اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

منبر فاطمی| علوی تهرانی: ۶ نشانه‌ای که در مومنان واقعی نیست

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اشاره به ۶ نشانه مومن تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «۶ خصلت در مؤمن وجود ندارد، سخت‌گیری، کارشکنى، لجبازى، دروغگویى، حسدورزى و ستمکارى».

منبر فاطمی| علوی تهرانی: ۶ نشانه‌ای که در مومنان واقعی نیست

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سومین شب از مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در فاطمیه دوم هیأت ریحانةالحسین(س) با پیش‌منبرخوانی احمد چینی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مدیحه سرایی سیدمجید بنی‌فاطمه، امین مقدم و مهدی رسولی شب‌گذشته یکشنبه ۶ بهمن‌ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع علل عدم اجرای آیات قرآن در زندگی اظهارداشت: در جلسه قبل اشاره کردیم که مومنین می‌توانند از آیات قرآن استفاده کنند و براساس آیات دیگر، تنها باید ایمان واقعی داشت. 

وی با بیان اینکه انسانی که نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد، حج می‌رود و عزاداری انجام می‌دهد، مومن نیست، زیرا این‌ها علائم ایمان نیست، گفت: در روایتی از پیامبر(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) داریم، می‌فرمایند: مومن ۱۰۳ علامت دارد. یعنی اگر بنا باشد ایمان واقعی داشته باشیم باید این ۱۰۳ علامت داشته باشیم.

علوی تهرانی با بیان اینکه در روایت آخرالزمان داریم که نگه داشتن دین در این دوران، فردی می‌شود و فرد نمی‌توان در جامعه اثرگذار باشد، تصریح کرد: در این دوران به‌قدری بی‌دینی و عوامل ضددین رواج می‌یابد که فرد حتی در خانه خود هم ممکن است، نتواند دین خود را ابراز کند. در این دوران براساس روایت، حفظ دین، از نگه داشتن ذغال گداخته در دست سخت‌تر است و در این دوران ممکن است، فرد نتواند دین خود را به زن و فرزندش هم ابراز و روی آن‌ها اثرگذاری کند.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه انسان برای کارهای اولویت‌دار خود برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود: زندگی ایمانی برای انسان‌ها اولویت نیست، لذا برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند، تا اولویت زندگی ایمان نشود، کاری نمی‌توان کرد. جامعه به سمت‌وسوی دیگر است و پارامترهای امتیاز‌دار موارد دیگری است که من نسبت به این پارامترها مشکل دارم. 

علوی تهرانی افزود: مراسم‌های احیا در تمام هیأت‌ها و مساجد مملو از جمعیت است، اما فردای آن، روند تغییر می‌کند، ناشی از چیست؟ مشکلات حل شده است، این نشان می‌دهد این افراد عاشق خدا نبوده‌اند بلکه به‌دنبال رفع مشکل بوده‌اند و اگر مشکل رفع شود، بی‌خیال می شوند زیرا اولویت نیست، هیاهو است و از هیاهو نمی‌شود، برنامه گرفت.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه غربی‌ها رشد می‌کنند، زیرا زندگی آنان براساس برنامه و هدف است و در چارچوبی نوشته‌اند دنیا آباد و برای رسیدن به این هدف تمام امکانات شخصی و بین‌المللی را به کار بسته‌اند، گفت: در کشور ما هر فردی بنا دارد به یک اداره برود، دنبال آشنا می‌گردد، زیرا ما به‌دنبال دور زدن قانون هستیم، اما آن‌ها معتقدند دنیای آباد در سایه رعایت قانون محقق می‌شود. از سوی دیگر آنان به این نتیجه رسیدند که دنیای آباد با تکنولوژی محقق می‌شود، لذا هر روز در این زمینه پیشرفت می‌کنند. امروز یک تلفن همراهی وارد بازار می‌کنند ماه بعد، تلفن دیگری با امکانات بیشتر، برای اینکه معتقدند دنیا باید آبادتر باشد.

وی اضافه کرد: ما یک سالی پیکان تولید کردیم. البته نمی‌دانم با چه روندی اسم آن را تولید گذاشتند، زیرا همان محصول انگلیسی‌ها بود. تنها فرمان آن را به سمت چپ آوردیم اما این کار به‌قدری ناشیانه بود که برف‌پاک‌کن پیکان به سمت راست می‌چرخید زیرا فرمانش در اصل آن طرف بود و در اواخر آن را اصلاح کردیم، بعد از مدتی هم ماشین با افتخار می‌بریم موزه ملی زیرا ما برنامه نداریم.

علوی تهرانی با بیان اینکه در ایران معتقد به «هرچه پیش آید، خوش آید» هستیم یعنی زندگی امید به خدا نه زندگی به امید خدا افزود: زندگی امید به خدا یعنی هرچه شد، شد اما به امید خدا یعنی زندگی با برنامه. جوان امروز باید برنامه ۲۰ ساله آینده خود را بداند که در کمالات انسانی به کجا می‌رسد و در زمینه مدارج علمی چه پیشرفت‌هایی خواهد داشت زیرا بنا نیست کسی کاری برای ما انجام دهد.

این سخنران مذهبی با اشاره به ۶ نشانه مومن تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: « سِتَّةٌ لاَ تَکُونُ فِی اَلْمُؤْمِنِ اَلْعُسْرُ وَ اَلنَّکَدُ وَ اَللَّجَاجَةُ وَ اَلْکَذِبُ وَ اَلْحَسَدُ وَ اَلْبَغْیُ؛‌ ۶ خصلت در مؤمن وجود ندارد، سخت‌گیری، کارشکنى، لجبازى، دروغگویى، حسدورزى و ستمکارى».

وی افزود: یکی از نشانه های مومن آن است که نسبت به خانواده، زن، فرزند، بالادست، زیردست و با هیچ فردی سخت‌گیر نیست. دیگر نشانه مومن آن است که سراسر خیر است.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول