اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانشگاه‌ها برخی رشته‌ها و مهارت‌‌های مورد نیاز صنعت را ندارند

مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،گفت: کیفیت مطلوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد؛ فعالین حوزه صنعت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند اما با وجود توجه دانشگاه‌ها به صنعت، هنوز در نقطه مطلوب قرار نگرفته‌ایم.

دانشگاه‌ها برخی رشته‌ها و مهارت‌‌های مورد نیاز  صنعت را ندارند

حمیدرضا امیری‌نیا مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره عدم ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت:  کیفیت مطلوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد؛ کسانی که در صنعت کار می‌کنند فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و امروز دانشگاه‌ها توجه زیادی به صنعت می‌کنند که با این حال هنوز در نقطه مطلوب قرار نگرفته‌ایم. 

* دانشگاه‌ها باید کارآفرین شوند

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در ۳-۲ دهه گذشته بیشتر روی بحث آموزش متمرکز بودند و به پژوهش و فناوری کمتر توجه کرده‌اند، گفت: امروز دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش توجه بیشتری می‌کنند و به سمت دانشگاه‌های کارآفرین سوق پیدا کرده‌اند و به صنعت هم توجه بیشتری می‌شود؛ در حال حاضر در یک دوره گذار هستیم که دانشگاه‌ها باید از بحث‌های آموزش محور و پژوهش‌محور به سمت کارآفرینی بروند. 

مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر توجه بیشتری به پژوهش در حوزه بازار صورت می‌گیرد. در ۱۵-۱۰ سال  پیش اگر استاد دانشگاهی می‌گفت که می‌خواهد همزمان هم در دانشگاه تدریس کند و در شرکتی هم مشغول به کار تحقیقاتی و صنعتی شود تقبیح می‌شد که دلیلش عدم شناخت کافی هر دو بخش بود. 

امیری‌نیا اضافه کرد: حوزه دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت که در دانشگاه‌‌ها ایجاد شد به حد مطلوب نرسیده است.

* تحریم‌ها تهدیدی است که می‌توان به فرصت تبدیل کرد

وی افزود: هیچ کسی از تحریم‌های اعمال شده استقبال نمی‌کند، ولی این تهدیدی است که می‌توان به فرصت تبدیل کرد، نوعاً صنعت ما به خاطر اینکه یک بنگاه اقتصادی است و باید پابرجا بماند به بحث‌های کوتاه مدت نگاه می‌کند که قطعاً نگرانی و رفع مشکلات دانشگاه‌ها از این طریق رفع نمی‌شود. 

امیر‌ی‌نیا با بیان اینکه امروزه مشکلاتی در تعاملات بین‌المللی وجود دارد، یادآور شد: بسیاری از صنایع متوجه شدند که خیلی از نیازهایشان قابل رفع بوده ولی همچنان نگاهشان به خارج از کشور است.

* دانشگاه‌ها نیاز به برخی‌ رشته‌ها و مهارت‌ها در زمینه صنعت دارند

مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سایر مشکلات موجود در صنایع، گفت: دانشگاه‌ها برخی رشته‌ها و مهارت‌‌ها که نیاز امروز صنعت است را ندارند. فرض کنید در مسائلی مثل هوش مصنوعی، آی‌او‌تی دانشگاه‌ها وارد شدند که نیاز به تدوین برنامه‌های آموزشی به‌روزتر دارند و یا در مباحث اقتصادی مانند سرمایه‌‌گذاری‌های جسورانه که امروزه در دنیا مطرح است دانشگاه‌ها باید در تدوین رشته‌های آموزشی تلاش‌هایی داشته باشند، ولی دانشگاهی که بتواند اساتید و کارشناسان زبده‌ای آموزش بدهد تا به صنعت بروند و صنایع را ترغیب کنند تا اینکه صنایع به سمت سرمایه‌گذاری وارد شوند را ندارند و این یک رویکرد در صنایع بزرگ است که هر صنعت بزرگی در حوزه اختیاراتش باید یک صندوق جسورانه داشته باشد. 

وی افزود: دانشگاه و صنعت باید در باورها، مهارت‌ها و فعالیت‌هایشان بازنگری کنند و امروزه دانشگاه با صنعت ارتباط خوبی برقرار کرده و فکر می‌کنم اگر فرایندها اجرا شود قطعا شاهد تحولات بیشتری خواهیم بود. بحث دولت دانشگاه و صنعت در دنیا یک نکته است،  فقط جنس مشکلاتشان متفاوت است و کشوری مثل ایران با توجه به اقتصاد مقاومتی که رویکرد نظام است با تغییر در باورها، فعالیت‌ها و مهارت‌ها می‌تواند شاهد یک ارتباط پویاتر و همزمان‌‌تر باشد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول