اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

پیاده راه سبزه میدان، از عمارت کلاه فرنگی تا خیابان عبید زاکانی/ فاز دوم پروژه 10 ماه دیگر تمام می‌شود

پروژۀ پیاده‌راه سبزه میدان قزوین از سال گذشته اجرایی شده و بخشی از آن به اتمام رسید و اکنون نیز در فاز دیگری از این پروژه ایجاد پیاده راه در خیابان امام خمینی(ره) تا عبدزاکانی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معابر شهر در شرف اجرا است، پروژه‌ای که با حساسیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی روبرو است.

پیاده راه سبزه میدان، از عمارت کلاه فرنگی تا خیابان عبید زاکانی/ فاز دوم پروژه 10 ماه دیگر تمام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مرکز شهر به ویژه سبزه‌میدان قزوین بخش مهمی از بافت تاریخی و هویت فرهنگی و اجتماعی مردم دیار مینودری محسوب می‌شود. وجود عمارت کلاه فرنگی و مجموعهٔ باغ سعادت آباد، گراندهتل، بقعهٔ چهارانبیاء، خیابان امام خمینی(ره)، کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجدالنبی(ص) و بازار سنتی در مرکز شهر قزوین و در یک محدوده اهمییت فراوانی به آن بخشیده است.

سبزه میدان در مسیر تغییر

از سال گذشته شهرداری تصمیم گرفت تا برنامه‌ریزی و تصمیم‌ها در ارتباط با تغییر نقشهٔ ترافیکی سبزه‌میدان و خیابان امام خمینی(ره) و ایجاد پیاده راه در این محدوده را عملیاتی کند. پروژه‌ای که از نیمهٔ دوم سال نودوهفت روند اجرایی به خود گرفت و با ایجاد اصلاحاتی در ضلع جنوبی سبزه‌میدان و بخش شمالی عمارت کلاه‌فرهنگی آغاز شد.

گرچه برخی از شهروندان انتقادات جدی به این طرح داشتند و اعلام می‌کردند که پیاده راه شدن سبزه میدان گره ترافیکی مرکز شهر را کورتر خواهد کرد، اما برخی از اعضای شورای شهر و شهردار وقت بر موافقت مردم با طرح مورد اشاره در نظر سنجی‌ها تأکید کرده و اظهار می‌کردند که پیاده راه سبزه میدان مورد اقبال عمومی است. رانندگان هم می‌توانند برای دسترسی شمال به جنوب شهر از کمربندی‌های اطراف شهر استفاده کرده یا محوطهٔ تاریخی دور مجموعهٔ باغ سعادت آباد را دور بزنند.
البته پیشتر احد چگینی عضو شورای شهر در انتقاد به نظرسنجی‌های شهرداری گفته بود: به نظر می‌رسد تصمیم‌ها، مطالعات و نظرسنجی‌ها پشت درهای بسته انجام می‌شود و هیچگونه نظری از مردم اتخاذ نمی‌شود زیرا اعضای شورا نارضایتی مردم در بستن و یک طرفه شدن خیابان‌ها برایشان بیشتر از رضایتمندی آن‌ها  قابل لمس است.

 

خیابانی پراهمیت که قرار است پیاده راه شود

اما پس از اجرایی شدن فاز نخست پیاده‌راه سبزه‌میدان در قزوین، پروژهٔ اجرایی و فراهم آوردن زمینه‌های فاز دوم برای پیاده‌راه کردن خیابان امام خمینی(ره) نیز آغاز شد. اهمییت خیابان امام خمینی(ره) علاوه بر موضوع ترافیکی، به مسائل تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز باز می‌گردد. این خیابان شامل یک محدودهٔ کاملاً تجاری است و اثر اقتصادی و محوری بازار سنتی قزوین و کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه به‌عنوان مرکز تجاری تاریخی قزوین بر آن مشهود است. علاوه بر آن از منظر تاریخی بزرگ‌ترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه، عمارت طوطی، خیابان تاریخی عبیدزاکانی و دیگر پدیده‌ها اهمییت تاریخی بالایی به این خیابان بخشیده است و از منظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم کافی است به وجود مسجدالنبی(ص) که میعادگاه نمازجمعۀ قزوین است، مسجد آقاسیدعلی و مسجد آقا در این خیابان اشاره کرد.

حالا باید به این نکته هم توجه کنیم که شهر قزوین یکی از معدودهای شهرهایی است که در آن طرح جامع ترافیکی به تصویب رسیده و در مرحلهٔ اجرا قرار دارد.

پروژهٔ پیاده راه ۱۰ ماهه به انجام می‌رسد

آرش رشوند آوه مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از قزوین در خصوص اجرای طرح بعدی پیاده راه سبزه میدان در قزوین اظهار می‌کند: فاز دوم یا هستۀ طرح ایجاد پیاده راه آماده شده و اکنون مقدمات اجرایی آن در حال انجام است.

وی بیان می‌کند: فاز دوم پیاده راه قزوین رسماً از ماه دیگر کلید خواهد خورد و پیش‌بینی می‌شود اجرای کامل این طرح ۱۰ ماه  طول بکشد.

رشوند آوه تصری می‌کند: در حال حاضر انشعابات آب فاضلاب و انتقال کابل های برق در خیابان امام خمینی(ره) تکمیل خواهد شد تا ما بتوانیم برای یک ماه دیگر کار را کنیم.

وی در ارتباط با رفع موانع و مشکلاتی که ممکن است برای شهروندان پیش بیاید نیز بیان می‌کند: در صورت تمام شدن طرح، شهرداری در تلاش است تا سرویس‌های عمومی بهتری را برای خدمات رسانی به شهروندان ارائه بدهد.

 

فرهنگ ترافیکی مهم است!

رشوند آوه معتقد است ایجاد پیاده راه بیش از هرچیزی هدف ترافیکی و فرهنگ‌سازی دارد و خاطر نشان می‌کند: باید در بین مردم فرهنگ‌سازی کرد تا برای رفت و آمد از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود و مردم از خودروهای تک سرنشین استفاده نکنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه عمارت چهل ستون یا کلاه فرنگی در محدودۀ میراث فرهنگی خواهد بود، می‌گوید: این طرح یک طرح پیوسته است و بحث طراحی و اجرای عمارت کلاه‌فرنگی به صورت پیوسته شهری بر عهدۀ میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.

وی بیان می‌کند: ما در اجرای این طرح سعی در رفع مشکلات مردم و کسبه با اصلاح پیاده‌روها را داریم.

ما نگرانیم

این در حالی است که یکی از شهروندان در خیابان امام به خبرنگار فارس می‌گوید: معمولاً مردم از طریق این خیابان به بازار دسترسی پیدا می‌کنند، اما هنوز اهالی شهر نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی برای این خیابان مهم بیفتد و طبیعی است که نگران باشند تا مبادا تغییری به وجود بیاید که در دسترسی مردم به بازار و آسودگی آن‌ها ایجاد اخلال کند.

یکی از کسبۀ حاشیۀ خیابان امام خمینی(ره) هم موضوع اجرای پیاده راه را مجهول می‌داند و عنوان می‌کند که به‌طور کامل نمی‌دانم که قرار است چه اتفاقی رخ دهد، اما این فصل زمان شکوفایی بازار است و از بهمن ماه رسما خریدهای عیدانۀ مردم شروع می‌شود و خیابان هم شلوغ می‌شود، با این ساخت و سازها نگران هستم که به فروش ما در اوج بازار آسیب وارد شود.

این فروشنده عنوان می‌کند: نمی‌دانم بعد از پایان اجرای طرح دسترسی با خودرو به خیابان امام و بازار قرار است چگونه باشد، اما طبیعتاً مسدود شدن کامل این خیابان با توجه به اینکه پارکینگ درخوری هم در اطراف نیست برای رفت و آمد و حضور مردم ایجاد مشکل می‌کند و امیدوارم مسؤولان به این نکته توجه کنند که اگر مردم نتوانند راحت خودشان را به اینجا برسانند بازار ما ضعیف می‌شود.

هیچ ممنوعیت ترافیکی نخواهیم داشت

رشوند آوه نیز عنوان می‌کند: ما با آوردن قسمت‌های حاشیۀ خیابان و قسمت پارک خودروها به پیاده‌رو، در راستای تصحیح مبلمان شهری و فضای سبز شهر، این فاز را که از سبزه میدان تا سرحد خیابان عبید زاکانی خواهد بود اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین خاطر نشان می‌کند: مردم مطمئن باشند هیچ ممنوعیت ترافیکی در اجرای طرح‌های ما نخواهد بود و مشکلی برای ترافیک به وجود نمی‌آید.

وی بیان می‌کند: در مدت زمان انجام این طرح‌ها منع و محدودیت ترافیکی در هیچ یک از نقاط شهر نخواهیم داشت.

 

این طرح باعث رونق گردشگری می‌شود

در حال حاضر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین که مجری شهرداری در بافت تاریخی و فرسوده است، با برنامۀ 5 ساله، حول محور گردشگری تاریخی فرهنگی شهر قزوین اقدام می‌کند.

رشوند در ارتباط با این برنامه می‌گوید: این برنامه با زمان‌بندی ۵ ساله، از دروازۀ درب کوشک شروع شده و تا امامزاده حسین(ع) با فاصلۀ تقریبی ۴.۵ کیلومتر ادامه خواهد داشت و تا به امروز هم طرح‌های خیابان سپه، سعدالسلطنه و حمام قجر تکمیل شده‌اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین در ادامه اظهار می‌کند: پروژۀ مزبور در مورد خیابان عبید زاکانی تا سال آینده در دستور کار ما قرار خواهد گرفت، اما در حال حاضر در خیابان امام خمینی(ره) فاز اول آن کلید خورده و در سبزه‌میدان نیز دو فاز آن به اتمام رسیده و تنها محدودهٔ مرکزی سبزه‌میدان باقی مانده است.

وی بیان می‌کند: امیدواریم با تلاش تمامی ارگان‌ها و ادارات بتوانیم این برنامه ۵ ساله را به نتیجه برسانیم و این محدوده را به‌عنوان محور گردشگری تاریخی فرهنگی شهر قزوین نشان بدهیم.

رشوند تصریح می‌کند: این محور با بازسازی کف، بدنه و مبلمان شهری مربوط به حوزه و فضای سبز تصحیح خواهد شد و با بناها کاری نخواهیم داشت، چرا که بناها در حوزهٔ ما قرار نگرفته‌اند.

مرکز شهر ریهٔ شهر است

سید مهدی مجابی مدیر اسبق بافت تاریخی قزوین نیز در گفت‌وگو با خبر نگار فارس نیز در خصوص طرح گردشگری تاریخی فرهنگی شهر قزوین می‌گوید: طرح پیاده راه سبزه میدان می‌تواند نقطه شروعی برای ترمیم و بازسازی شهر قزوین قرار بگیرد.

وی بیان می‌کند: با اجرای کامل، این طرح در بحث آلودگی هوا، ترافیک و رونق کسب و کار و رونق اقتصادی به‌طور جدی مؤثر خواهد بود.

مجابی عنوان می‌کند: مرکز شهر را می‌توان به ریهٔ شهر تشبیه کرد و اگر آن پاکیزه باشد قطعاً به نفع عموم مردم شهر قزوین خواهد بود‌.

مدیر اسبق بافت تاریخی قزوین تصریح می‌کند: اگر این طرح به تعویق بیفتد، مرکز شهر یا همان قلب شهر با مشکلات بزرگتری روبرو می شود.

وی عنوان می‌کند: مرکزیت شهر چه در هنگام بحران و چه در حالت عادی موقعیت بسیار مهمی را دارد و باید بیشتر از این به قلب شهر توجه شود، در حالی که اکنون به ترمینال تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها تبدیل شده است.

مجابی عنوان می‌کند: باید فضایی در مرکز شهر ساخته شود تا مردم با امنیت کامل و استفاده از خدمات، تسهیلات و تجهیزات به صورت پیاده خرید و گردش کنند و با دسترسی به تمام امکانات از مرکز شهر عبور کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اجرای طرح پیاده راه می‌تواند به رونق گردشگری و حل مشکل ترافیک خودرویی نامناسب در مرکز شهر کمک کند، اما با توجه به اهمییت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی این محدوده لازم است در اجرای طرح‌ها دقت و مطالعهٔ کافی و به ویژه نظرسنجی و نیازسنجی علمی نیز انجام شود تا بعد از اجرای طرح برای ساکنان و نیز شهروندان مشکلات ایجاد نگردد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول