اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تاکید رئیس شورای شهر مشهد بر ظهور اراده ملی در انتخابات اسفندماه

رئیس شورای شهر مشهد، بر لزوم ظهور اراده ملی در انتخابات اسفندماه تاکید و از برخی انتقادات غیرمنصفانه و افشاگری‌های یک‌جانبه و شتاب‌زده در شرایط فعلی کشور، انتقاد کرد.

تاکید رئیس شورای شهر مشهد بر ظهور اراده ملی در انتخابات اسفندماه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری، ظهر امروز در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه ۱۲ بهمن ماه، مصادف با آغاز دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی(ره) به ایران است، آن را واقعه‌ای بزرگ و استقبال تاریخی کم نظیر ملت ایران از یک رهبر سیاسی و مذهبی، توصیف کرد.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: نکته بسیار مهم این روز برای شرایط فعلی جامعه، سخنرانی حضرت امام (ره) در بهشت زهرا(س) است، چرا که در سرتاسر سخنان امام (ره) یک نکته کلیدی دیده می‌شود و آن هم تاکید بر اراده ملی و نقش مردم است.

وی ادامه داد: این روزها که به سمت انتخابات مجلس می‌رویم بازخوانی این سخنان تاثیرگذار مهم است و آنچه که پیش رو داریم و باید مردم رقم بزنند؛ باید از اولین سخنرانی امام(ره) الهام بگیرد.

حیدری به سخنرانی مقام معظم رهبری در مراسم تشییع شهید سلیمانی در تهران هم اشاره کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری، حضور پرشور مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی را بیعت مردم با اندیشه‌های امام توصیف کردند.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: اراده ملی به معنای واقعی بدون هیچ قید و شرط و محدودیت باید در انتخابات دوم اسفند خودش را نشان دهد.

وی افزود: در شرایط فعلی که تهدیدهای جدی برای کشور وجود دارد همه چیز باید بر محور انسجام، وحدت و همدلی باشد که البته این انسجام، الزاماتی دارد و با حرف و سخن ایجاد نمی‌شود و همه باید این الزامات را رعایت کنیم.

حیدری ادامه داد: شرایط امروز مشهد در ابعاد مختلف منحصربه‌فرد است، اما اینکه برخی موضوعات که باید روندهای قانونی خودش را طی کند در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر می‌شود، از مصادیق افرادی است که به موضوع انسجام ملی اعتقاد ندارند.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه اتفاقات ناخوشایندی در فضای مجازی رخ داد و نامه محرمانه در فضای رسانه‌ای منتشر شد، افزود: فضا جوری است که اگر مدیری احضار می‌شود در مرحله بازپرسی است، لیست اتهامات برایش منتشر می‌شود، مدیری مستقر است و در حال کار است برایش فضاسازی می‌کنند که البته قابل اعتنا نیست و ما از دستگاه قضا در باب سالم‌سازی این فضا تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما بارها اعلام کردیم اگر مدرک دارید ارائه دهید ما با جان و دل پذیرا هستیم، ادامه داد: ما در مدیریت شهری آماده پاسخگویی هستیم. ادعا نداریم نقص وجود ندارد، اما در موضوع مبارزه با فساد جدی هستیم که تصویب لایحه تعارض منافع هم یکی از مصادیق این ادعا است و از شهردار هم می‌خواهم کنترل‌های درونی را قوی کنند تا نیاز به مراقبت بیرونی نباشد.

حیدری خاطرنشان کرد: ایجاد تزلزل برای مدیران و شکل‌گیری فضاهای یک جانبه و غیرمنصفانه و غیراخلاقی نه تنها براساس قانون بلکه بر اساس باورهای دینی ما هم محکوم است.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم تقویت اقتدار ملی، اظهارکرد: امروز وقت تسویه حساب‌ با استفاده از ابزارهای غیراخلاقی و غیرمنصفانه نیست؛ دلیل چنین برخوردها و رفتارهایی را نمی‌دانیم و امیدواریم با اصلاح و بازسازی امور در جهت اهداف انقلاب گام‌های اساسی برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) هستیم، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) بانوی مکرمی که الگوی بانوان ماست و زندگی آن حضرت در مسیر پرتلاطم زندگی‌اش درس‌های زیادی برای ما دارد.

حیدری، حضرت فاطمه (س) را یک کُنشگر و فعال سیاسی مدافع انصاف و حق‌طلبی عنوان و تاکید کرد: این راه را باید بانوان ما ادامه دهند.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین با اشاره به سفر اخیر جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و مدیران شهری به مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، خسارت سیل در این مناطق را شدید توصیف کرد.

وی ادامه داد: حضور و مشارکت مردم، خیرین، تشکل‌های مردمی و برخی از اشخاص حقیقی که فرسنگ‌ها راه را برای خدمت‌رسانی طی کرده بودند، وجه بارز و ملموس در نقاط سیل‌زده بود؛ موج اول کمک‌رسانی‌ها خیلی خوب بود و در مقیاس بالایی شکل گرفته است.

حیدری با بیان اینکه مهم‌ترین خسارات وارده، مربوط به خسارت‌های ایجاد شده در بخش زیرساخت‌هاست، افزود: در بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان حداقل 350 روستا از شرایط بسیار نامطلوبی برخوردار هستند و راه‌های دسترسی به طول سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر آسیب دیده‌اند؛ منابع آب، مدارس و مجموعه‌های فرهنگی نیز آسیب جدی دیده‌اند و آنچه امروز ضروری است، توجه به این زیرساخت‌هاست.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد مسؤولیت ساماندهی و انجام اقدامات لازم برای بازسازی برخی از مسیرها و جاده‌های تخریب شده را عهده‌دار شده است ولی در عین‌حال، از همه نیکوکاران، خیرین و سمن‌ها و افراد دغدغه‌مند برای کمک به همنوعان انتظار داریم متمرکز شوند تا کار خوب و درخوری برای رفع آلام این مردم فداکار انجام شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با محوریت استانداری خراسان رضوی و تجمیع امکانات اقدامات شایسته‌ای انجام شود؛ در حال حاضر، همکاران ما در حال جمع‌آب‌های سطحی در مناطق سیل‌زده هستند و امیدواریم کار ماندگار و قابل دفاعی صورت گیرد.

حیدری با بیان اینکه مناطق سیل‌زده از نظر مواد غذایی اشباع شده‌اند، گفت: حال باید به سمت تجهیز زیرساخت‌ها و امکانات و اولویت‌هایی که شهرداری مشهد پیش‌قدم شده، حرکت کرد و سایر دستگاه‌ها نیز به کمک بیایند.

کارت زرد عضو شورای شهر به سامانه فاش شهرداری مشهد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد در تذکر آیین نامه‌ای خود به شهرداری مشهد، اظهار کرد: با استناد به مصوبه ۹۶۲۰ مورخ ۱۶ مرداد ۹۷در خصوص راه اندازی سامانه جامع اطلاعات شهرداری مشهد، شهرداری باید بر اساس اصول شفاف‌سازی و نظارت بر معاملات ستاد، شرکت‌ها، سازمان‌ها‌، موسسات وابسته اعم از مزایده، خرید، مناقصه، سرمایه گذاری، مشارکت یا ترک تشریفات اقدام کند و کلیه فرایندها را از زمان اعلام فراخوان تا عقد قرارداد و فرآیند توان‌سنجی افراد متقاضی را از طریق سامانه فاش در اختیار شهروندان قرار دهد‌.

محمد حاجیان شهری افزود: بعد از گذشت ۱۶ ماه از ابلاغ این مصوبه هنوز بخش‌های زیاد و مهمی از آن اجرایی نشده است که در نهایت باعث کاهش سطح اعتماد عمومی شهروندان به مصوبات شورای شهر و عملکرد مدیریت شهری و انجام خطاهای احتمالی در فرآیند اجرای معاملات در شهرداری مشهد می‌شود.

وی ضمن تذکر به شهردار مشهد به خاطر عدم اجرای کامل این مصوبه، از وی خواست هر چه زودتر نسبت به اجرای کامل این مصوبه اقدام کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: این تذکر را در تیرماه سال جاری هم دادم اما باز هم اتفاقی نیفتاد و امیدوارم با اقدام شهردار مشهد، سامانه فاش، واقعا فاش و به اهداف خود در شفاف سازی فضای مدیریت شهری برای شهروندان نائل شود.

سه تهدید عمده بر سر راه بودجه سال ۱۳۹۹شهرداری مشهد

اولین دستور کار جلسه علنی امروز، ارائه لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری مشهد به شورای شهر بود.

شهردار مشهد با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر، بودجه بودجه 127هزار و 92 میلیارد تومانی سال 99 شهرداری مشهد را تقدیم شورای اسلامی شهر مشهد کرد.

محمدرضا کلایی در این خصوص گفت: به یاری خدا بودجه سال آینده شهرداری روزهای پایانی دی ماه نهایی و امروز در موعد مقرر تقدیم شورا شد.

وی ماموریت اصلی بودجه سال 99 را تحقق مضامین راهبردی برنامه عملیاتی 97-1400 شهرداری در سال سوم عنوان کرد و گفت: به مردم تعهد می‌دهیم برنامه عملیاتی میان مدت در اولویت قرار گیرد.

شهردار مشهد افزود: اگر موفق شویم کار را جلوتر خواهیم برد، اما عقب ماندگی از برنامه به عنوان خط قرمز بوده و پذیرفته نیست.

کلایی هدف این لایحه بودجه را شهری با حمل ونقل پاک، سریع، ایمن، زیست پذیر با اقتصادی پویا و هوشمند توصیف کرد.

وی متذکر شد: در بودجه سال آینده سهم 29.4 برای بخش جاری و سهم 70.6 برای بخش عمرانی در نظر گرفته شده است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده، هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان اعتبار به بهسازی خطوط ریلی اختصاص یافته است، ادامه داد: تصمیم داریم در بودجه سال ۹۹ خود را به شهری با حمل و نقل عمومی در دسترس، متصل و پاک متعهد کنیم.

کلایی خاطرنشان کرد: در مجموع در بودجه سال آینده، هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان به بهسازی خطوط ریلی، ۸۵۰ میلیارد تومان به پروژه‌های بازآفرینی شهری، ۴۲۰ میلیارد تومان به پروژه فضای‌سبز و کمربند سبز مشهد اختصاص گرفته است.

وی تصریح کرد: در این بودجه با تهدیدهایی مواجه هستیم، تهدید اول لایحه درآمدهای پایدار شهری است که در مجلس داریم و نمی‌دانیم خروجی آن چه خواهد بود و تهدید دوم تورم حاکم بر جامعه و توسعه زیرساخت‌ها است که باعث می‌شود بودجه نگهداری شهر افزایشی باشد.

شهردار مشهد افزود: سومین تهدید این است که ما نمی‌دانیم دولت چقدر از محل اعتباراتی که حق شهرداری‌ها است به ما اعطا می‌کند.

مهمترین مصوبات هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد

ارائه لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۹، اصلاح و بازنگری تعدادی از مصوبات درآمدی شورای شهر مشهد، اصلاح بعضی بندهای مصوبه نحوه دریافت و تقسیط مطالبات شهرداری‌ از اشخاص حقیقی و حقوقی و خرید اتوبوس از شرکت پیشرو دیزل آسیا مواردی بود که مورد بررسی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد قرار گرفت و باید گفت جلسه علنی ۲۴۰ دقیقه‌ای امروز به طور کامل، حول محورهای اقتصادی بود.

تصویب لایحه خرید اتوبوس از شرکت پیشرو دیزل آسیا، تصویب تعیین تکلیف قرارداد پروژه مشارکتی تجاری-پارکینگ طبقاتی عمومی ۱۷ شهریور(آسمان ۱)، تصویب اصلاح بندهایی از مصوبه نحوه دریافت و تقسیط مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی، تصویب اصلاح و بازنگری تعدادی از مصوبات درآمدی شورای اسلامی شهر مشهد، نتیجه بررسی و تبادل نظر اعضای شورای شهر مشهد در این جلسه علنی بود.

رئیس شورای شهر مشهد در خصوص مصوبات امروز شورای شهر، درجمع خبرنگاران گفت: مهم‌ترین دستور کار ما، ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری مشهد از سوی شهردار بود‌.

محمدرضا حیدری افزود: طبق آیین نامه مصوبی که داریم شهرداری باید در هفته اول ماه لایحه بودجه را ارائه می‌کرد، که خوشبختانه انجام شد.

وی افزود: بودجه نسبت به سال گذشته حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش داشته و نسبت بودجه جاری به عمرانی طبق تاکید شورای شهر نسبت ۳۰ به ۷۰ خود را حفظ کرده است.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: نکات برجسته‌ای که در لایحه بودجه وجود دارد این است که حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل ریلی در سال ۹۹، همچنین ۸۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی بافت‌های فرسوده رقم بسیار بالایی است که امیدواریم به بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری کمک کند.

حیدری متذکر شد: ۴۲۰ میلیارد تومان برای فضای سبز و جمع آوری آب‌های سطحی حدود ۱۲۰ میلیارد را به خود اختصاص داد که امیدواریم مشکل آب‌های سطحی با این مبلغ برطرف شود.

وی با بیان اینکه سهم حوزه عمرانی فرهنگی از بودجه سال 99، 150 میلیاردتومان است، گفت: بودجه سال آینده با رویکرد توسعه و عمران شهر پیش‌بینی شده و باوجود همه محدودیت‌ها و تزریقات منابع، تلاش خوبی توسط شهرداری برای تجهیز منابع در بحث بودجه صورت گرفته است.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: امیدواریم با توجه به بررسی‌های کمیسیون‌های شورای شهر، چنانچه اعضای شورا و کمیسیون‌ها، رویکردهایی برای بهینه‌تر شدن بودجه داشته باشد، اصلاحات لازم اعمال شود و لایحه بودجه به صحن علنی بیاید.

حیدری در خصوص اصلاح مواد درآمدی شهرداری مشهد گفت: حدود ۶ ماه است شهرداری لایحه‌ای را برای تجدید نظر در برخی مواد درآمدی خود در حوزه ساخت و ساز به شورا ارائه کرده است که به علت حساسیت بالایی که داشتیم این موضوع را خیلی دقیق در کمیسیون‌های مربوطه بررسی کردیم و امروز تصویب شد که از اول فروردین ماه ۹۹ پس از طی مراحل قانونی اجرایی می‌شود‌.

وی با بیان اینکه بعد از این، اخذ عوارض پروانه مسکونی بر اساس قیمت روز املاک محاسبه می‌شود، افزود: مهم‌ترین نکته این مصوبه تناسب بین درآمد ذی‌نفعان و شهر است و ملاحظه‌ای که ما در تصویب این لایحه داشتیم این بود که میزان عوارض پروانه برای مناطق کم برخودار کاهش داشته باشد تا ساخت و ساز در آن مناطق توجیه اقتصادی داشته باشد.

رئیس شورای شهر مشهد در خصوص تصویب اصلاح بندهایی از مصوبه نحوه دریافت و تقسیط مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی اظهار کرد: مصوبه دیگر ما بر اساس نظر کمیته‌های نظارتی، شهروندان بدهی‌هایی به شهرداری دارند اما توان پرداخت ندارند، سازوکاری به تصویب رسید که این پرداخت‌ها تسهیل شود.

حیدری ادامه داد: نکته برجسته این مصوبه این است که در بحث بدهی‌های خیرین که مراکز فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و مذهبی را احداث می‌کنند، مدارای بیشتری صورت می‌گیرد تا مردم به سمت امور عام المنفعه تشویق و ترغیب شوند.

انتهای خبر/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول