اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه/ نفس شهر به شماره افتاده است

شهر ارومیه یکی از شهرهای آلوده کشور است که ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، بیشترین سهم را در این آلودگی دارند.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه/ نفس شهر به شماره افتاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آلودگی هوا آثار زیان‌باری بر سلامت جسمی افراد دارد، به طوری که انسان در صورت قرارگیری مداوم در شرایط محیطی آلوده، احتمال دارد به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی و تنفسی مبتلا شود. علاوه بر این، پرخاشگری، بی‌حوصلگی، افسردگی و احساس خستگی از اثرات مخرب آلودگی هوا بر روی انسان است و پزشکان هم همواره درباره عوارض آلودگی هوا و تاثیر آن روی سلامت اندام‌های مختلف بدن به ویژه قلب و عروق، سیستم تنفسی و پوست هشدار داده‌اند.

حجم بالای تردد خودروها به ویژه خودروهای فرسوده در کلانشهرها نیز بر آلودگی هوا اضافه می‌کند؛ به طوری که خودروها با تولید آلاینده‌های خطرناکی مانند سرب، سلامت جامعه را در معرض تهدید جدی قرار می دهند.

شهر ارومیه که به تازگی به فهرست شهرهای آلوده کشور پیوسته است، چند سالی می‌شود که از این مشکل رنج می‌برد و در صورت عدم توجه مسوولان و چاره‌اندیشی به موقع، روز به روز حل این مشکل سخت‌تر خواهد شد.

۶۵ درصد تاکسی‌های آذربایجان‌ غربی فرسوده هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ غربی با ابراز تاسف از اینکه ارومیه به جرگه شهرهای آلوده ایران پیوسته است، تصریح کرد: در این راستا اقداماتی همچون ایستگاههای سنجش آلودگی هوا راه‌اندازی و نیز اطلاع‌رسانی کیفیت هوا در فضای مجازی انجام شده است.

مهران نظری از وجود 65 روز هوای پاک در استان طی سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که سال گذشته شاهد تنها 37 روز هوای پاک در سراسر استان بوده‌ایم و از سوی دیگر امسال 229 روز قابل قبول از لحاظ سالم بودن هوا به ثبت رسیده در حالی که در سال گذشته تعداد این روزها 256 روز بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اداره کل محیط زیست استان بر دودزا خودروهای سبک و سنگین نظارت می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه 90 درصد از 342 دستگاه اتوبوس که جزو ناوگان عمومی استان است فرسوده بوده و علاوه بر آن 65 درصد از 5 هزار و 20 دستگاه تاکسی سطح آذربایجان‌ غربی نیز فرسوده هستند و بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند.


فرسودگی 90 درصد ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ غربی در خصوص آلودگی شهر ارومیه گفت: با وجود زحماتی که در خصوص هوای پاک و تحکیم آن در استان کشیده می‌شود وضعیت هوای ما در استان مناسب نیست و روز به روز هم این وضعیت تشدید می‌شود که این امر، رسالت ما را در جهت کاهش این وضعیت سنگین تر می کند.

آیدین رحمانی رضاییه افزود: همه دستگاه‌ها باید در حوزه خود به این امر ورود کرده و در این خصوص کمیته ای در زیرمجموعه خود داشته باشند و در کنار آن، بر اساس «قانون هوای پاک» دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

وی از فرسودگی 90 درصد ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه خبر داد و افزود: این وضعیت مطلوب نیست و در این راستا شهرداری ارومیه موظف است، تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کند و اقدامات لازم را برای جایگزینی ناوگان جدید انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: تقویت سیستم‌های پایش هوا، گسترش ایستگاه‌های سنجش آلودگی‌ها و افزایش دقت این سیستم‌ها، افزایش دقت و کنترل کیفیت خودروها در مراکز معاینه فنی خودروها، شناسایی صنایع مولد آلاینده‌ها و برنامه‌ریزی از مواردی برای کاهش آلودگی‌ها و حفظ محیط زیست در استان است.

خودروها بیشترین سهم را در تولید آلودگی دارند

علیزاده امامزاده رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این باره اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در سطح شهر و اولویت بخشیدن به استفاده از حمل و نقل سبز، گسترش محدوده‌های طرح ترافیک و نظارت بیشتر بر تردد خودروها به ویژه در مرکز شهر، نظارت بر معاینه فنی خودروها وجلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین دودزا و آلاینده، ترویج فرهنگ پیاده‌روی و استفاده از حمل و نقل عمومی در میان شهروندان، توجه به مکان‌یابی بهینه و درست در احداث ساختمان‌ها و جانمایی کاربری های صنعتی و آلاینده از جمله سیاست و خطی مشی‌هایی است که امروز به اجرای آن ها بیش از پیش نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر اهتمام کافی از سوی دولت، شهرداری و شهروندان در توجه به نسل‌های آتی و توسعه پایدار شهری و حفظ محیط زیست باشد، همواره شاهد کاهش آسیب‌های آلودگی هوا می‌شویم.

اضافه کردن اتوبوس‌های جدید به صرفه نیست

مژده‌هی‌فر رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه در حال حاضر 293 اتوبوس شرکت واحد توسط بخش خصوصی و 49 اتوبوس ملکی در ارومیه به ارائه خدمات مشغول هستند، گفت: سال گذشته 14 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه شده و امسال با وجود افزایش 100 درصدی قیمت اتوبوس ها تنها ۳۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و بازسازی شده از تبریز وارد ناوگان حمل ونقل عمومی ارومیه شده است.

مژده‌هی فر افزود: علاوه بر ۱۴ دستگاه خریداری شده تا پایان سال جاری نیز 10 دستگاه اتوبوس نوسازی و بهسازی شده از سایر استان ها خریداری و جایگزین ناوگان عمومی فرسوده ارومیه می شود.

وی با تاکید بر اینکه ورود ناوگان جدید باعث کاهش درآمد سایر رانندگان خواهد شد، اظهار کرد: برحسب میانگین و با توجه به جمعیت مناطق مختلف شهر روزانه 4 هزار تا 12 هزار نفر مسافر توسط اتوبوس های شرکت واحد ارومیه جابجا می شوند، بنابراین شهرداری به جای ورود اتوبوس های جدید در پی جایگزینی ناوگان فرسوده با ناوگان جدید و نوسازی شده است.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه کارشناسان محیط زیست هر چهار ماه یک بار وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی را کنترل می کنند ادامه داد: علت دودزا بودن برخی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مربوط به این است که خودروهای دیزلی نیازمند استفاده از گازوئیل یورو 4 و فیلتر تصفیه هوا هستند و این مشکل مختص ارومیه نبوده و همه کشور را شامل می‌شود.

گزارش: نجیبه معصومی

انتهای پیام/ح
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول