اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

باید از منیت‌ها عبور کنیم

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه کشور ما دارای نیروی انسانی خوبی است که این حادثه تلخ اخیر هم روشن کرد که چه تعداد از نیروهای انسانی ما از کشور خارج شده‌اند، گفت: با منابع عظیم و متعدد انرژی در ایران و نیروی انسانی و دانش و تجهیزات خودمان می‌توان پیشرفت کرد.

باید از منیت‌ها عبور کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حمیدرضا طیبی ظهر امروز در همایش واقعه ۲۷ دی دانشگاه تبریز اظهار کرد: لزوم حل مشکلات کشور داشتن علم، فن و به‌روزرسانی اقتصاد است.

اختلافات سیاسی یکی از عمده مشکلات کشور است

وی با بیان اینکه شاید هر شب موفقیت‌هایمان را در رسانه‌ها بینیم ولی همچنان این سوال پیش می‌آید  که چرا هنوز دچار مشکلاتی هستیم، گفت: معتقد هستم که اختلافات سیاسی یکی از عمده مشکلات کشور بوده و ما نمی‌توانیم بر سر مسائل اساسی کشور به توافق برسیم و برای آن برنامه‌ریزی جامع و دراز مدتی تدوین کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کل کشور با تاکید بر اینکه این عارضه‌ای است که گریبان‌گیر کشور شده و حل آن نیازمند هماهنگ عمل کردن ارگان‎هاست، افزود: باید از منیت‌ها عبور کرده و وحدت نظر داشته باشیم.

وی به اهمیت توسعه علمی و فناورانه در پیشرفت کشور و مشکلاتی که بر سر راه آن است، اشاره و افزود: غربی‌ها با توسعه علمی و فناورانه به اقتدار نظامی و اقتصادی رسیده‌اند و حتی از آن برای استعمار مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از کشورها استفاده کرده‌اند.

طیبی ابراز کرد: کشورهای پیشرفته با توسعه علمی توانسته‌اند تا حاکمان از جلوگیری، دسترسی به  فناوری و جذب نخبگان پیش ببرند به طوریکه کشور ما هم شامل این موضوع می‌شود.

وی با استناد به فرمایش رهبر کبیر انقلاب مبنی بر اینکه «اگر بخواهیم، می‌توانیم» توضیح داد: این سخن امام راحل  بر ایجاد اراده و خودباوری در نسل جوان و به ویژه نسل جوان دانشگاهی تاکید شده است به‌طوریکه دانشجویان شهید ۲۷ دی‌ماه کاری کردند تا ثابت کنند که کشور ما هم می‌تواند شاهد توسعه توان علمی و دفاعی باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه  ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی یکی از راه‌های توسعه علمی است، گفت: قبلا جهاد سازندگی مسوول توسعه عمرانی در کشور بود و آن زمان این ایده مطرح شد که با ایجاد جهاد دانشگاهی، فعالیت‌های علمی و فناورانه توسعه پیدا کند و توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های مهارتی این نهاد انقلابی با آغاز فعالیت آن در ۱۶ مرداد ۵۹ در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه خیلی زود جنگ شروع شد و نهادی که بدنه آن را نیروهای انقلابی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دادند، توانمندی خودشان را به بدنه لجستیک جنگ اختصاص دادند.

طیبی در ادامه به مهم‌ترین اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: کار ارزنده شهید ستاری در بازسازی سیستم‌های الکترونیکی هواپیماهای اف 5، طراحی بالن‌های هوایی به عنوان پدافند غیرعامل، رمزگشایی  دستگاه بی‌سیم ارتش عراق، ساخت بردزل‌های کنترل از راه دور و ساخت انواع خمپاره‌ها و تامین تجهیزات یدکی برای تجهیزات به غنیمت گرفته شده، از جمله این اقدامات مهم است.

وی تصریح کرد: در حوزه پزشکی اثبات کردیم که نه تنها توان حرکت در مرز علم را داریم، حتی می‌توانیم علم را به فن تبدیل کنیم و حرفی نو برای گفتن داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی فعالیت‌های موفقیت‌آمیز در حوزه سلول‌های بنیادی را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد:در رابطه با تحقیقات انجام گرفته در خصوص بیماری پارکینسون که فاز حیوانی را طی کرده و فاز بالینی آن نیز با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد فاز بالینی می‌شود، از کارهای ارزشمند این نهاد است.

وی اضافه کرد: در حوزه فنی مهندسی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع هم کارهای بسیاری توسط جهاد دانشگاهی انجام گرفته است.

مدیران اجرایی نباید تغییر کنند

طیبی با تاکید بر اینکه اغلب برنامه‌ریزی‌ها و مدیران را عوض می‌کنیم در حالیکه نباید  مدیران اجرایی عوض بشوند، افزود: باید بحران‌ها را جدی بگیریم زیرا نخبگان علمی کشور خودشان را ملزم به تحقق آرمان‌های شهدا می‎دانند، از این‌رو  امید است، بتوانیم در مورد مسائل علمی به توافق رسیده و با چند برنامه پنج‌ساله، کشور را به حد مطلوبی از توسعه برسانیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در پایان یادآور شد: جهاد دانشگاهی جزئی از دانشگاه بوده و افتخار می‌کنیم در خدمت توسعه دانشگاه هستیم.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول