اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من| اصل پرداخت مالیات برای تمام اقشار در صورت تناسب با سطح مالی افراد قابل قبول است

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به سوال مخاطبان فارس من، در رابطه با کسر مالیات 10 درصد از حقوق اساتید حق‌التدریس گفت: اصل پرداخت مالیات برای همه اقشار جامعه درست و الزامی است اما باید متناسب با سطح مالی افراد باشد.

فارس من| اصل پرداخت مالیات برای تمام اقشار در صورت تناسب با سطح مالی افراد قابل قبول است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه فارس من خواستار پیگیری موضوع«چرا مالیات ۱۰ درصد از حقوق ناچیز اساتید حق‌التدریس کسر می‌شود» شده‌اند.

مخاطبان سامانه فارس من اعلام کرده‌ بودند: «طبق تبصره های ۱ و ۲ قانون مالیات های مستقیم و وضع مقررات قانونی از حقوق اساتید حق التدریس ۱۰ درصد به عنوان مالیات کسر می‌شود. در حالی که با وضعیت فعلی دانشگاه‌هاکاهش چشم گیر واحدهای درسی مدرسین حق التدریس به دلیل کمبود دانشجو بخصوص در دانشگاه آزاد و پیام نور و پرداخت ناچیز به مدرسین حق التدریس، مبلغ پرداختی توسط دانشگاه به هر مدرس بسیار کم بوده و طبق قانون وقتی حقوق از حد معینی کمتر باشد به آن مالیات تعلق نمی‌گیرد.»

با توجه به وعده خبرگزاری فارس به مخاطبان برای پیگیری سوژه‌های سامانه فارس من، این موضوع را از غلامرضا گودرزی معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) جویا شدیم.

گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: بر اساس یک مبنای کلی می‌توان گفت با توجه به بحث‌های اسلامی و علمی که در زمینه کسر مالیات از درآمد هر فرد وجود دارد اصل پرداخت مالیات درست و الزامی است. 

*کسر مالیات باید برای همه اقشار جامعه وجود داشته باشد

وی افزود: در کنار این اصل ملاحضاتی نیز وجود دارد ؛ اول اینکه کسر مالیات برای همه اقشار جامعه یعنی اعضای هیأت علمی، بازاری‌ها، کارگر ،‌کارمند و هنرمند و هنر پیشه وجود داشته باشد. هر کسی درآمدی کسب می‌کند باید مالیات آن را بدهد مگر جاهایی که ملاحضات سیاست‌گذاری در مورد کسر مالیات وجود دارد که در این مورد هم باید علمی، حساب شده و هدف‌دار اقدام کرد.

*ضریبی که برای کسر مالیات در نظر گرفته می‌شود باید متناسب با سطح افراد باشد

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق افزود: نکته دوم ضریبی که برای کسر مالیات محاسبه می‌شود باید متناسب با سطح افراد باشد. در بعضی از مواقع مشاهده شده میزان کسر از مالیات  برای نیرویی که نخبگی و تلاش داشته نسبت به نیرویی که کمتر تلاش کرده بیشتر بوده است. البته این نکته در همه جا اینگونه نیست.این مطلب به این معناست که باید در همه جا میزان کسر مالیات با درآمد فرد یکسان و برای فرد توجیه داشته باشد.

*عدد تعیین شده دولت برای مالیات باید با واقعیت‌های زندگی و شرایط اقتصادی افراد سازگار باشد

 گودرزی نکته سوم در مورد ملاحضات لحاظ شده در مورد کسر مالیات را چنین مطرح کرد و گفت: دولت در قالب طرح‌های بودجه‌ای عدد و قاعده‌ای برای حذف حدی از مالیات دارد. اینکه دولت چه عددی برای کسر مالیات تعیین می‌شود مسلما با توجه به نظرات کارشناسی و کار‌های تحقیقاتی مجلس و دولت صورت می‌گیرد که این عدد باید با واقعیت‌های زندگی و شرایط اقتصادی سازگار باشد که فشار مضاعفی به اقشار کم درآمد وارد نشود و از طرف دیگر دولت بتواند تامین مالی نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول