اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

40 درصد متقاضیان کسب مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: ظرف 40 سال تمام جهت گیری ما معطوف به این بود که ارزش‌ یعنی رفتن به دانشگاه‌ و کسب مدرک است این در حالی است که امروزه 40 درصد از مراجعین ما برای کسب مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

40 درصد متقاضیان کسب مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای صبح امروز در نخستین جلسه شورای مهارت خوزستان که با حضور معاون رئیس کمیته امداد امام خمینی(رض) کشور، استاندار خوزستان و برخی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، اظهار کرد: در کشوری که با وجود تمام قابلیت‌ها از چالش بیکاری به عنوان ابرمشکل صحبت می‌شود بخشی از  این مشکلات به ما برمی‌گردد چرا که نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم .

وی افزود: ظرف 40 سال تمام جهت گیری ما معطوف به این بود که ارزش‌ یعنی رفتن به دانشگاه‌ و کسب مدرک است این در حالی است که امروزه 40 درصد از مراجعین ما برای کسب مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: این نشان می‌دهد نظام آموزشی و تربیتی ما به تربیت افراد ماهر و مهارتی که به اشتغال منجر شود منتج نمی‌شود و به این مقوله به شکل جدی پرداخته نشده است.

اوسط هاشمی گفت: در سال 96 دولت و مجلس شورای عالی مهارت را مصوب کردند و در برنامه ششم توسعه الزاماتی را برای آن در نظر گرفتند که بر اساس آن 50 درصد نظام آموزش و پرورش رسمی کشور باید به سمت ارتقاء مهارت آموزشی دانش‌آموزان و 30 درصد جهت‌گیرهای وزارت علوم نیز به سمت مهارت آموزی دانشجویان حرکت کند.

در جامعه ما تمام ارزش به مدرک داده شده است

وی با تاکید بر اینکه باید از تمرکز نگاه‌ها را از پیدا کردن  اشغال در حوزه حکومت دوری کنیم، عنوان کرد: در جامعه ما تمام ارزش به مدرک داده شده است حال این مدرک تا چه میزان  در جهت فعال نگاه داشتن انسان در اداره مملکت موثر بوده است؟

اوسط هاشمی با بیان اینکه فقر، حاشیه نشینی، بالا رفتن سن ازدواج، بیکاری، طلاق و... ادبیات درستی نیست که بخواهیم از آن‌ها استفاده کنیم، گفت: ما کشور فقیری نیستیم که از فقر صحبت کنیم و به نظر می‌رسد فقط نیار است در برخی بخش ها بازنگری کنیم.

وی بیان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای چهار عنصر به عنوان سرمایه ملی در اختیار دارد که این چهار عنصری که می‌توانند به اشتغال اعتبار بدهند و زمینه حضور ما را  در بازارهای جهانی فراهم کند باید از  استانداردهای  آموزشی برخوردار باشند.

اوسط هاشمی افزود: و کدهای این استانداردها  باید با استاندارد سازمان‌هایی مانند یونسکو، ایسکو، سازمان جهانی مهارت و.. که عضو آن هستیم سازگار و متناسب باشد.

خوزستان پایلوت سنجش مهارت قرار بگیرد

وی «سنجش مهارت» را نکته دوم از چهار عنصر برشمرد، و افزود: استان خوزستان به دلیل برخورداری از تمام ظرفیت های استانی و ملی شایسته این است  که پایلوت سنجش مهارت قرار بگیرد و ادعای این را داشته باشد که نظام مهارت را افزایش و بر اساس آن به تولید بهینه و با کیفیت دست پیدا کند.

اواسط هاشمی از «آزمون» به عنوان نکته سوم چهار عنصر آموزشی یاد کرد، و گفت:  بر پایه آزمون می‌توان سنجش و برپایه آن  به استاندارهای آموزشی و گواهینامه مهارت قابل ترجمه جهانی دست پیدا کرد.

مهارت شاه‌کلید رفع بیکاری است

در ادامه این جلسه حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با بیان اینکه مهارت آموزی شاه کلیدی برای رفع بیکاری در کشور است، اظهار کرد: بخش عمده ای که بیکار نام دارند مهارت ندارند اما  اگر جایگاه مهارت آموزی به صورت مشخص پررنگ شود دیگر شاهد قشر بیکار در کشور نخواهیم بود.

وی افزود: چنانچه ظرفیت های تولیدی کشور به فعلیت برسند در این صورت کشور به 70 میلیون نفر نیروی کار نیاز دارد در حالی که با حدود 30 میلیون نفر نیروی کار در کشور اما مشکلی به نام بیکاری را در کشور مطرح می‌کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشورگفت:  بسته به تعریفی که از بیکاری می‌شود وجود 3 تا 6 میلیون نفر بیکار به عنوان یک معضل مطرح می‌شود یعنی کشوری که 30 تا 40 میلیون نفر نیروی کار کم دارد اما بحران بیکاری را مطرح می‌کند.

 عبدالملکی با بیان اینکه اصل مساله‌ای که در کشور وجود دارد مربوط به فضای کسب و کار است، عنوان کرد: در مرحله بعدی مربوط به مهارت‌های کار است و بخش عمده ای که بیکار نام دارند از  مهارت برخوردر نیستند در حالی که  اگر جایگاه مهارت آموزی پررنگ شود دیگر شاهد قشر بیکار در کشور نخواهیم بود.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری به اشتغالزایی با رعایت الگوی چارچوب ایرانی ـ اسلامی گفت:  اشتغالزایی برای محرومان کار سختی است  و کشور ما یکی از معدود کشورهای اسلامی است که برنامه مدونی برای اشتغالزایی محرومان تدوین نکرده است.

خروج 700 هزار نفر مددجو از مجموعه کمیته امداد

عبدالملکی با بیان اینکه از سال 90 تا 96 یک پنجم اشتغال کشور و در سال گذشته یک سوم اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد شده است، عنوان کرد:  در سال گذشته نیز برای  148 هزار  فرصت شغلی برنامه‌ریزی و برای دریافت تسهیلات 2 هزار و 500 میلیارد تومان طرح به بانک ها ارائه شد که بخشی از آن پرداخت شده است.

وی بیان کرد:  در زمینه فقرزدایی  حدود 700 هزار خانواده خودکفا  و از تحت پوشش بودن کمیته امداد خارج شدند که این رویداد سبب صرفه‌جویی  هزار و 100 میلیارد تومان در هزینه های عمومی کشور شد.

در پایان این جلسه، تفاهم نامه‌ای ما بین اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، کمیته امداد امام خمینی و شهرداری اهواز منعقد شد.

 این تفاهم نامه به منظور توانمندسازی 300 نفر از مددجویان کمیته امداد و اجرای طرح تکفیک زباله از مرکز مدیریت شهری و با هدف ایجاد اشتغال خواهد بود.

در این زمینه شهرداری اهواز آمادگی خود را جهت فراهم کردن حدود  300 نقطه شهر اهواز را به منظور اجرایی شدن این طرح مهیا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول