اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جایگاه آسیای مرکزی در رده‌بندی شاخص فساد اداری و اقتصادی

سازمان شفافیت بین الملل تازه ترین گزارش خود در مورد شاخص فساد اداری و اقتصادی در کشورهای مختلف جهان را بر مبنای داده‌های سال 2019 میلادی منتشر کرد.

جایگاه آسیای مرکزی در رده‌بندی شاخص فساد اداری و اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سازمان شفافیت بین الملل تازه ترین گزارش خود در مورد شاخص فساد  اداری و اقتصادی در کشورهای مختلف جهان را بر مبنای داده‌های سال 2019 میلادی منتشر کرد.

هر سال سازمان شفافیت بین الملل بر اساس نظرسنجی‌هایی از کارشناسان و فعالان اقتصادی هر کشور در مورد میزان فساد بخش دولتی آن کشور گزارشی را منتشر می‌کند.

این سازمان 180 کشور مختلف جهان را مورد بررسی قرار داده که شاخص فساد  اداری و اقتصادی بین 0 تا 100 قرار دارد، به این صورت که امتیاز فاسد ترین دولت‌ها از نظر کارشناسان و تجار کشورهای مربوطه، به عدد صفر نزدیکتر است و پاکترین دولت‌ها نیز امتیازی نزدیک به 100 را کسب می‌کنند.

در سال جاری میلادی موضوع اصلی نظرسنجی این سازمان، شفافیت سیاسی، رابطه بین سیاست، پول و فساد، از جمله تاثیر قوانین سرمایه گذاری تبلیغات انتخاباتی بر قدرت سیاسی و انتخابات تعیین شده است.

به این ترتیب، قزاقستان در رتبه بندی سال 2019 میلادی این سازمان با کسب 34 امتیاز در موقعیت 113 این شاخص در کنار کشورهای فیلیپین، زامبیا، نپال، السالووادور و اسواتینی قرار گرفته است.

قزاقستان در گزارش سال 2018 میلادی با کسب 31 امتیاز در رتبه 124 این شاخص در کنار کشورهای جیبوتی، گابون، مالدیو و نپال قرار داشت.

بنابر این گزارش قرقیزستان با کسب 30 امتیاز، تاجیکستان و ازبکستان 25 امتیاز و ترکمنستان 19 امتیاز در موقعیت‌های پایین‌تر قرار دارند.

کشورهای نیوزلند و دانمارک با کسب 87 امتیازی از برترین کشورهای جهان در شاخص فساد اداری و اقتصادی و کشورهای سومالی، سودان جنوبی و سوریه با امتیازهای 9، 12 و 13 در رتبه‌های پایانی این شاخص قرار داده شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول