتقدم چوب لای چرخ تولید می‌گذارند؛ کارگاه‌های نگارخاتون ظرفیت توسعه و فازبندی را دارد اما متاسفانه با مشکل جدی فضا روبرو هستیم.

بازار تولیدات این کارگاه در طول سال برقرار است و در سراسر کشور مشتری داریم  اما دو نکته از توسعه این واحد تولیدی جلوگیری می‌کند مورد اول زمین برای احداث سوله‌ای بزرگ و مورد دوم اعتبار لازم به منظور توسعه است.

اگر مبالغ هنگفت وام به ما اعطا کنند مثمر ثمر واقع نمی‌شود چراکه زمین لازم جهت راه‌اندازی سوله در اختیار ما نیست به علاوه اینکه ناحیه صنعتی فامنین نیز آماده به کار نیست.

اگر مبالغ هنگفت وام به ما اعطا کنند مثمر ثمر واقع نمی‌شود چراکه زمین لازم جهت راه‌اندازی سوله در اختیار ما نیست بعلاوه اینکه ناحیه صنعتی فامنین نیز آماده به کار نیست.

زمین این ناحیه صنعتی اهدایی از سوی روستا است در حالی که مسوولان به ازای هر متر مربع از این ناحیه صنعتی را یکصدهزار تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند از طرفی خدماتی که تولید نیاز دارد نیز در این ناحیه ایجاد نشده است.

اغلب سوله‌های واحدهای تولیدی در «نگارخاتون» مجاور منازل مسکونی احداث شده و تمام وقت در شبانه روز مشغول به تولید و ایده‌پردازی در زمینه قطعات هستند.

قوانین سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست نیز در برخی از موارد دست و پا گیر صنعت می‌شود در حالی که سازمان‌های دولتی باید حامی اشتغال و تولید باشند.

کارگاه‌های تولید ما برای اهالی روستا و همسایه‌ها آلاینده‌های صوتی به همراه دارد.

او همکاری ادرات دولتی برای تسهیل روند تولید را رضایت‌بخش نمی‌داند و ادامه می‌دهد: برای تهیه برق سه فاز چندین بار به اداره برق مراجعه کردم و در نهایت با هزینه شخصی تیر برق مورد نیاز را به اطراف کارگاه منتقل کرده‌اند، امیدوارم گذرتان به ادارات دولتی بیفتد تا بدانید چه قدر سخت است.

 

محمود عاشوری مدیر کارگاه «نگارپلاست»‌ در روستای «نگارخاتون» مشغول تولید قطعات تراکتور است.

کارگاه سوم

این تولیدکننده می‎گوید: در سال‌های گذشته در تهران مشغول به کار بودم اما به خاطر زادگاهم به روستا برگشتم و کارگاه تولیدی راه‌اندازی و بیش از ۱۰ نفر مشغول به کار شدند.

در تهران تولید را با یک دستگاه آغاز کردم در حالی که کارگاه ما امروز در روستا مجهز به ۱۵ دستگاه ماشین آلات صنعتی است و به صورت خانوادگی همراه همسر و فرزندانم مشغول به تولید هستیم.

از اداراتی مثل امور مالیاتی گلایه‌مندم چراکه کارگاه‌های مستقر در روستا نباید مالیات پرداخت کنند در حالی که سالانه سه تا چهار میلیون تومان مالیات برای هر واحد تولیدی در نظر می‌گیرند، این میزان مالیات متناسب با درآمد واحدهای تولیدی نیست امروز تولید به دلیل شرایط سخت کشور با مشکلاتی روبرو است.

روستای «نگارخاتون» در زمینه ادوات کشاورزی خوشه صنعتی محسوب می‌شود اما تاکنون این خوشه ثبت نشده و در اولویت هشتم قرار دارد، از مسوولان امر انتظار داریم خوشه صنعتی «نگارخاتون» به ثبت برسد.

چندین جلسه پیگیر ثبت خوشه صنعتی بودیم اما تاکنون نوبت به ما نرسیده است، با ثبت این خوشه تعداد بیشتری واحد تولیدی در روستا احداث می‌شوند و کارگاه‌های فعلی نیز توسعه می‌یابند در حال حاضر سالانه چندین کارگاه به روستا اضافه می‌شوند.

چندین جلسه پیگیر ثبت خوشه صنعتی بودیم اما تا کنون نوبت به ما نرسیده است،  با ثبت این خوشه تعداد بیشتری واحد تولیدی در روستا احداث می‌شوند و کارگاه‌های فعلی نیز توسعه می‌یابند در حال حاضر سالانه چندین کارگاه به روستا اضافه می‌شوند

 

از زمانی که تحریم‌های ظالمانه به کشور تحمیل شد بازار ما خیلی بهتر شده است در واقع تحریم یک فرصت برای تولید داخل محسوب می‎شود، به دلیل نوسانات ارز تقاضا برای اجناس داخلی افزایش یافته است، همچنین مواد اولیه‌ای مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین می‌کنیم.

اهالی روستای «نگارخاتون» از سال‌های بسیار دور مشغول تولید بودند؛ در برهه‌ای، اهالی مشغول فرشبافی بودند و امروز کارگاه صنعتی دارند، کشاورزی نیز در روستا به دلیل نبود آب کافی از رونق افتاده و اهالی روستا اغلب مشغول فعالیت‌های صنعتی هستند.

 

روستای «نگارخاتون» از روستاهای به نام استان همدان است و آوازه این روستا در سراسر کشور پیچیده است.

اهالی روستا نمادی از توانمندی و موفقیت هستند که در راستای رونق تولید گام‌های استوار برداشته و امیدوارنه ادامه می‌دهند، به امید روزی که همه ایران سراسر تولید، اشتغال و رونق ایجاد شود.

___________

سولماز عنایتی

___________

انتهای پیام/89033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول