اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

ماجرای کسر 700 هزار تومان از حقوق دانشجومعلمان/ گران‌ترین غذاهای دانشجویی

تعدادی از دانشجومعلمان با حضور در خبرگزاری فارس به تشریح ماجرای کسر 700 هزار تومان از حقوق‌شان پرداختند و بر حذف این روند تأکید کردند.

ماجرای کسر 700 هزار تومان از حقوق دانشجومعلمان/ گران‌ترین غذاهای دانشجویی

خبرگزاری فارس ـ مریم عابدینی: موضوع کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان موضوعی است که این روزها در محافل دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

دانشجومعلمان می‌گویند «متأسفانه چند سالی است که دانشگاه فرهنگیان به بهانه‌های مختلف نیمی از حقوق دانشجومعلمان را بر می‌دارد و در ازای آن ضعیف‌ترین امکانات رفاهی و آموزشی را در اختیارشان می‌گذارد که مشکلات فراوانی را برای معلمان آینده به وجود آورده است».

تعداد کثیری از دانشجومعلمان نیز با ایجاد پویشی در سامانه «فارس من» با عنوان «لغو کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان» خواستار پیگیری این موضوع از طریق رسانه خبرگزاری فارس شدند.

در همین راستا از تعدادی از این دانشجومعلمان دعوت شد تا در خبرگزاری فارس حضور پیدا کنند و دلایل‌شان را در خصوص کسر 45 درصد از حقوقشان و لغو این مصوبه مطرح کنند.

در این نشست رضا شیبانی، محسن فتح‌الهی آرانی، علی ذوقی، محمد حسین عمادی و سیدعلی‌اصغر امینی دانشجویان رشته علوم‌تربیتی ورودی 96 دانشگاه فرهنگیان و فاطمه تقوایی دانشجوی تربیت‌بدنی ورودی 95 دانشگاه فرهنگیان حضور داشتند.

فتح‌الهی: وقتی قانون پنجم توسعه تصویب شد، مقرر شد مسائل مالی دانشگاه فرهنگیان در هیأت امنا تصویب شود و در سال 91 و در جلسه هیأت امنا تصمیم‌گیری شد که از مبلغ واریزی آموزش و پرورش برای دانشجومعلمان 10 درصد برای خوابگاه و 35 درصد برای تغذیه دانشجومعلمان و امور رفاهی آنها هزینه شود.

بزرگ‌ترین اشتباه بود که مسأله مالی دانشجومعلمان را به هیأت امنا دادند

به نظرم این بزرگ‌ترین اشتباه بود که مسأله مالی دانشجومعلمان را به هیأت امنا دادند. البته آن موقع حقوق‌ها کم بود، اما با این حال 45 درصد از حقوق آنها کم می‌شد. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان 67 هزار دانشجو دارد و حقوق‌ها افزایش پیدا کرده است اما باز هم 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان کسر می‌شود.

از سوی دیگر تنها دانشگاه دولتی هستیم که سرانه غذایی به ما تعلق نمی‌گیرد چرا که صندوق رفاه دانشجویی به دانشگاه‌ها مبلغی را به عنوان سرانه غذایی دانشجویان پرداخت می‌کند و کمتر از یک چهارم آن به دانشگاه فرهنگیان داده می‌شود و دانشگاه نیز می‌گوید ردیفی برای سرانه تغذیه و رفاه نداریم.

البته در حال حاضر دانشجویانی که از خوابگاه و تغذیه استفاده می‌کنند، 45 درصد از حقوق‌شان کسر می‌شود و دانشجویان ترددی 25 درصد از حقوق‌شان کسر می‌شود.

شیبانی: دانشگاه فرهنگیان می‌گوید پولی که از دانشجویان می‌گیرد را صرف تغذیه، خوابگاه و رفاه دانشجویان می‌کند و ردیف بودجه‌ای که دارد برای خرید تجهیزات و هزینه‌های دیگر است. در گذشته هر مرکزی از دانشجویان خود پول 45 درصد را اخذ می‌کرد و در همان مرکز هزینه می‌شد اما جدیداً سازمان مرکزی این پول را می‌گیرد و سپس بین پردیس‌ها توزیع می‌کند که به نظر می‌آید عادلانه نیست.

فتح‌الهی: حقوق دانشجومعلمان در حال حاضر یک میلیون و 563 هزار تومان است و اکنون حساب کنید که 45 درصد آن چقدر می‌شود؟

شیبانی: از حقوق دانشجویان ترددی 390 هزار تومان و از حقوق دانشجویان خوابگاهی 703 هزار تومان کسر می‌شود. مسأله دیگر این است که قبلاً کسر این مبلغ به صورت 7.5 ماه بود و از فروردین امسال و بر اساس مصوبه هیأت امنا 9 ماه شده است.

فتح‌الهی: در تابستان هم 10 درصد از حقوق دانشجویان کم می‌شود، در حالی که از هیچ یک از خدمات رفاهی و یا آموزشی استفاده نمی شود، در واقع ده درصد بابت هیچ هر ماه تابستان از احکام دانشجومعلمان کسر می‌شود.

شیبانی: ما اردیبهشت ماه در جلسه‌ای که آقای امیرآبادی نماینده مجلس و آقای خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در قم داشتیم، موضوع کسر شهریه دانشجویان بومی از 45 درصد به 25 درصد و همچنین بازگشت مدت زمان کسر حقوق دانشجویان از 9 ماه به 7.5 ماه مطرح شد که قرار شد، پیگیری کنند.

فتح‌الهی: آقای امیرآبادی نامه زده بود که این موارد پیگیری شود در آن نامه مصوبه کاهش 45 درصد به 25 درصد و کاهش 9 ماه به هفت و نیم ماه مطرح شده است ولی دانشگاه فرهنگیان جوابی نداده است البته آن زمان بخشنامه این بود که از همه دانشجویان 45 درصد کسر شود و فرقی بین دانشجومعلمان خوابگاهی و ترددی نبود.

ذوقی: معتقدم اگر 45 درصد را از حقوق دانشجومعلمان کم می‌کنند، شفاف‌سازی کنند که بابت چه فعالیت‌هایی این وجوه هزینه می‌شود.

البته نکته دیگری نیز برای ما ابهام‌برانگیز است و آن نیز این است که چرا در دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی که آنها نیز معلم پرورش می‌دهند با دانشگاه فرهنگیان فرق می‌گذارند؛ به آنها سرانه غذایی پرداخت می‌شود و غذا و خوابگاه را خودشان هزینه می‌کنند که البته هزینه آن بسیار کم است.

فتح‌الهی: خوابگاه دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 200 هزار تومان می‌شود و واقعاً با هزینه خوابگاه ما قابل قیاس نیست. هزینه هر پرس غذایی که در آنجا سرو می‌شود از هزار و پانصد تومان تا دو هزار تومان است. اما در دانشگاه فرهنگیان هزینه‌های به مراتب بیشتر و کیفیتی به مراتب پایین‌تر در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

استدلال مسؤولان این است که شما کارمند حساب می‌شوید پس سرانه غذایی دانشجویی به شما تعلق نمی‌گیرد و این در حالی است که اگر بخواهیم وام بگیریم به ما می‌گویند شما دانشجو هستید و هنوز کارمند نشده‌اید

مگر وظیفه مشابهی بین دانشجومعلم تربیت دبیر رجایی و دانشگاه فرهنگیان نیست؟ پیشنهاد  ما این است که ما نیز بتوانیم از سامانه، غذایمان را بخریم و قرار نباشد که بین آن کسی که غذا نمی‌خورد و آن کسی که غذا می‌خورد فرقی نباشد.

استدلال مسؤولان این است که شما کارمند حساب می‌شوید پس سرانه غذایی دانشجویی به شما تعلق نمی‌گیرد و این در حالی است که اگر بخواهیم وام بگیریم به ما می‌گویند شما دانشجو هستید و هنوز کارمند نشده‌اید.

شیبانی: در مورد عیدی نیز به ما می‌گفتند شما دانشجو هستید و به شما عیدی تعلق نمی‌گیرد البته موضوع عیدی بالاخره آن طور که پیگیری‌ها نشان می‌دهد حل شده است.

فتح‌الهی: برای رتبه‌بندی نیز به ما می‌گویند شما دانشجو هستید و رتبه‌بندی مشمول شما نمی‌شود اما در هنگام سرانه دادن عنوان می‌شود که دانشجو نیستید.

امینی: به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اعضای تشکل‌ها و جمعی از نخبگان دانشجویی در 15 آبان 82 اشاره می‌کنم که فرمودند: «بدنه‌ دانشجویی هم به‌طور غالب انسانهای معتقدی هستند؛ اما من می‌خواهم غالب یا بیش از غالب بدنه‌ دانشجویی کشور، مجموعه‌ای متعهد و دارای احساس مسؤولیت نسبت به آرمانهای دانشجویی باشند. یکی از این آرمانها مسأله‌ علم است؛ دومی عدالتخواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادیخواهی است».

 برخی مواقع دانشجو نمی‌خواهد از غذا یا خوابگاه استفاده کند اما باید این پول را پرداخت کند

 ما دانشجومعلمان به دنبال علم هستیم روی سخنم با وزارت علوم و آموزش و پرورش است؛ ما دانشجویان  باید عدالت‌خواه و آزاداندیش باشیم و در بحث  عدالت‌خواهی عنوان می‌کنیم چرا به ما سرانه غذایی تعلق نمی‌گیرد؟ ما هم درس خواندیم و کنکور داده‌ایم چرا دانشجویان دانشگاه دولتی سرانه غذایی دریافت می‌کنند اما دانشجومعلم از جیبش باید سرانه غذایی را بدهد.

نکته بعدی این است که این پرداخت سرانه از جیب دانشجو در حالی است که برخی مواقع دانشجو نمی‌خواهد از غذا یا خوابگاه استفاده کند اما باید این پول را پرداخت کند.

از طرف دیگر کسر این 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان با هر حقوقی ثابت است یعنی حقوق‌مان 500 هزار تومان باشد همین 45 درصد کسر می‌شود 2 میلیون تومان نیز باشد همین 45 درصد.

ذوقی: اگر این پول برای ما نیست از همان اول به ما ندهند. چرا پولی به حساب دانشجومعلمان ریخته می‌شود و بعد از آنها می‌خواهند که این پول را به حساب دانشگاه یا آموزش و پرورش بریزند.

فتح‌الهی: مسؤولان استناد می‌کنند که قانون مجلس است و این درصد را هیأت امنا مشخص می‌کند خب می‌توان قانون را بازنگری کرد و در این صورت خیلی از مشکلات حل می‌شود پس چرا بازنگری صورت نمی‌گیرد.

تقوایی: تربیت معلم پیشینه حدود 100 ساله در ایران دارد و در گذشته 400 دانشسرا داشتیم؛ در سال 90 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تصویب شد و سال 91 پردیس‌ها و مراکز ایجاد شدند اما قوانین مربوط به پرداخت حقوق و کسر هزینه‌های شبانه‌روزی بر اساس قانون متعهدین خدمت وزارت آموزش و پرورش در سال 69 است.

سال ۹۴ اصلاحیه‌ای بر مصوبه قبل تصویب شد که در صورت تأمین اعتبارات غذایی توسط دولت، صرفاً ۱۰ درصد هزینه خوابگاه کسر شود 

موضوع تعیین میزان کسر از حقوق بر اساس بند «ب» ماده 20 قانون پنجم توسعه به هیأت امنای دانشگاه واگذار شد و هیأت امنا در سال ۹۱ مقرر کرد که 35 درصد برای غذا و 10 درصد برای خوابگاه از حقوق دانشجومعلمان کسر شود.

سال ۹۴ اصلاحیه‌ای بر مصوبه قبل تصویب شد که در صورت تأمین اعتبارات غذایی توسط دولت، صرفاً ۱۰ درصد هزینه خوابگاه کسر شود اما از پرداخت سرانه غذایی به دانشگاه فرهنگیان همچنان ناعادلانه جلوگیری می‌شود.

فتح‌الهی: چرا باید قانونی که برای تربیت معلم و دانش‌سراها حاکم بوده است برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نیز اجرا شود ساختار آنها دو ساله بوده و با ساختار فعلی دانشگاه فرهنگیان فرق می‌کرد و در نتیجه قوانین مترتب در آن نیز باید متفاوت باشد.

تقوایی: استدلال مسؤولان در مسأله عدم تخصیص سرانه‌ غذایی به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استخدام رسمی ـ آزمایشی در وزارت آموزش و پرورش است؛ حال آن که نام دانشگاه‌های وابسته به ارگان‌های مختلف دولتی در میان دریافت‌کنندگان سرانه غذایی مشاهده می‌‌شود.

چگونه با دانشجویانی که متعهد به خدمت در وزارت آموزش و پرورش هستند دوگانه برخورد می‌شود؟

همچنین بین دانشجومعلمان دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان تفاوت گذاشته می‌شود؛ کسر از حقوق بر آنها اعمال نمی‌شود و مشمول دریافت سرانه غذایی هستند. پرسش ما این است که چگونه با دانشجویانی که متعهد به خدمت در وزارت آموزش و پرورش هستند دوگانه برخورد می‌شود؟

شیبانی: هر زمان که موضوع کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان پیگیری کردیم عنوان کردند که قانون برای سال 91 است و باید از طریق نمایندگان مجلس پیگیری شود این در حالی است که ذی‌نفعان آن 67 هزار دانشجو هستند.

تقوایی: از ابتدای سال 98 بخشنامه‌ای با هدف یکسان کردن رویه کسر از حقوق صادر شد که طبق آن کسر از حقوق از طریق ادارات آموزش و پرورش انجام شود اما همچنان شاهد برخوردهای سلیقه‌ای در پردیس‌ها و مراکز هستیم.

شیبانی: این عادلانه نیست از کجا می‌دانند که تنها 20 درصد دانشجومعلمان ترددی هستند اگر مثلاً یک درصد دیگر نیز بیشتر بخواهند ترددی باشند، اجازه ندارند که تحت پوشش قرار گیرند و باید 45 درصد را پرداخت کنند.

ذوقی: بخشنامه صراحت ندارد و به رئیس استان اجازه داده است که از 25 تا 45 درصد را از حقوق دانشجومعلمان کسر کند.

فتح‌الهی: من 6 ماه از خوابگاه استفاده نکردم اما از حقوقم 45 درصد کم شد.

شیبانی: می‌گویند این امکانات است، می‌خواهید استفاده کنید یا نکنید اما 45 درصد از شما کم می‌شود.

فتح‌الهی:‌ ما به نمایندگان مجلس نامه نوشتیم و گفتیم این موضوع پیگیری شود.

عمادی: پیگیری‌ها ما تا کنون برای لغو کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان نتیجه نداده است اما همچنان پیگیری می‌کنیم.

تقوایی: هزینه پرداختی دانشجویان سایر دانشگاه‌های دولتی بر اساس مبلغ مصوب صندوق رفاه است و در بیشترین حالت ۱۵۵۰ تومان است؛ درحالی که هر وعده غذایی برای دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه فرهنگیان 6 هزار تومان هزینه دارد و کیفیت با قیمت تمام شده هم‌خوانی ندارد؛ سرانه غذایی باید مانند سایر دانشگاه ها به دانشحویان دانشگاه فرهنگیان نیز تعلق بگیرد.

امینی: قیمت غذاهای دانشجویی در دانشگاه دیگر با دانشگاه فرهنگیان قابل قیاس نیست مثلا دانشگاه علوم پزشکی 1550 تومان، دانشگاه رجایی 2 هزار تومان و دانشگاه آزاد بسته به نوع غذا 2 تا 4 هزار تومان می‌گیرد. این در حالی است که در دانشگاه فرهنگیان هزینه غذایی هر وعده دانشجومعلمان در ماه بیش از 6100 تومان می‌شود.

اخیرا جناب آقای حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، نامه‌ای به آقای عادل آذر رئیس دیوان محاسبات پیرامون همین مسائل ارسال کردند که امیدوارم نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.

ضمنا از خبرگزاری فارس و علی الخصوص بخش «فارس من» تشکر بسیاری دارم که به دغدغه‌های هموطنان اهمیت داده و در راستای حل مشکلات مردم تلاش می‌کند.

شیبانی: دانشگاه شفافیت مالی ندارد و مشخص نیست این پول‌هایی که از دانشجومعلمان گرفته می‌شود صرف چه چیزهایی می‌شود. ضمن اینکه استهلاک دانشگاه در تابستان از دانشجویان اخذ می‌شود.

به گزارش فارس، خبرنگار آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با مسؤولان و گزارش‌های خود پیگیر موضوع کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول