اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

ساداتی: «ایام الله» روز عبرت مؤمن و منافق است/ 3 روز خاص از منظر امام باقر (ع)

یک استاد دانشگاه گفت: در واقع «ایام الله» روز عبرت برای مؤمن و منافق است که روز سرنوشت‌ساز محسوب می‌شود. همچنین روزی که فصل تازه‌‏اى در زندگى انسان‌ها می‌گشاید، روز خدا است.

ساداتی: «ایام الله» روز عبرت مؤمن و منافق است/ 3 روز خاص از منظر امام باقر (ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن ساداتی، خطیب مذهبی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با اشاره به آیه «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» در سوره مبارکه ابراهیم بیان داشت: خداوند در این آیه فرموده است که روزهای خدا را به مردم یادآوری کنید و در مصحف آسمانی چندین روز به عنوان روزهای خدا نام برده شده است. از جمله این روزها، روز رهایی قوم حضرت موسی (ع) از بند فرعون، رهایی حضرت ابراهیم (ع) از آتش نمرود و روز نجات مردم در کشتی حضرت نوح نبی(ع).

وی افزود: همچنین خداوند منان در سوره مبارکه مریم از روزی نام می‌برد که جزو ایام‌الله است و آن روز، «وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا»، روزی است که انسان زاده می‌شود. روزی که می‌میرد و روزی که زنده برانگیخته می‌شود. یعنی روزهایی که به انسان نعمت اعطا شده و یا در آن روز نقمت و عذابی وجود داشته باشد از ایام الله محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام ساداتی با اشاره به برخی ایام‌الله در انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: روزهای بزرگ تاریخی هم در طول تاریخ بشر وجود دارد. مثلاً در ۲۲ بهمن که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید یا ۱۲ فروردین ماه که همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی به تصویب رسد. همچنین ایام مناسبتی مانند ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) هم جزو ایام الله است. زیرا مردم باید بدانند که بانوی بزرگی در اسلام وجود داشته که در راه دفاع از ولایت به شهادت رسیده است.

وی ادامه داد: در این رابطه روز ۱۳ دی ماه ۹۸ هم از ایام الله است؛ روزی که سردار قاسم سلیمانی به فیض شهادت نائل آمد و به عنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شد و در اذهان عمومی یادآوری می‌کند یک روز سرنوشت‌سازی است.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: در حدیثى از امام باقر (ع) نقل شده که ایام‌اللّه سه روز است؛ روز قیام قائم (عج)، روز رجعت و روز قیامت «أَیَّامُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثَلاَثَةٌ یَوْمَ یَقُومُ اَلْقَائِمُ وَ یَوْمَ اَلْکَرَّةِ وَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ». همچنین روز ۲۵ ذی‌الحجه که دحو الارض خوانده می‌شود که روز خلقت زمین است نیز از روزهای خداست.

وی گفت: در واقع «ایام الله» روز عبرت برای مؤمن و منافق است که روز سرنوشت‌ساز محسوب می‌شود؛ روزی که فصل تازه‌‏اى در زندگى انسان‌ها  می‌گشاید یا هر روز که حق و عدالتى بر پا می‌شود و ظلمی از بین می‌رود، روزهای خدا است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول