اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روسیه پایگاه نظامی خود در قرقیزستان را تقویت می‌کند

روسیه همراه با بالا بردن ظرفیت دفاعی قرقیزستان پایگاه نظامی خود در شهر «قند» را تقویت می‌کند.

روسیه پایگاه نظامی خود در قرقیزستان را تقویت می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، چندی پیش روسیه به نیروهای مسلح قرقیزستان بالگردهای نظامی «می-8 ام تی» را اهدا کرد و اکنون جنگنده‌های جدید «سوخو- 25 اس ام3» به پایگاه نظامی «قند» منتقل شدند.

این اقدامات از تلاش روسیه برای افزایش ظرفیت دفاعی قرقیزستان خبر می‌دهد.

بالگرد مذکور برای انتقال نظامیان، مجروح شدگان، مهمات، سلاح، کالاهای ضروری مختلف و دفاع از اردوگاه‌های نظامی استفاده می‌شود و جنگنده‌ها از عملیات نیروهای زمینی حمایت می‌کنند.

برای نوسازی ارتش قرقیزستان روسیه 770 میلیون روبل را صرف کرد اما هزینه‌های «مسکو» از این هم بیشتر خواهد شد و برای تقویت نیروهای مسلح قرقیز 1.5 میلیارد دلار دیگر لازم است.

در حال حاضر ارتش قرقیزستان در رتبه بندی «Global Fire Power» در رتبه 91 در بین 137 کشور جهان قرار دارد.

وضعیت فعلی ارتش قرقیز برای یک کشور با جمعیت 6 میلیونی خوب است و قرقیزستان سلاح‌های لازم را به طور کامل دارد اما باز هم افزایش ظرفیت تأثیر مثبتی را در پی خواهد داشت.

جنگنده‌های سوپر گراچ در مناطق کوهستانی سوریه امکانات خود را نشان دادند که این واحد نوسازی شده سیستم هدفگیری جدید و دیگر تجهیزات را دارد.

سوپر پراچ‌ها در پایگاه نظامی روسیه در شهر قند قرقیزستان قرار خواهد داشت.

این پایگاه بخشی از نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی است و «بیشکک» و مسکو خواهان تقویت آن هستند.

موقعیت جغرافیایی شهر قند مناسب نظارت بر مسیرهای ترانزیتی آسیای مرکزی است در حالی که روسیه نگران تحولات در شمال افغانستان و تجمع شبه نظامیان سوریه و دیگر مناطق جنگی خاورمیانه است.

به این دلیل در سال جاری 15 مانور با حضور نظامیان پایگاه قند در قلمروی قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان برگزار می‌شود.

چنین اقداماتی مربوط به برنامه‌های «واشنگتن» در منطقه است که آمریکا خواهان تقویت همگرایی آسیای مرکزی و افغانستان و کاهش نفوذ مسکو و «پکن» می‌باشد.

در این برنامه آمریکا به دنبال حمایت دولت قزاقستان است و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای قزاق خود اظهار داشت: قزاقستان لیدر آسیای مرکزی است و واشنگتن «نورسلطان» را به عنوان شریک قابل اعتماد خود می‌داند.

با توجه به این اظهارات می‌توان افزایش علاقمندی واشنگتن برای تقویت نفوذ خود در منطقه را دید اما در آسیای مرکزی آمریکا در برابر روسیه و چین شانس زیادی ندارد.

چین در قالب پروژه «یک کمربند یک مسیر» سرمایه بالایی را مصرف می‌کند و روسیه همزمان با پروژه‌های اقتصادی امنیت آسیای مرکزی را تقویت می‌کند.

همگرایی با افغانستان سودی نه برای مسکو، پکن و نه برای آسیای مرکزی دارد و بسیاری از شبه نظامیان سازمان‌های افراطی واقع در شمال افغانستان اتباع کشورهای آسیای مرکزی هستند و اظهارات زیاد مقامات عالی رتبه درباره تلاش آنان برای ایجاد شعبه‌های خود در داخل منطقه مطرح شده است.

بنابر این نزدیک شدن آسیای مرکزی و افغانستان یکی از بدترین سناریوها خواهد بود.

همینطور تقویت نیروهای مسلح قرقیزستان و تاجیکستان تنها گزینه روسیه است.

علاوه بر این مسکو نیازمند همکاری با ازبکستان است زیرا این کشور ارتش قوی دارد و تقویت ارتش ترکمنستان بسیار لازم است.

اما هر 2 کشور مذکور که مرزهای مشترک با افغانستان دارند از سیاست بی طرف حمایت می‌کنند.

همچنین ازبکستان و روسیه می‌توانند توافقنامه همکاری نظامی امضا کنند و «تاشکند» با هدف تقویت امنیت، سلاح تولید شرکت‌های روس را بخرد.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از حمایت از اقدامات مسکو در ارتباط با افغانستان و مبارزه با تروریسم خبر داد.

احتمالا سوپر گراچ‌ها پس از قرقیزستان وارد دیگر کشورهای آسیای مرکزی نیز خواهند شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول