اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

روایت یک‌سال پیگیری برای مالباختگان سکه ثامن/ «فارس من» برای فرهنگیان ماده 28 چه کرد؟

روایت یک‌سال پیگیری‌های «فارس من» برای مالباختگان سکه ثامن و دیگر سوژه‌های پیگیری‌شده شما در هفته گذشته.

روایت یک‌سال پیگیری برای مالباختگان سکه ثامن/ «فارس من» برای فرهنگیان ماده 28 چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ حکم پرونده سکه ثامن عاقبت صادر شد. کمپین مالباخته‌های این سایت از اولین مطالبات «فارس من» بود. از هر مقامی که دستمان رسید، پیگیری کردیم. دادستانی، دولت، نمایندگان مجلس. حالا دادگاه متهم را به رد بیش از ۳/۶ هزار میلیارد ریال و ۱۵ سال حبس محکوم کرده؛ حکمی که احتمالاً می‌تواند پایان بیش از یک‌سال دوندگی برای احقاق حق باشد. بعلاوه هفته گذشته موضوع فرهنگیان استخدامی ماده ۲۸ هم روی میز همکاران من قرار داشت. مشکلات اهالی فاز یازدهم پردیس و طرح معیشت بنزینی دولت هم پیگیری شد. با گزارش پیگیری‌ها همراه من باشید.

 

اول| پایان یکی از قدیمی‌ترین مطالبات مردم در «فارس من»؛ کلاهبرداران سکه ثامن حکم گرفتند

​کمپین ثامنی‌ها بُرج هشت ۹۷ به ثبت رسید؛ یعنی بیشتر از یک‌سال پیش. خیلی زود کلی امضا جمع کرد. نماینده‌های این پویش را همان روزهای اول دعوت کردیم خبرگزاری. یک نشست هم‌اندیشی برای طراحی عملیات پیگیری برگزار شد. مالباختگان می‌گفتند اگر «سکه ثامن» مجوزهای لازم را نداشت، چگونه نماد اعتماد الکترونیک را از وزارت صمت دریافت کرده است؟ همین موضوع را از مسؤلین مربوطه پیگیری کردیم. حرف‌هایی زدند. توجیهاتی هم داشتند. اینجا منتشر شد. پیگیری‌های ما اما محدود به همین حوزه نماند.

همکاران من در گروه پارلمانی خبرگزاری، مطالبه را به گوش نمایندگان مجلس هم رساندند. همین باعث شد سطح پیگیری بیشتر از گذشته شود. محمدعلی پورمختار مثلاً از اعضای کمیسیون قضائی، همان آذر ۹۷ قول داده بود مسأله را پیگیری کند. دهقان دیگر نماینده حقوق‌دان مجلس هم از تهیه‌ی یک نامه به سازمان بازرسی کل کشور برای رفع‌ و رجوع مشکلات مردم خبر داد. هفت نماینده مردم هم با پیگیری‌های خبرنگار ما مطالبه مالباخته‌ها را در قالب یک سؤال از وزارت صمت پیگیری کرد.

خلاصه یک‌سال پیگیری‌های ما برای مالباخته‌های ثامنی در بالاترین سطوح ادامه داشت. وکیل آن‌ها رسول کوهپایه‌زاده در تمام این مدت همکاری مناسبی با خبرنگاران فارس داشت. اواخر اسفند سال گذشته وی در یک گفت‌وگوی مفصل تصویری، آخرین اوضاع پرونده و مطالبات مردم را از دستگاه قضا تشریح کرد. هم‌چنین آخرین خبرها و تازه‌ترین حرف‌های مالباختگان را با همکاران من در میان می‌گذاشت. یا مثلاً اینجا که کوهپایه‌زاده از ارسال نامه‌ی مالباختگان به دادستان کل برای تسریع رسیدگی‌ها به پرونده خبر داد.

پیگیری‌ها به نتیجه رسید. رسانه‌ای شدن ماجرا و فشار نمایندگان مجلس، پرونده‌ی ثامنی‌ها را سریع‌تر از آن‌چه به نظر می‌رسید، پیش بُرد. ثامنی‌ها توانستند دستور رد برخی از اموال را قبل از عید بگیرند. یعنی قبل از اتمام تحقیقات دادستانی؛ یعنی قبل از برگزاری دادگاه. تیرماه امسال غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آغاز توزیع اموال بین شاکیان پرونده خبر داد. وی گفته بود: «معمولاً توزیع و تقسیمِ اموالِ توقیف‌شده بین طلبکاران تا پایان رسیدگی و صدور حکم باقی می‌ماند. اما تصمیم گرفته شد، تا در اسرع وقت، وجوه نقدی تقسیم شود.»

وجوه توزیع‌شده البته همه‌ی اموال مردم نبود. با این همه پرونده به دادگاه رفت. حکم هم گرفت. هفته قبل سخنگوی دستگاه قضا از رأی اولیه‌ی دادگاه خبر داد: «متهم اصلی به ۱۵ سال حبس تعزیزی محکوم شده و به ۳۶۵۱ میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۶۸ ریال رد مال نیز محکوم شده که ۷۰۰ میلیارد ریال قبلاً استرداد شده بود. متهم همچنین یک هزار و ۸۱۲میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال جزای نقدی در حق دولت و بابت اتهام پولشویی به ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال رد مال محکوم شده است.»

 

سکه‌ثامنی‌ها خیلی تلاش کردند. یک‌سال دویدند. تمام این مدت «فارس من» در کنارشان بود. از خودشان بپرسید احتمالاً تصدیق می‌کنند. خدا را شکر سرآخر به نتیجه رسید. البته اجرای هرچه سریع‌تر احکام می‌تواند کام مردم را شیرین‌تر هم کند.

 

دوم| پای درددل‌ استخدامی‌های ماده ۲۸؛ ما معلم‌های «درجه ۲» هستیم!

استخدامی‌های ماده ۲۸ یعنی معلم‌هایی که در «دانشگاه فرهنگیان» درس نخواندند. کسانی که آموزش‌وپروش لاجَرم برای جبران کم‌بود نیروهایش، آن‌ها را با برگزاری آزمون استخدامی به کار گرفت. همه‌ی گلایه‌هایشان از «تبعیض» است. تبعیضی که وزارت‌خانه بین آن‌ها و فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه فرهنگیان قائل شده است. کمپین آن‌ها آذر امسال در «فارس من» به ثبت رسید و حالا بیشتر از ۳۰۰۰ امضا دارد. در این کمپین آمده: «باگذشت بیش از ۳ ماه از آغاز سال تحصیلی جدید و روشن نشدن وضعیت حقوق و مزایای اینجانبان، خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر هستیم.»

 

هفته گذشته چند نفر از حامیان و امضاکنندگان کمپین را دعوت کردیم خبرگزاری. پای درددل‌هایشان نشستیم. خیلی‌هاشان تحصیل‌کرده‌ی دانشگاه‌های نسبتاً مطرح کشورند. تازه یک‌سال هم آموزش معلمی دیدند. پیش از استخدام در آموزش و پرورش اغلب جاهای مختلف دیگری مشغول کار بودند. عشق به معلمی و تدریس اما، راه همه را به سمت مدرسه کج کرده بود. دلِ پُری داشتند. از همه‌ی تبعیض‌ها و گلایه‌هایی که بر آن‌ها روا رفته. مشروح این میزگرد را می‌توانید در این لینک ملاحظه کنید: افرادی که معلمی را به تدریس در دانشگاه ترجیح دادند

«فارس من» پیگیر مطالبات آن‌ها است. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

سوم| مطالبات اهالی فاز یازدهم پردیس؛ اینجا آخر دنیا است

فاز یازده پردیس آن‌طرف تهران است؛ پای کوه پایین لواسان. یک شهرک بزرگ با بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی. اغلب واحدها هم «مسکن مهر» هستند. شهرک اما باوجود این همه ساختمان و ساکنینی که هر روز بیشتر هم می‌شود، از اولیات زندگی شهری محروم است. کمپین ساکنان پردیس آذر همین امسال در «فارس من» به ثبت رسید. آن‌ها در این کمپین از عدم رسیدگی مسؤلین و نبود امکانات گلایه کرده بودند. امکاناتی از قبیل: نبود درمانگاه، مراکز خرید، سینما، حسینیه، مسجد، پایگاه‌های بسیج، پایگاه اورژانس، آتش‌نشانی، پمپ‌بنزین و خلاصه هر چیزی که برای یک زندگی ساده نیاز است.

پیگیری سوژه روی میز همکارانم قرار گرفت. بچه‌های استان تهران خبرگزاری یک گزارش تر تمیز از اوضاع پردیس آماده و منتشر کردند. گزارشی که خیلی خوب جولان سگ‌های ولگرد را وسط خیابان‌های پردیس روایت می‌کند. نبود تابلوهای راهنمایی و چراغ‌های راهنما؛ نانوایی و خیلی مشکلات دیگر. در ادامه‌ی گزارش هم به‌سراغ سید مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتند برای اخذ توضیحات. وی در این‌باره گفته در تلاش هست محل مناسبی را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد پیدا کند. اگرچه خیلی از آن‌ها همین الآن هم عقیم شده‌اند.

آقای هدایت درباره تابلوهای راهنمایی-رانندگی و مشکل نانوایی‌های سطح شهر هم می‌گوید: «برای علائم راهنمایی و رانندگی قراردادی را منعقد کرده‌ایم. به‌زودی این مشکل برطرف می‌شود. برای جبران کمبود نانوایی هم قصد داریم چند نانوایی دیگر را با مشارکت بخش خصوصی در سطح پردیس تأسیس کنیم. برای جبران کمبود درمانگاه هم اقدامات لازم انجام‌شده و شبکه بهداشت شهرستان هم برای تحویل آن اعلام آمادگی کرده است. فقط انشعاب گاز مانده که تا یک هفته آینده این مشکل هم حل می‌شود.»

 

صمیمانه امیدوار هستیم. پیگیری دردها و مشکلات مردم غیر از آورده‌های دنیایی، خیر و اندوخته‌ی آخرت شما است. آقایان مسؤل اگر بیشتر توجه کنند.

 

چهارم| تداوم ابهامات و مطالبات مردم درباره طرح معیشتی دولت/ وقتی انجام درست یک کار آرزو می‌شود!

دولت وعده کرده بود برای جبران گرانی بنزین، کمک‌هزینه‌ی معیشتی پرداخت می‌کند. طرحی که با اما و اگرهای بسیار و البته «اکراه» غیرقابل انکار دولتی‌ها اجرا شد. مشکلات فراوانی هم داشت. این فکر بِکر «آزمون وُسع» سر و صدای خیلی از مردم را بلند کرد. کم نبودند کسانی که علیرغم مشکلات مالی زیاد، از نظر دولت «متمکن» شناخته شده بودند!

«فارس من» هم آیینه‌ی دردهای شما است. مثل همیشه تواتر این مطالبات نمودار روشنی از گلایه‌های افکار عمومی است. هم‌چنان هم شاید هر روز سوژه‌ها و مطالبات متعددی درباره این طرح کذایی برای ما به ثبت می‌رسد. برخی از آن‌ها را در این گزارش لیست کرده بودیم: دولت خیلی از مردم را حمایت نکرد!

 

پیگیری درد و دل‌های مردم افتخار ما اهالی «فارس من» است. البته روشن است این پیگیری‌ها خیلی وقت‌ها لزوماً به نتیجه هم نمی‌رسد. البته این مایه‌ی دلسردی نیست. همکاران من مداوماً درحال تعقیب دردها و مشکلات مردمند. شما هم اگر مطالبه یا مشکلی دارید، برای پیگیری در این سامانه ثبت کنید. آدرس ما را که یادتان هست؟ FARS.me منتظرتان هستیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول