اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

مقالات بین‌المللی دردی از جامعه و مشکلات صنعت ما درمان نمی‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: شاخص‌های ارزیابی‌ انتشار مقالات بین‌المللی کمتر به کاربردی بودن محتوا و مرتبط بودن آن با مشکلات صنعت و جامعه توجه دارد، این در حالی است که ما نیازمند ارتباط بین علم و جامعه هستیم.

مقالات بین‌المللی دردی از جامعه و مشکلات صنعت ما درمان نمی‌کند

مهدی جعفری ندوشن عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در مورد افت کمی و کیفی مقالات علمی در کشور اظهار داشت: بخشی از کاهش تعداد مقالات پژوهشگران ایرانی در انتشارات بین‌المللی (ISI) به واسطه تحریم‌ها اتفاق افتاده است. مجلات خارجی بسیاری مواقع از پذیرش مقالات نویسندگان ایرانی به بهانه‌هایی همچون مقاله خارج از حیطه موضوعی مجله است، امتناع می‌کنند. سردبیران این مجله‌ها گاهی صراحتاً اعلام می‌کنند که به دلیل تحریم‌ها مایل یا قادر به بررسی مقالات و پذیرش آنها نیستند. حتی موضوعات صرفاً علمی و غیرمتربط با تحریم‌ها نیز در بسیاری از موارد با این واکنش‌ها مواجه می‌شوند. 

وی افزود: البته از سال‌های گذشته راه‌‌حل‌هایی برای این موضوع اندیشیده شده است. مثل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ ‌منتهی تعداد انتشارات در پایگاه‌های بین‌المللی همچنان به عنوان یک شاخص کمّی مرجع، مورد توجه قرار دارد. 

* نقش دانشگاه در حل مشکلات جامعه 

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی در مورد کیفیت مقالات گفت: از نظر کیفی شاخص‌هایی که معمولا در ارزیابی‌های رسمی مورد توجه قرار می‌گیرد، شاخص‌هایی مثل ارجاعات و ضریب تأثیر است. بنابراین توجه پژوهشگران در اغلب موارد، به این شاخص‌ها و رویت‌پذیری مقاله محدود می‌شود و کمتر به کاربردی بودن محتوا و مرتبط بودن آن با مشکلات صنعت و جامعه  توجه می‌شود. اینجاست که باید به نقش دانشگاه در حل مشکلات جامعه توجه کرد.

* سازوکارها و فرایندهایی برای  مشکلات صنعت و جامعه

جعفری خاطرنشان کرد:  اگر صنعت و جامعه از دانشگاه بخواهد که مشکلات کشور را حل کند و سازوکارها و فرایندهایی هم برای این موضوع تعریف شود، تولیدات علمی شکل دیگری به خود می‌گیرند. با اینکه اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها از سال‌های گذشته در کشور شناخته شده و روش‌هایی هم برای بهبود آن مطرح شده است، اما این موضوع هنوز با چالش همراه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول