اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

قدرت تصمیم‌گیری بانک مرکزی در طرح بانکداری محدود شده است

یک اقتصاددان با بیان اینکه ساختار طراحی شده برای بانک مرکزی در طرح بانکداری مجلس با هدف کنترل تورم طراحی شده است که این می‌تواند تشدید رکود را به همراه داشته باشد، گفت: نحوه چینش مسؤولان در شوراها و نهادهای سیاست‌گذاری طوری است که در این طرح قدرت تصمیم‌گیری و عمل برای بانک مرکزی محدود شده است.

قدرت تصمیم‌گیری بانک مرکزی در طرح بانکداری محدود شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین درودیان در نشست بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی به عنوان اولین پیش نشست تخصصی از ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در نهایت هدف اصلی از تمامی سیاستگذاری‌های اقتصادی دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است و به همین دلیل کنترل تورم زمانی مهم است که زمینه ساز ایجاد رشد اقتصادی شود.

وی افزود: در بین اهداف بانک مرکزی نیز لازم است بین ایجاد ثبات و ایجاد توسعه، تعادل برقرار شود و در غیر اینصورت هیچکدام از اهداف بانک مرکزی محقق نمی‌شود.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه تورم‌های بالای اقتصاد ایران فقط پولی نیستند و از سمت عرضه نشأت می‌گیرند، افزود: کالا قبل از اینکه وارد بازار شود گران است و نخریدن آن نه به کاهش قیمت بلکه به تشدید رکود منجر می‌شود. در این شرایط ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم تنها افزایش نرخ بهره است که به رکود دامن می‌زند.

وی تاکید کرد: تورم‌های بالا در اقتصاد ایران به دلیل جهش نرخ ارز بوده نه به دلیل افزایش تقاضا در بازار کالا و خدمات. مگر چقدر نقدینگی وارد بازار ارز شده است که بخواهیم نقدینگی جدید را عامل رشد نرخ ارز بدانیم. نظریه تورم از ناحیه فشار هزینه رابطه مستقیمی با نظریه پول درون‌زا دارد.

درودیان در ادامه با طرح این پرسش که چرا باید نظام ارزی شناور مدیریت شده در قانون تعریف شود، گفت: این ساختار قانونی فقط برای ساختار کنترل تورم درنظر گرفته شده است و به عبارت دیگر درج این موارد در قانون برای این است که کاری انجام نشود.

وی تصریح کرد: اگر قرار است کاری شود رهبری بالا در سطح مدیریت بانک مرکزی را می‌خواهد و ابزار کنترل تورم دست بانک مرکزی نیست. نباید مدام بانک مرکزی را به کنترل تورم ملزم کرد تا در نهایت تشدید رکود را داشته باشیم و نباید رسالت توسعه‌ای بانک مرکزی را به کنترل تورم محدود کنیم.

به گفته وی ساختار طراحی شده برای بانک مرکزی در طرح بانکداری مجلس با هدف کنترل تورم طراحی شده است که این می‌تواند تشدید رکود را به همراه داشته باشد.

درودیان در پاسخ به این سوال که آیا ابزارهای لازم برای تحقق اهداف بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری وجود دارد یا خیر، گفت: از نظر ابزارهای سیاستی که در طرح آمده ابزارهای لازم در نظر گرفته شده و طراحی سایر ابزارها به بانک مرکزی واگذار شده است واین مشکلی برای بانک مرکزی از حیث ابزار ایجاد نمی‌کند اما آنچه که از ابزارها مهم‌تر است نحوه چینش مسئولان در شوراها و نهادهای سیاست‌گذاری که در این طرح قدرت تصمیم‌گیری و عمل برای بانک مرکزی محدود شده است.

وی گفت: مهمترین هدف بانک مرکزی به طور خاص در ایران باید این باشد که خلق پول بانک‌ها صرف تشکیل سرمایه ثابت شود چرا که در غیر این صورت اختلال در اقتصاد به وجود خواهد آمد. اگر بانک مرکزی هدف توسعه‌ای و رشد را دنبال کند می‌تواند به سایر اهداف هم برسد به‌طوری که در صورت تخصیص پول جدید به تشکیل سرمایه ثابت تورم هم کنترل خواهد شد و هم به ثبات و پایداری بانک‌ها کمک خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول