اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

ملاک‌های حضرت زهرا(س) برای ازدواج

پژوهشگر دینی گفت: حضرت زهرا(س) مطیع همسر خود بودند، نام همسر خود را همیشه با احترام صدا می‌زدند، به وضع ظاهری خود توجه داشتند و همیشه معطر بودند.

ملاک‌های حضرت زهرا(س) برای ازدواج

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجن، امروز شهادت حضرت فاطمه (س) است، مادر شیعیان که تقریبا ۱۸ سال عمر گذراندند اما این ۱۸ سال برای بانوان جامعه‌ی اسلامی می‌تواند توشه‌ی یک عمر زندگی با عزت باشد.

به راستی ما شیعیان که خود را پیرو آن حضرت می‌دانیم، چه مقدار از سبک زندگی حضرت فاطمه (س) می‌دانیم، ایشان چه برخوردی با همسر و فرزندان خویش داشتند و در جامعه‌ی سیاسی آن زمان چه نقشی ایفا می‌کردند؟ جواب این سوالات را در گفت‌وگوی زیر بخوانید.

راضیه عباسیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجن با اشاره به اینکه بهترین راه برای رسیدن به خدا، الگوی زندگی ائمه (ع) است، گفت: وصال به ائمه موجب پاکی اخلاق و تزکیه می‌شود از بین معصومین(ع)، زندگی حضرت فاطمه(س) می‌تواند برای زنان ما الگوی مناسب باشد.

زندگی مشترک

معاون فرهنگی حوزه علمی خواهران بروجن ادامه داد: ایشان مطیع همسر خود بودند و حضرت علی(ع) وقتی به ایشان نگاه می‌کردند غم‌های خود را از یاد می‌بردند، بهترین یار و همسر در اجرای فرامین الهی بودند، نام همسر خود را همیشه با احترام صدا می‌زدند، به وضع ظاهری خود توجه داشتند و همیشه معطر بودند.

ازدواج حضرت

وی با انتقاد از برخی چشم‌وهم‌چشمی‌های مرسوم در مراسمات ازدواج، یادآوری کرد: ازدواج حضرت فاطمه(س)، الگویی برای جوانان است، ایشان خواستگارانی داشتند که از نظر مالی بسیار برتر از حضرت علی(ع) بودند اما ایشان معنویت و کُفیت را در نظر گرفتند، بانوان جامعه‌ی ما ایشان را بشناسند و ازدواج حضرت را الگو قرار دهند، ایشان به دنبال تجملات ظاهری نبودند و کُفیت را سنجیدند.

محقق حوزه در خصوص فضایل اخلاقی حضرت زهرا(س) ادامه داد: ایشان مدت ۸ سال در مکه پا به پای پدر در پیشرفت اسلام تلاش کردند، آزار کفار و منافقان را متحمل شدند و گاهی پیامر(ص) با صورت زخمی به خانه می‌آمدند که حضرت زخم‌ها را مداوا کرده و توسط پیامبر(ص) لقب "ام‌ابیها" را گرفتند.

عباسیان افزود: ایشان رفتاری سرشار از ادب و تواضع نسبت به پدر خود داشتند و عاطفه و صمیمیت موجب از بین رفتن ادب و احترام نشد.

تربیت فرزند

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت تربیت فرزند در اسلام، توضیح داد: الگوی عملی برای فرزندان و تربیت آنها مهم است خصوصا رفتار والدین، فرزندپروری ایشان الگوی همه در همه‌ی زمان‌ها است.

وی افزود: حضرت فاطمه(س) فرزندان خود را با احترام خطاب می‌کردند، ایشان فرزندان خود را برای تعلیم و تعلم آماده، خانه‌ای شاد همراه با بازی و نشاط فراهم می‌کردند، رسیدگی به فرزندان اولویت ایشان و سبک عبادت، عدالت بین فرزندان مورد توجه ایشان بود.

زندگی سیاسی حضرت زهرا(س)

استاد حوزه با اشاره به زندگی سیاسی حضرت زهرا(س) توضیح داد: ایشان وجهه سیاسی موفقی داشتند، ۲۳ سال پیامبر(ص) در تلاش برای دوری مردم از جاهلیت بودند اما متاسفانه با رحلت ایشان همه به آن حالت بازگشتند و جامعه منحرف شد؛ انحرافاتی از جمله سستی ایمان، ایجاد تفرقه و اختلاف شدید بین یاران، ناامیدی مسلمانان واقعی، بی‌حرمتی به حریم پیامبر(ص)، کمرنگی معنویت و گرفتاری مردم در وسوسه‌های شیطانی ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) در مبارزه با این انحرافات به عدم قبول مشروعیت حکومت، تاثیر بر افکار عمومی، اتمام حجت با انصار و مهاجرین، مبارزه با تساهل خواص و خطبه فدکیه پرداختند.

عباسیان با اشاره به اهمیت خطبه فدکیه که توسط حضرت زهرا(س) قرائت شد، بیان کرد: خطبه فدکیه تحلیل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود که در مرکز اجتماع مسلمانان و مسجد با حکومت مستقر وقت محاجه کردند و آنها را به استیضاح کشاندند.

حضرت زهرا(س) الگویی شایسته هم برای زنان و هم برای مردان امت اسلام

استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه تشریح ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) فراتر از بیان است، اضافه کرد: نه‌تنها زنان، بلکه همه مسلمانان باید تلاش کنند ویژگی‌های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و معنوی حضرت زهرا(س) را به نحواحسن بیاموزند؛ چرا که شخصیت والای ایشان بهترین الگوست و قطعا عاقبت به خیری دنیا و آخرت را به همراه دارد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول