اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

جامعه ادبی آذربایجان‌غربی در سوگ شاعران نامی

در دو ماه اخیر دو تن از شاعران پیشکسوت متعهد، انقلابی و اجتماعی ارومیه مرحوم فتح الله حکمتی فر و مرحوم غلامحسین سنجیده بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفتند.

جامعه ادبی آذربایجان‌غربی در سوگ شاعران نامی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در دو ماه اخیر دو تن از شاعران پیشکسوت متعهد وانقلابی ارومیه مرحوم فتح الله حکمتی فر و مرحوم غلامحسین سنجیده بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفتند به همین منظور سراغ مصطفی قلیزاده علیار مسوول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری رفتیم تا درباره این دو استاد ادبیات فقید استان بیشتر بدانیم.

حکمتی فر منتقد کژی‌های موجود در جامعه بود

مصطفی قلیزاده علیار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، در خصوص دو تن از شاعران انقلابی و پیشکسوت ارومیه ای اظهار کرد: مرحوم فتح الله حکمتی فر متولد سال 1324، یکی از شاعران مومن ، متعهد، و اجتماعی دوران دفاع مقدس و جبهه‌های حق علیه باطل بود.

وی بیان کرد: حکمتی‌فر استادی توانمند در محیط ادبی ارومیه و حتی آذربایجان‌غربی در عرصه شعر ترکی آذری و دارای اندیشه‌های اجتماعی، انقلابی بود و همواره از کژی‌های موجود در جامعه انتقاد می کرد.

مسوول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم حکمتی فر افزود: با توجه به اینکه مرحوم حکمتی فر فردی مهربان و صبور بود از همین رو این ویژگی و منش رفتاری وی نیز در شاعران جوان تاثیر به سزایی گذاشته بود.

 

 

 
حکمتی فر پدر معنوی و ادبی شاعران معاصر ارومیه بود

قلیزاده علیار تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری بر او غلبه داشت، اما همواره پای ثابت محافل ادبی، انجمن‌های شعری بودند و با شرکت در این محافل نظر می داد و شعرها و نوشته های ادبی را نقد می کرد به طور کلی می توان مرحوم حکمتی فر را پدر معنوی و ادبی شاعران معاصر ارومیه دانست.

وی گفت: در کنگره‌ها و همایش بزرگداشت‌های شاعران پیشین حضور می یافتند و اشعاری که خوانده می شد را به جا تشویق ودر پاره ای موارد نیز به جا نقد می‌کردند به طور کلی الگوی شاعران جوانی که به تازگی قدم در راه ادبیات می‌گذاشتند، بود.

فتح الله حکمتی فر پدر معنوی و ادبی معاصر ارومیه پس از طی بیماری در13 آذرماه سال 98 دار فانی را وداع گفته و در زادگاه خود شهرک گلمانخانه به خاک سپرده شد.

لازم به ذکر است حوزه هنری آذربایجان غربی 25 دی ماه سال جاری آیین بزرگداشت مرحوم حکمتی فر را برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این شاعر فقید و نامی برگزار کرد.

قلیزاده علیار همچنین به معرفی مرحوم حسین بقال سنجیده با تخلص شاعری نجات که نام پدر مرحومش نیز بوده است پرداخت و گفت: حسین بقال سنجیده یکی از شاعران نامی ارومیه متخلص به نجات با همه تنگ دستی خود 6 جلد کتاب را در قید حیات چاپ کردند.

وی ادامه داد: کتاب‌های مرحوم سنجیده یک مجموعه 5 جلدی شعر ترکی – فارسی و یک جلد کتاب خاطرات دوران کودکی تا واپسین لحظات زندگی خود است که جلد اول نوشته شده و به چاپ رسیده ولی جلد دوم نسخه خطی است.

مسوول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی تصریح کرد: مرحوم حسین بقال سنجیده از شاعران خوب ، زبردست و مردمی بودند و تا زمانیکه بیماری سرطان بر وی غلبه نکرده بود در تمامی مجامع و محافل ادبی که برگزار می شد حضور فعال داشتند.

حسین بقال سنجیده متخلص به نجات شاعر برجسته ارومیه ای پس از سپری کردن یک دوره بیماری شامگاه دوشنبه نهم دی ماه سال 98 دار فانی را وداع گفت و در قطعه 19 باغ رضوان ارومیه در آرامگاه ابدی خود به خاک سپرده شد.

از حسین بقال سنجیده کتاب هایی چون یازیق آنا، یازیق آنا،شعریمه ائل قوناق گلیر،چوووشلار محله‌سی، موشتولوق، شعر تلخ زندگی من وگووه‌رچین به یادگار مانده است که علاقمندان به ادبیات می توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/۱۰۵۲
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول