اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ایجاد 4795 شغل در 10 ماهه سال 98 توسط کمیته امداد اصفهان

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: بیش از 4 هزار و 795 شغل در 10 ماهه سال 98 توسط کمیته امداد ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 رشد داشته است.

ایجاد 4795 شغل در 10 ماهه سال 98 توسط کمیته امداد اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ایجاد اشتغال یکی از نیازهای امروز جامعه محسوب می‌شود، همچنین بهره‌مندی از ظرفیت اکثریت نیروهای توانمند جامعه از مسیر اشتغال یکی از راه‌های رشد اقتصادی جامعه و هدفمندکردن گروه‌های مختلف به ویژه جوانان است، نامگذاری سال 99 به عنوان «سال رونق تولید» بر اهمیت این موضوع افزوده و نهادهای مختلف در این راستا وارد عمل می‌شوند.

ایجاد 4795 شغل در 10 ماهه سال 98

در این بین کمیته امداد به عنوان نهادی امدادرسان به قشر ضعیف جامعه با حرکت در مسیر ایجاد اشتغال بیش از پیش می‌تواند موجب شکوفایی افراد و ایجاد بارقه امید در جامعه باشد و با کمک به کارآفرینی در مجموعه تحت پوشش خود از مددجویان تحت پوشش بکاهد.

طبق گفته محمدرضا متین‌پور مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در همین راستا بیش از 4 هزار و 795 شغل در 10 ماهه سال 98 توسط کمیته امداد ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 رشد داشته است و ایجاد این تعداد شغل از مسیر پرداخت وام اشتغال به شکل قرض‌الحسنه و همچنین کاریابی برای مددجویان انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان به این نکته اشاره کرد که 52 درصد مخاطب مشاغل ایجادشده توسط کمیته امداد مددجویان مرد یا فرزندان پسر مددجویان بوده‌اند و گفت: مخاطب 48 درصد مشاغل ایجادشده هم زنان بوده‌اند که شامل زنان سرپرست خانوار و دخترانی که به نحوی تحت پوشش هستند یا فرزندان دختر مددجویان می‌شود.

وی از تحقق 80 درصدی برنامه تعهدشده کمیته امداد اصفهان در رابطه با ایجاد اشتغال در کارگروه اشتغال استان در 10 ماهه سال 98 نیز سخن گفت و بیان کرد: مابقی این تعهد هم تا پایان سال تحقق پیدا می‌کند، تعهد کمیته امداد برای ایجاد 6 هزار و 59 شغل بوده است چراکه ایجاد شغل روی دیگر تولید است و هرچه شغل ایجاد شود افزایش و رونق تولید را موجب می‌شود.

مهارت‌آموزی در صدر اقدامات اشتغال‌زایی

متین‌پور از آموزش، پرداخت وام خوداشتغالی و خدمات کاریابی به عنوان 3 برنامه کلی کمیته امداد در رابطه با اشتغال‌زایی خبر داد و در توضیح این موارد بیان کرد: آموزش شامل آموزش مقدماتی و مهارت‌آموزی می‌شود، یعنی اگر مددجویان مهارتی هم نداشته باشند دوره‌های آموزشی در زمینه‌ای که انگیزه و استعدادش را دارند برای آن‌ها برگزار می‌شود، همچنین در صورتی که توان و علاقه‌اش را داشته باشند کمیته امداد کمک می‌کند تا در دوره تخصصی هم شرکت کرده و حرفه‌ای یاد بگیرند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در ادامه بیان کرد: بعد از آموزش کمیته امداد در زمینه پرداخت وام خوداشتغالی به مددجویان وارد عمل می‌شود تا این افراد با دریافت وام شغلی ایجاد کنند و قسمتی از هزینه‌های خود را کم کرده و خودشان توانمند شوند.

وی از ارائه خدمات کاریابی به مددجویان به عنوان خدمتی دیگر از کمیته امداد نیز سخن گفت و عنوان کرد: این خدمت با همکاری با کارفرماهایی که مددجویان تحت پوشش کمیته امداد اصفهان را استخدام کنند ارائه می‌شود، جهت تشویق کارفرمایان هم بسته های تشویقی به کارفرماها ارائه می‌دهیم.

متین‌پور در ادامه بیان کرد: از 4 هزار و 795 شغل ایجادشده در 10 ماهه سال 98 تعداد 4 هزار و 45 مورد پرداخت وام و 750 مورد هم بحث کاریابی بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با دعوت از کارفرمایان، کارآفرینان، صاحبان ایده‌ها و صنایع کاربردی برای همکاری با کمیته امداد اصفهان در زمینه اشتغال مددجویان، گفت: خیر ماندگار و باقیات‌صالحات فقط محدود به ساخت مدرسه، درمانگاه و مسجد نیست بلکه در جامعه امروزی کمک به اشتغال و توانمندی هر مددجو نیز از خیرهای کثیر و ماندگار است.

اقتصاد دانش‌بنیان و گسترش الگوی راهبران شغلی از مهمترین برنامه‌های توسعه اشتغال مددجویی

اما در این بین ایجاد اشتغال با استفاده از کسب و کارهای دانش‌بنیان با توجه به گسترش کسب و کارهای نوین و مبتنی بر دانش و نیاز جامعه اهمیت ویژه‌ای می‌یابد، چراکه ارزش افزوده کسب و کارهای مبتنی بر دانش بیش از کسب و کارهای معمول است و اقتصاد دانش‌بنیان در زمینه رقابتی نیز موقعیت بهتری دارد.

متین‌پور در همین راستا بر توسعه اشتغال مددجویی با مشارکت کسب و کارهای دانش‌بنیان تأکید و مطرح کرد: در وضعیت کنونی اقتصاد و با وجود رقابت گسترده در بازار، اتکای محض به پرداخت وام‌های خود اشتغالی می‌تواند در بلندمدت به کاهش بهره‌وری برنامه‌های اشتغال این نهاد منجر شود، در همین راستا ارتباط با اقتصاد دانش‌بنیان و گسترش الگوی راهبران شغلی از مهمترین برنامه‌های این نهاد برای پیشگیری از این اتفاق و توسعه اشتغال مددجویی است.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان خاطرنشان کرد: ارزش افزوده کسب و کارهای مبتنی بر دانش و فناوری‌های نوین بسیار بیشتر از کسب و کارهای معمولی است، علاوه بر ارزش افزوده در زمینه مزیت‌های رقابتی نیز اقتصاد دانش‌بنیان در موقعیت بهتری قرار دارد.

اما در این بین توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که ایجاد اشتغال و تولید محصول از یک سو و بازاریابی و فروش کالاها و خدمات ایجادشده توسط افراد تحت پوشش کمیته امداد از سوی دیگر مهم می‌شود، در همین راستا مزیت رقابتی که برای مشاغل دانش‌بنیان وجود دارد از مشکل بازاریابی و فروش محصولات و خدمات کم می‌کند.

وی در ادامه به الگوی راهبران شغلی به عنوان اولویت‌های اصلی این نهاد برای توسعه اشتغال مددجویان اشاره کرد و توضیح داد: الگوی راهبران شغلی پل ارتباطی مشاغل خُرد با مشاغل دانش‌بنیان و سرمایه‌بر است چراکه از طریق الگوی راهبران شغلی می‌توان یک کسب و کار تقریبا بزرگ را به تعداد زیادی کسب و کار کوچک تقسیم کرد که در عین اینکه مستقل عمل می‌کنند در مجموع تشکیل یک مجموعه هماهنگ و هدفمند را می‌دهند.

متین‌پور در ادامه ابراز کرد: ایجاد مشاغل نو و ابداعی از دیگر ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان بوده و برای کمک به توانمندسازی خانوارهای نیازمند مفید است، در همین راستا برای استفاده از این ظرفیت‌ها به دنبال افزایش همکاری‌ها با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و پارک‌های علم و فناوری هستیم.

ایجاد 1403 فرصت شغلی در مناطق روستایی استان اصفهان

مددجویان روستایی یکی دیگر از اقشار تحت پوشش کمیته امداد هستند که ایجاد اشتغال برای آن‌ها نیز اهمیت می‌یابد، در همین راستا دیده می‌شود که در برنامه‌های توانمندسازی کمیته امداد استان اصفهان نگاه ویژه‌ای به مناطق روستایی وجود دارد، چراکه این مناطق همان‌گونه که سریع‌تر از مناطق شهری از تغییرات اقتصادی و اقلیمی آسیب می‌بینند به همین نسبت نیز به علت کم بودن هزینه‌های جانبی ایجاد کسب‌وکار، امکان ایجاد مشاغل با سرعت بیشتر و هزینه کمتری را دارند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در همین راستا ابراز کرد: کمیته امداد اصفهان در 9 ماهه سپری‌شده از سال 98 در مناطق روستایی استان بیش از 40 میلیارد و 743 میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به 1403 مددجوی مستعد و واجد شرایط پرداخت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه هر فقره تسهیلات به یک نفر پرداخت ‌می‌شود، تصریح کرد: این تسهیلات علاوه بر اشتغال وام گیرنده در بسیاری از موارد به ایجاد شغل‌های بیشتر منجر می‌شود.

طبق گفته متین‌پور عمده مشاغل ایجادشده در مناطق روستایی استان در حوزه‌های دام‌پروری، کشاورزی و خدماتی است و رشد قیمت گوشت قرمز در سال‌های اخیر فرصت مغتنمی برای اشتغال‌زایی در این زمینه فراهم کرده است که کارشناسان اشتغال کمیته امداد نیز با توجه به این فرصت از طرح‌های دام‌پروری و پرواربندی دام گوشتی مددجویان حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/63088/ح30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول