اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

پاریس کوچولو، متأثر از معاهده پاریس؟

مردم استان خراسان شمالی که در زبان عامه به پاریس کوچولو مشهور است این روزها بی‌آنکه بدانند و به‌طور ناخواسته درگیر اثرات اجرای معاهده پاریس شده‌اند و شاهد هشدارهای همه‌روزه مصرف برق و گاز در استان هستند.

پاریس کوچولو، متأثر از معاهده پاریس؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد این روزها همزمان با کاهش محسوس دمای هوا در استان‌های مختلف و سردسیر کشور، هشدارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق به ساکنان استان‌های سردسیر داده می‌شود.

استان خراسان شمالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هشدارهای کاهش در مصرف گاز نیز به ساکنان این استان داده‌شده تا علاوه بر جلوگیری از قطعی گاز، از قطع شدن برق نیز خودداری شود به‌طوری‌که طی روزهای گذشته بخش‌هایی از شهرستان راز و جرگلان دچار قطع برق طولانی‌مدت در یک روز بود.

حتی در این وضعیت، مصرف گاز توسط مشترکین خانگی باعث شد تا گاز مجتمع پتروشیمی خراسان که ازجمله کارخانه‌های قدیمی و صنایع اصلی تولیدی استان است، دچار قطع گاز و توقف فعالیت‌ها شود.

اما آیا واقعاً مصرف مشترکین خانگی در خراسان شمالی نسبت به سال‌های گذشته و به‌خصوص سال ۹۷ فراتر رفته که این‌گونه محدودیت‌ها در حال اعمال و هشدارها در حال به صدا در آمدن است یا دست‌های پشت پرده دیگری در کار است.

 

مردم خراسان شمالی بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی شرکت گاز خراسان شمالی در سال گذشته و سردترین روزهای آن در دی‌ماه و بهمن‌ماه ۹۷ به میزان قریب به ۵ میلیون مترمکعب در هرروز مصرف گاز خانگی داشته‌اند اما بر اساس اعلام همین مجموعه در سال جاری مصرف گاز روزانه مشترکین خانگی با عدم‌تغییر محسوس، حتی کاهش نیز از خود به نمایش گذاشته و به ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار مترمکعب رسیده است.

طی سال گذشته با اعلام شرکت گاز استان درمجموع گاز مصرفی استان تا ۷ ونیم میلیون مترمکعب در روز برای مصارف خانگی و مشترکین صنعتی در نظر گرفته‌شده بود که کارخانه‌هایی همچون سیمان، پتروشیمی، آلومینا، مجتمع‌های صنعتی اسفراین و نیروگاه تولید برق سیکل ترکیبی شیروان در این حوزه قرار دارند.

اما شرکت گاز در سال جاری مجموع سرجمع مصرف مشترکین خانگی و صنعتی استان را ۶ میلیون مترمکعب اعلام کرده که نشان‌دهنده کاهش یک‌میلیون مترمکعب در روز برای مصرف استان است.

 

پس درمجموع مصرف خانگی گاز در استان با توجه به رشد جمعیت و همچنین گسترش گازرسانی به مناطق مختلف استان از ۹۰ درصد به ۹۸ درصد، کاهش جزئی نسبت به سال گذشته نیز داشته و این کاسته شدن از سهمیه مصرف گاز در استان است که باعث می‌شود حتی برق در استان قطع شود.

قطع برق در تابستان نیز گریبان گیر شهروندان استان بود به‌نحوی‌که اطلاعیه‌های قطع برق در ساعاتی از روز برای شهرهای مختلف در روزهای گرم و داغ تابستان ازجمله دغدغه‌های مردم نیز بود.

در این میان مطالب منتشرشده از سوی تحلیل گران سیاسی و اقتصادی کشور درباره معاهده پاریس و آثارش در کشور موضوعی بود که نشان‌دهنده ارتباط تکان‌دهنده اجرای این توافقنامه در کشور در تمامی سطوح ممکن است به‌نحوی‌که مردمان خراسان شمالی که جزو استان‌های رده پایین کشور ازنظر اقتصادی هستند، شاهد اثرات آن در زندگی خود هستند و باید به‌اجبار به اجرای آن تن دهند.

 

اما چه میزان مدیران استان و نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس مطالبه گر حقوق مردم خود هستند و آیا در مسیر احقاق حقوق آنان قدمی یا مطلبی یا فریادی می‌زنند یا فرمان‌بردار مطیع امور نانوشته و پنهانی دولت هستند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول